Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-10-14 14:16:34 följande:

Av Sveriges drygt 4,8 miljoner hushåll bor ungefär

2,4 miljoner i en lägenhet i flerbostadshus, varav 1,4 miljoner är hyresrätter och 1,0 miljoner är bostadsrätter. 2,1 miljoner hushåll i småhus.  Av dessa bor 1,9 miljoner i privatägt småhus, och resten i ett småhus med hyresrätt eller bostadsrätt.

De resterande bor i byggnader som inte huvudsakligen är avsedda för boende, eller i specialbostäder som  studentbostäder eller äldreboenden. I vissa fall saknas uppgifter om boendet i statistiken.

Andel hushåll i småhus med äganderätt 2021 39,5 %
    Andel hushåll i flerfamiljshus, hyresrätt 2021 28,6 %
    Andel hushåll i flerfamiljshus, bostadsrätt2021

20,8 %

www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/boende-i-sverige/

Tack. Magdalena Andersson har idag sagt att det är viktigt att svenskarna inte blir fattigare. Jag utgår ifrån att hon menar att de rikaste människorna som bor i småhusen inte ska behöva bli mindre rika och behöva närma sig de ekonomiska nivåer som de fattigaste redan nu lever i.

Det finns fortfarande inte något parti för fattiga i Sverige. 
  • Fröken Allvar

Tove Liljedahl SvD 14 oktober:

"Och nu tycks det vara så att det finns en tilltagande mängd människor i vårt land som är i behov av hjälp, vilket för en kyrka som står stadigt i sitt uppdrag borde mana till beslutsamhet. Men istället för att betrakta den egna verksamheten som utgångspunkt för hur man bygger ett gott samhälle, och inbjuda till kraftsamling kring den, väljer även kyrkans företrädare att ställa välfärdsstaten och de offentliga systemen i centrum för problemformuleringen. Det är också ett fattigdomstecken"

Liljedahl vill att Jesus ska klara upp fattigdomen i Sverige och de som jobbar i kyrkan ska vara hans händer och fötter.

Jag känner lite att Jesus gärna får knacka på hemma hos Tove Liljedahl och meddela att tre vräkta barnfamiljer är i behov av att dela hennes bostad på obestämd tid, eftersom välfärdsstaten inte fanns på Jesus tid. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Högerliberal) skrev 2022-10-15 01:57:52 följande:
    Saken är den, fattiga behöver rika, rika behöver inte fattiga.
    Det finns annars redan partier för medellösa, V, S och MP för alla en politik som antingen är för bidragstagare eller de som är tillräckligt välbeställda för att vara vänster.
    Sedan avslöjar du dig när du tror att att alla småhusägare är förmögna. I stora delar av Sverige finns inte lägenhet som alternativ. Ta Småland utanför tätorterna, där sitter änkor och väljer mellan att frysa eller äta. De har inga skulder men inte heller särskilt höga inkomster och de måste välja?
  • Fröken Allvar

Tänk att jag tvärtom tycker att det är du som avslöjar dig. Visst kan en med försörjningsstöd hyra in sig i ett hus. Alla de som gör det får gärna skriva om sina erfarenheter av att som fattig och medellös hyra hus och låta socialtjänsten betala elen i vinter. Jag vill gärna veta hur jag gör. Skulle gärna bo så. 

• Fröken Allvar

Däremot tycker jag att det är väldigt orättvist mot andra som är fattiga, så jag vill inte att staten ska betala hus och el för alla fattiga. Bättre med lägenhet nära mataffär så man kan handla utan bil. 

• Fröken Allvar

Jag vill inte tvångsförflytta någon. Jag vill att (de möjligen icke-existerande) människor som får sitt husliv betalt av socialtjänsten inser vilken förmån de har i så fall, och jag vill att alla ska kunna få välja samma förmån om detta stämmer. 

Och du, ghetto är ett ord som får stå för dig. Hur du uttrycker dig om städernas förorter är ditt val, men jag vet inte om du har så mycket att tillföra en diskussion om fattigas reella livsvillkor ifall du inte vet något? 

• Fröken Allvar
    Flash Gordon skrev 2022-10-15 12:43:30 följande:
    Är det mig du skriver till får du gärna citera mitt inlägg så jag vet.

Men det åsido: du skrev "relatera till". Alltså, relatera till som i "kunna förstå" och liknande. Vad man kan relatera till, vad man kan förstå, har ju inget att göra med var man bor utan med vilka erfarenheter man har.

Att kommunen och soc äger/hyr hus för att placera familjer i behov av bostad i är ju inget märkligt. Vill du verkligen veta hur man hamnar i en sådan bostad?
    Ja, jag vill veta. Jag visste inte att jag kunde få bo i hus. 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-15 13:17:31 följande:
    Om du vill ta dig ur situationen är det väl bättre att satsa på någonting annat än att få soc att betala för ett mögligt ruckel på landsbygden.

Det här blir ju tyvärr ett exempel hur man inte ska tänka om man vill framåt, att gå och vara avundsjuk på soc-fall i kalla hus ute på landsbygden. 

Det finns mer konstruktiva vägar att gå.
    Jag håller med dig, men jag tror att få när en sådan avund? Min vilja att göra en poäng gick överstyr här. Jag bor ju i lägenhet i en förort själv, som jag skrivit tidigare i tråden. Skulle gärna bo i hus om möjligt. 

Men nog om det, och till din poäng om att fastna i jämförelser med andras bättre situation. Problemet med fattigdom är att den ekonomiska stressen tar så mycket energi att det är svårt att ta sig vidare. 

Det gäller inte alla fattiga, men jag har tidigare varit i flera situationer som tog onödigt lång tid att lösa på grund av ekonomisk stress.

Och de mögliga rucklen du nämner vill jag gärna höra mer om oavsett. Vore bäst om någon som bott i ett skrev. Har du det? 
  • Fröken Allvar
    Flash Gordon skrev 2022-10-15 12:51:46 följande:
    Orättvist och orättvist. Så kul är det nog inte att vara beroende av socialen för att få en bostad.

Lång i efterhand har jag förstått att ett par ungar man gick i skolan med deras familjer bodde i sina hus på någon slags rivningskontrakt via socialen. Det var hus som var utdömda och som låg på planerad mark för kommande industrianläggningar, de skulle alltså rivas så småningom. Inte jättelyxigt direkt.

Och detta var på den tiden TV fortfarande var i svart-vitt.
    Okej, nu förstår jag. Jag är nog lite "stadsdum", förstår situationen bättre utifrån ditt inlägg. Tack för det. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns