Anonym (Bedragen 2020) skrev 2022-11-23 08:14:20 följande:
Allra enklaste utvägen hade kanske varit att lämna henne, men hon är en väldigt speciell kvinna som jag älskar väldigt mycket. Så jag/vi har valt att kämpa. Det är just förståelsen jag ältar, och jag har relativt nyligen bett henne vara med i detta arbete. Vi har tidigare gått i terapi, både enskild och som par.
Men nu vill jag ha förståelsen, så därför har vi ett snack en gång i veckan, istället för att jag går i månader och bygger upp ett tryck. Och det är hennes ansvar att ta upp det här samtalet, det är hon som ska ha lead på detta. Någonstans blir det ju ohållbart att leva med den stukade självkänslan, så detta är hennes alternativ. Och att hon i samtalen är helt ärlig. På relativt kort tid så känns det som ett bra val, elefanten i rummet krymper om man pratar om den, ältar sönder den.
Förlåtit henne? Jo, det har jag väl, men det är som sagt väldigt svårt att förstå. Hon förstår inte själv, säger hon, men så länge vi inte benat ut detta så blir det svårt att lita på henne, för en människa som inte riktigt vet vad den gör går ju inte att lita på. Men vi tar oss framåt, bit för bit, svårt och jobbigt även för henne såklart, med en hel del skuld och skam.
Jag kan ju tycka att det är att göra det enkelt för sig att skylla på ett dåligt förhållande, för helt uppenbarligen lever vi ju fortfarande ihop, och omvägen runt den här mannen var helt onödig. Vi hade kul ihop, bra sex, aldrig några gräl...men ändå så saknades något hos henne.
Känslor för den här mannen finns också som en ingrediens (troligen mer än hon erkänner eller vill inse själv), de har haft en strulig historia ihop bak i tiden, så det var ingen helt ny gök som dök upp. Han är för övrigt 100% avslutad nu. Tänk på att känslor slår man inte av bara sådär... just nu är deras relation nedlagd på grund av allt ståhej den orsakat och hon har andra saker att fokusera på... men hur blir det sen, när all krutrök lagt sig och hon känner sig säker på dig igen?
Du skriver ju att deras relation går en bit tillbaka i tiden, dvs de har haft känslor för varandra till och från under lång tid, sånt försvinner inte bara sådär. Känslorna finns förmodligen dör och kommer finnas där länge, det är mer en fråga om vad hon kommer göra av dem.