Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Anonym (Loth) skrev 2022-10-25 18:41:54 följande:
    Tandläkaren är bra att gå till någon gång eftersom det är bra för hälsan men det är inte särskilt dyrt.

Frisören däremot. Extremt dyrt och ger absolut ingenting. Fullständigt meningslös lyxkonsumtion. Jag har det bra ställt men går aldrig till frisören. 
    Som kvinna blir man mer tagen på allvar om man har gått till frisören. Det är också en aspekt av fattigdom, som varit uppe tidigare i tråden. Den påverkar utseendet, och utseende ger möjligheter.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-25 19:49:09 följande:
    Det är fel sätt att förbättra utseendet. Det gör man genom att jobba på sin hållning och kroppsform. Detta är dessutom i princip helt gratis.
    Jag har märkt skillnad på klippt hår och inte klippt hår.
    Det var en intressant lösning, "träna din hållning och slipp vara fattig". Jag vet att du har rätt. Människor fokuserar mycket på andras hållning och muskler. Det kan absolut ha spelat in i att jag var fattig, att jag inte hade varken det ena eller det andra, åtminstone inte på det eftersträvade sättet. Men utan bil blir man rätt stark. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Egentligen) skrev 2022-10-25 20:25:52 följande:
    Är man alltså fattig om man inte kan gå till någon svindyr frisör? I andra länder är man fattig om man inte vet hur man ska få ihop nog med ris för att föda familjen. Fräscht utseende ger en fördel i alla lägen. Det kan man få om man är ren och hel och inte för tjock. Ibland kan det vara bra att ha en kompis som är ok på att klippa hår också, behöver inte vara fantastiskt för att vara ok.  
    Om man inte kan gå till frisören alls pga 1000 kronor per månad över när räkningar är betalda så är maten man äter inte grapefruktjuice och avocadosmoothie utan korv och makaroner.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-25 20:50:26 följande:
    Det som jag också konstaterar. Folk är inte "fattiga" för att de inte har pengar till mat utan för att de knappt har råd med plastikoperationer, Netflix, senaste iPhone, frisör, sommarens konsert etc. Jag kan inte ta det seriöst helt enkelt. Folk i Sverige har inte en susning om vad det innebär att vara fattig. 
    Nu är jag väldigt irriterad på dig. Jag har beskrivit hur jag levt. Andra har beskrivit hur de levt. Jag hade inte ett enda abonnemang på 5 år utom el. Köpte kontantkort till en telefon jag fick av någon. Gjorde ingenting på fritiden, ingenting på fem år. Ändå skriver du om en livssituation som många inte är i närheten av att ha i Sverige. Och du har mage att säga att jag inte har en susning. Skämmes ta mig fan, så illa du läser och så arrogant du är. Skriv gärna i tråden om du vil, men jag skriver inte med dig mer. 
  • Fröken Allvar
    Jo, jag gjorde saker på fritiden, på födelsedagen och någon gång varje sommar fick jag umgås om någon förbarmade sig och om någon bjöd hem mig på middag. Men det är inte lätt att ha svårt bjuda igen på motsvarande. Skäms! 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-25 21:02:21 följande:
    Ja, som sagt, jag levde på buljong i ett halvår, så han ska inte komma här och mästra.
    Kockobello, jag tar paus från min tråd. Men ämnet är viktigt för mig och uppenbarligen dig även om vi bägge lever gott numera och har dragit lite olika slutsatser, där jag fortfarande är rädd att allt uppnått ska tas ifrån mig och du är mer trygg, med de olika politiska tankar det gett oss.
    Tack för att du varit i tråden. Möjligen återkommer jag. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Egentligen) skrev 2022-10-25 21:33:46 följande:
    Ja, man har inget jobb, man äter korv och makaroner (eller något billigare och mer näringsrikt)  och man kan inte gå till frisören. Är man då fattig? Man jobbar inte, men man får in nog pengar för boende, mat och modesta levnadsomkostnader. Det finns samtidigt massor av lediga jobb. Man har kanske inte råd att betala de konsumtionslån man dragit på sig eller en dyr frisör. Men är man då verkligen fattig? 
    Jag hade jobb. Jag åt inte bara korv och makaroner, men tänker inte döma den som inte orkar annat. Att skriva att någon ska äta billigt och näringsrikt är moraliserande förakt.
    Jag hade inte lån.
    Jag köpte ingenting utom mat.
    Jag skulle inte ha kunnat få en annan bostad på grund av min låga inkomst så jag hyrde ut rum i min bostad till människor som hade det bättre ställt än jag.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-26 16:09:45 följande:
    Han menar väl att man skulle ha sålt bostaden med den låga avgiften för att köpa iphones och pizzor för pengarna.
    Jag tror inte att han är för konsumtion, men jag tror inte heller att han förstår att det finns fattiga.

Sen är det ju lite svårt att se bostadsrättsägare som fattiga, men jag antar att din situation var ungefär som mamman i villan, att inkomsten inte räcker och att sparandet är nere nära 0? För har man pengarna betalar man elräkningen. Gör man inte det har man samma problem som Ebba Busch och Annika Strandhäll. En tro att räkningar gäller inte mig 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns