Inlägg från: Anonym (jaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jaha)

    När går det över? Hur gör man efter otroheten?

    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-09 13:14:10 följande:
    Att TS är kvar med sin partner innebär inte alls att hoppa framför tåget, det är absurt trams som du har hittat på.

    Och ingen behöver råda TS att vara kvar i relationen, för det har han redan bestämt sig för att vara. Och hon skrev inte ens att just råda TS att lämna är att vara bitter, utan att tonen i dina inlägg är bitter. 
    Jag vet inte om du förstått hur liknelser fungerar Lilia men det är oftast inte tanken att de ska tolkas bokstavligen....så ja du har helt rätt att vara kvar i en trasig relation är inte bokstavligen samma sak som att hoppa framför ett tåg.

    Men eftersom du verkar ha svårt att fatta liknelser så kan jag kanske försöka sammanfatta de med:

    Poängen med liknelsen var att bara för att en person bestämt sig för en sak så betyder inte det att alla måste hålla med om att det är den bästa läsningen. Och om man anser att personens val är destruktivt och kommer innebära mer lidande för personen så är det kanske ganska naturligt att man försöker avråda personen från det.... Förstod du bättre nu?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-09 14:06:04 följande:

    OK, så du medger alltså att det inte är som att hoppa framför ett tåg? För det var långt ifrån en rättvis liknelse utan en absurd överdrift. 


    Och om vi nu överens om att det i det här fallet inte handlar om någonting så extremt som att hoppa framför ett tåg, så är det också helt ok att låta TS välja själv hur han vill göra och vad som var hans tanke att diskutera i tråden. Han är vuxen och kan avgöra själv hur han vill ha det i sitt liv och vilka delar det är han vill ha hjälp med och ta upp för diskussion, men det vill du inte respektera. Och TS verkar också ha lämnat tråden, kanske gav det honom inte så mycket när så många inte vill lyssna och svara på det han faktiskt frågade utan prioriterar att få utlopp för sin, vad du kallar det, naturlighet.


    Jag medger att du inte verkar fatta hur liknelser fungerar ja.

    Du får förstås tycka att andras liknelser är överdrivna men det ju bra om du kan förstå skillnaden mellan liknelser och exakta kopior.

    Ja i slutändan är det upp till alla trådstartare att själva avgöra hur de vill agera men det betyder ju inte att andra måste hålla med dem eller att det är bara en åsikt som är tillåtet i öppna trådar.

     Om du har svårt för att andra inte tycker som du så är öppna trådar kanske inte rätt grej för dig.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-09 14:54:56 följande:
    Att överhuvudtaget dra till med en hoppa-framför-tåg-för-att-avsluta-sitt-lidande liknelse i en otrohetstråd blir totalt fel, typ en våldsskildring. En person i gungning i samband med ett otrohetssvek kan läsa dig och din absurda liknelse helt fel; och därmed missförstå dig kapitalt. Vill du verkligen riskera din text missförstås i ett prekärt sammanhang? Nu har du iofs förtydligat vilket av alternativen du ger TS - och situationen som skulle kunna vara jämförbar med din hoppa-framför-tåg-alternativ/liknelse, men jag gissar du sitter på bättre jämförande exempel. Så varför inte istället använda sig av dem? Vari ligger hysterin i att mana till tydlighet i ett känsligt ämne?! Varför vill du på ett öppet forum (återkoppling och diskussion med berörd individ sker inte naturligt i dagliga och personliga samtal), riskera otydlighet och villfarelse med hårresande liknelser? 
    Det var din ton som jag uppfattade som bitter. Inget annat. Vad som är rationellt eller inte i förhållande till hustrun är TS beslut. Inte ditt, och såklart inte mitt.

    Fel, en person som hoppar framför ett tåg är självmord inte våld. Och syftet med liknelsen var att belysa att bara för att en person bestämt sig för en sak så betyder inte det att alla måste hålla med om att det är en bra lösning... ex hoppa framför ett tåg.

    Vad jag väljer att använda för liknelser är upp till mig, inte dig. Sen kan du såklart ha vilka åsikter du vill om det.

