Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
vilaser.se/edouardlouis/Läs även
Det finns många stiftelser och fonder med innestående miljoner och ur vilka det går att ansöka om ekonomiska medel. Detta är värt att kolla upp om man har det knackigt.
Det kommer garanterat bli tuffare ekonomiskt för alla och särskilt för de som redan ligger illa till. Men artikeln som länkas i trådstarten tycker jag var rätt dramatisk. Har själv erfarenhet av att leva under existensmimimum i åratal och har aldrig gått hungrig eller inte haft råd med kläder, medicin osv.
Det som gäller när man lever så pass på gränsen är att man måste ha en stor självdisciplin och inte lägga en krona på sådant som inte är helt nödvändigt. Det är ingen rolig tillvaro men är man beredd att i princip bara betala hyran, handla billig mat, åka kommunalt och ägna sig åt nöjen som är gratis så går det.
Tyvärr lägger man till sig med olika laster i takt med att man har mer pengar att röra sig med. Idag har jag en OK lön men kommer också bli tvungen att anpassa mig efter rådande omständigheter. Kanske ska köra en utmaning och se hur mycket jag kan pressa ner utgifterna för maten som förr i tiden...
Jag vet att alla inte kommer att kunna läsa, men för de som kan
www.dn.se/kultur/goran-greider-vi-maste-fa-prata-och-dromma-om-jamlikheten-som-en-forandrande-kraft/