Core skrev 2022-11-06 22:53:36 följande:
Jag vet inte om du försöker antyda att jag är en av dessa otrogna personer, men så är inte fallet. Skithögar ja, men blanda inte ihop begreppen. Livet är ett jävla trauma, otrohet sänker människor och splittrar familjer, men det är fortfarande inte misshandel.
Jag vart för ett gäng år sedan diagnoserad ptsd efter en turbulent barndom, så jag vet vad ett jävla trauma är. Blev bedragen för länge sedan också, och visst kan den känslomässiga stormen vara svår, men att jämföra det med ett äkta trauma är patetiskt.
en otrohet har du makten att processa på ett annat sätt, det är på sin höjd ett känslomässigt trauma, men ingenting som ett riktigt. I skulle du prova att gå igenom de psykosliknande episoder äkta trauma lämnar efter sig skulle en deprission efter otrohet vara en smekmånad att gå igenom.
Trauma skapas när den psykiska och fysiska påfrästningen inte kan hanteras av sina sinnen, för mycket händer på några sekunder. Det är som en atomladdning som bränner av i skallen på dig, och lämnar permanenta skador i din hjärna, känslorna i ett riktigt trauma är till en följd av din upplevelse, inte orsak.
svektrauma my ass, nått begrepp man kommit fram till för att kunna ge känslomässigt störda människor som inte kan hantera motgångar till följd av brister i sin person. Som fibromylalgi. hittepågrejer
och med det förringar jag inte psykosomatisk sjukdom, jag har haft det, men man måste inse att det bara är en förklaringsmodell för någon som inte processar känslor på ett vanligt sätt
Nope, jag syftar på alla dessa människor som i alla trådar tar otrohet i försvar, de flesta av dem är såna som själva är eller varit otrogna.
Livet kan ofta vara tufft ja, men alla upplevelser leder inte till trauma men otrohet är en av dem som ofta gör det.
Bara för att du har trauma av en anledning så betyder inte det att alla de som oxå hamnat i trauma av andra anledningar är mindre värre än du och att just din anledning är så mycket viktigare än andras.
ALLA händelser har du makten att processa på olika sätt, det inkluderar ditt eget trauma, jag menar... pfffff.... fan va töntigt att bli traumatiserad för en taskig barndom när man bara kan ta det på "rätt sätt" istället...det är väl bara o ta sig i kragen och knalla vidare.... eller? Men alla upplevelser är kanske inte lika enkla att hantera som andra?
Ja ett trauma är när något är så pass förjävligt att det blir överväldigande, det intressanta här är snarare varför du tror att just otrohet inte hör till en av dessa?
Har du någon egen erfarenhet av det?