    Hysterin ligger i att låtsas inte fatta poängen med liknelser och lägga all fokus på andra saker än huvudpoängen. Det är ju verkligen ett sätt att medvetet göra saker otydliga och projicera det på andra. Så om det är tydlighet du vill ha så kan det ju vara bra om du lägger mer fokus på poängen i det andra skriver än på hur "hårresande" det är.

  • Anonym (jaha)

    Så om vi kan lägga irrelevanta diskussioner om andras val av liknelser och var och ens subjektiva åsikter om dess grad av "hårresning" och återgå till poängen med liknelsen.... anser du att man alltid måste hålla med om det en person bestäm sig för att göra oavsett om man tycker det är destruktivt för personen eller ej?

  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-09 14:37:21 följande:

    Din absurda liknelse fungerade inte alls, och hörde heller inte hemma i tråden, det har ingenting med mig eller mina förmågor att göra.

    Att inte hålla med TS hör inte hit, utan det handlar om att det är en annan diskussion än vad frågeställningen var. 


    Och det där med att anklaga andra för att ha svårt för vad du tycker när någon säger emot dig är ju bara trams. Dessutom vet du inte vad jag tycker angående om TS ska göra slut, jag avstod från att yppa det eftersom TS gjorde klart att det inte är vad som skulle diskuteras.


    Att inte hålla med TS här absolut hit eftersom du verkar anse dig ha rätt att avgöra vad andra får eller inte får skriva.

    Nope det är absolut inte trams eftersom det är ganska stor skillnad på att säga "jag håller inte med dig om vad du skriver för att...argument".... och säga... "sådär får du inte skriva".

    I det första fallet ger du din syn på saker men accepterar att andra inte tycker som du, det man normalt kallar för en diskussion. I det andra fallet ger du dig själv rätten att avgöra vad andra får eller inte får skriva baserat på dina egna subjektiva åsikter. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-12 13:20:10 följande:
    Jo det är trams som du hittar på, för jag har inte skrivit någonstans det du påstår, att andra inte får skriva något, utan jag säger emot det andra skriver och jag har lika stor rätt att skriva vad jag vill som du har. Tål du inte att jag inte tycker som du då, enligt ditt eget resonemang.

    Och det spelar ingen roll ifall jag inte håller med TS om  att han borde stanna, för han frågade inte om det, det är inte vad tråden handlar om. Utan det TS frågar är: Hur ska jag göra nu om jag vill stanna hos min fru?
    Och om man inte tycker att TS ska vara kvar i relationen öht så får man inte säga det eller?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-12 13:45:10 följande:
    Det får man väl, men det är ju en annan diskussion.
    En diskussion DU drog upp när du ifrågasatte varför folk ber TS dumpa när han sagt att han ska vara kvar.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-12 14:01:08 följande:
    Nej, en diskussionen som andra drog upp eftersom de diskuterar det som inte var frågan i den här tråden.
    Ok så det är alltså inte ok att råda TS lämna relationen eftersom det enligt dig inte är frågan i den här tråden?

    Varför skriver du då att det är ok?
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-12 13:45:10 följande:
    Det får man väl, men det är ju en annan diskussion.

  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-12 17:59:04 följande:

    Frågan handlar ytterst om etik och moral.

    Deltagare på ett öppet forum har ett gemensamt etiskt ansvar. I ansvarstagandet ingår att uttrycka sin intention klart och tydligt. Speciellt i trådar där huvudpersonen - det vill säga TS - läser en text och är i behov av att förstå exakt vad du menar. Word sallad är inte rekommendabelt. 

    Din tågliknelse passar mindre bra för TS som har utsatts för ett otrohetssvek, vilket ännu processas. Moderator har raderat ditt inlägg #316 där hoppa-framför-tåg liknelsen presenterades.


     


    Ja och hur estiskt är det att ge sig själv tolkningsföreträde och rätten att på egen hand bestämma vad som får eller inte får sägas i en tråd?

    Om TS inte gillar att folk råder honom att lämna sin relation så får väl han säga det själv det det ska ju inte komma från någon självutnämnd moderator.

    Jag har redan förklara poängen med liknelsen om du sen tycker den var hårresande är är din subjektiva åsikt som du givetvis kan ha om du vill men inget jag bryr mig nämnvärt om. Jag väljer mina liknelser själv sen om du gillar dem eller ej är upp till dig.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (FYI) skrev 2022-12-12 23:10:22 följande:
    Här kan jag faktiskt lite hålla med "Ordinär man". (även om det tar emot).
    Det finns ingen lösning på ditt problem annat än att komma bort ifrån det du har problem med.
    Alltså din fru.

    Hämnd är en annan åtgärd som man inte skall underskatta, men jag tvivlar på att det skulle hjälpa i ditt fall. Hämnden är bara hämnd och egentligen inte att du känslomässigt vill. Inte som i din frus fall, att hon var otrogen med vilja och med öppna ögon flera ggr...Eller??
    Hade jag varit i din sits och plågats av detta i två år, skulle jag gå ifrån henne. Inget snack om annat.
    Håller med, får lite moment 22 känsla över TS dilemma. Han försöker komma runt ett problem genom att vara kvar i problemet. Typ bli torr samtidigt som man är kvar i vattnet.

    Men nu har han ju varit tydlig med att han vill vara kvar i relationen no matter what så det är väl det vi får förhålla oss till.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Bedragen 2020) skrev 2022-12-12 20:36:37 följande:

    Tack till er som lämnar goda råd i den frågeställning jag hade. Jag läser allt men har valt att inte kommentera så mycket, tråden har ju väldigt väl förstörts av två personer. 

    1. Jag skiter fullständigt hur och vad en PTSD är eller hur det definieras i detalj.
    2. Jag skiter fullständigt i eventuella relativiseringar.
    3. Jag skiter fullständigt i vem av er två som får sista ordet i det ni diskuterat in absurdum, och som faktiskt inte har något med frågeställningen att göra.
    4. Jag är 100% ointresserad av råd om att lämna min fru, min frågeställning tydliggör det och jag är naturligtvis inte så korkad att det inte varit på min shortlist över åtgärder, men som faktiskt inte är det alternativ jag ens överväger. 

    Jag vill ha råd och tips om att komma över en otrohet, det är det hela.

    Stort tack till er som faktiskt bidrar med kloka inlägg. Jag läser dom, även om de stundtals kan vara lite svåra att hitta i den OT-röra två personer ställt till. 


    Ok, då vet vi att du ska vara kvar till varje pris och det är det vi får utgå ifrån. Tack för ditt förtydligande.

    Om du ska vara kvar till varje pris så är det väl egen terapi du behöver du behöver. Det går ju inte att radera minnen i huvudet, det kommer finnas kvar så länge du lever. Det enda du kan förändra är hur du förhåller dig till det du har i huvudet, och hur man bäst gör det vet nog människor som jobbar med sånt bäst. I ditt fall tror jag inte det räcker med familjeterapi för om du ska vara kvar till varje pris så spelar det egentligen ingen större roll vad din fru gör och säger, då behöver du förmodligen lägga ganska mycket jobb på att göra om dig själv och hur du förhåller dig till henne, er relation och otrohet.  Har du provat egen terapi?
  • Anonym (jaha)
    Ordinär Man skrev 2022-12-13 12:11:22 följande:
    Kanske TS inte är medveten om att han just gett sin fru frikort till alla däggdjur som går på två ben?
    "Frikort" har ju alla alltid om man inte är fastkedjad hemma eller under konstant övervakning. Alla kan ju alltid välja att hålla sina löften om trohet eller skita i det och det finns inte ett dugg personens partner kan göra åt det annat än att avsluta relationen.

    Men eftersom TS bestämt sig för att han ska vara kvar till varje pris så faller ju det bort, då säger han ju mer eller mindre att det spelar ingen roll vad hon gör han kommer vara kvar ändå. Och då är det en annan infallsvinkel han behöver hitta, då handlar det mer om att han måste programmera om sig själv till att acceptera vad som helst och det kan ju ta sin tid.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-13 15:06:59 följande:
    Du lovar att inte föreslå att han ska lämna, men sedan pratar du ändå om att det kanske kommer bli bäst att han gör det?
    Och vem är du att avgöra vad andra får skriva?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-13 15:32:42 följande:
    Det gör jag inte så sluta tramsa, jag ställde en fråga.
    Och jag ställde dig en fråga.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Bka) skrev 2022-12-13 17:27:36 följande:

    "Jaha". Du fortsätter med pajkastningen. Kan du inte bara släppa och bara inte kommentera sönder tråden?  


    Anonym (Bka) skrev 2022-12-13 17:19:06 följande:

    Precis, man kan behöva tillåta en tanke som ger utrymme för att det ska finnas flera val än att stanna kvar och ha panik och må dåligt, eller stanna kvar och ha panik och må dåligt. Både för att lätta på trycket på hans eget psyke (han befinner sig i "flight" mode eller "ta bort handen från ljuset" mode. Men också. Det är lättare att ställa krav om båda parter vet att det finns en risk att det inte håller. Om frun vet att han hellre förgör sig själv än lämnar, så tror jag inte hon ser gränsen som absolut. Bara vetskapen att han satt en gräns som ska respekteras, kommer också hjälpa hans mående. 

    I ett äktenskap (jag är gift sen många år) måste man ha längre perspektiv än ett par veckor. Några månader eller tom år av separation kan göra att man kan läka. 

    Det finns såklart par som överlevt otrohet och som gått starkare ur det som par. Men jag vet inte någon på rak arm. 


    Off topic:
    Precis som du så tycker jag att man man behöva tillåta en tanke som ger utrymme för att det ska finnas fler val än att stanna kvar. Och eftersom jag tycker att det Lilia ägnar sig åt är att försöka styra diskussionerna till att enbart tillåta en enda tanke (stanna kvar) så opponerar jag mig och kommer givetvis fortsätta göra det. Om du vill kalla det för pajkastning så får det väl vara så.

    On topic:
    Utrymme för tankar om fler val än att stanna kvar skulle jag snarare klassa som nödvändighet för vad är det som i praktiken reglerar hur man beter sig mot sin partner?.. jag tror att det är följande:

    1) Värderingar och samvete
    2) Risken att ens partner drar
    3) Lagen

    Om den ene inte ens kan tänka tanken att dra så går nr två bort för då spelar det inte större roll vad den andra gör personen kommer vara kvar oavsett. Och det i sig är ju kanske inte så bra för hurvida en relation överlever en otrohet hänger ju inte enbart på den enes förmåga att förlåta och anpassa sig, det hänger lika mycket på att den som varit otrogen gör allt för att återfå sin partners förtroende och kompensera personen för lidandet man orsakat. Men om det inte finns någon risk för att personen avslutar relationen så finns ju heller ingen anledning för den som varit otrogen att anstränga sig för att rädda relationen, personen är ju kvar oavsett.

    Jag tror att det TS säger om att lämna relationen inte finns på kartan är en sanning med modifikation, möjligen känner han så nu, men känslor är inte ristade i sten och kan förändras över tid, det gäller även kärlek, mår man inte bra i sin relation så kommer det påverka hur man känner för sin partner och erodera den kärlek som en gång fanns tills man kommer till en punkt då man frågar sig, vad är det jag kämpar för egentligen och är det värt det? En relation handlar ju inte bara om att vara ihop till varje pris, det handlar kanske mer om att hur det får en att må?

    Alla förhållanden överlever inte en otrohet oavsett hur mycket man hade velat det och alla som skiljer sig gör inte det i ren panik och i affekt, många gör det efter att ha försökt i flera år.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Bedragen 2020) skrev 2022-12-13 19:32:23 följande:
    Du ger bra råd. Mitt krav om att det ska hålla är egentligen inte absolut, mer min innerliga önskan. Vi är där att jag sagt att jag kommer att prioritera mig själv och mitt mående, om hon inte steppar upp i processen. I nuläget är det hon som har lead på att ta upp det hela varje vecka. Och jag kommer att ställa krav på att hon gör en egen analys, med benäget bistånd, över vad som faktiskt hände. Och varför. Kan jag inte få svar på det så vet i sjutton.

    Men där vi befinner oss här och nu, så är lämna inget alternativ jag ens överväger. Där är jag helt klar och behöver alltså inga råd om. Jag har tron på att vi kan lösa det, men då krävs det som sagt att även hon steppar upp. Jag har tagit till mig av dina andra råd, och flera andras, men kommenterar inte alltid.

    Så, nu kan kvinna och vad han nu kallades fortsätta sin debila diskussion om ptds. Eller vad det nu är de yrar om :)
    Om du vänder på det, vad skulle hända om hon skulle strunta i dina krav? Kommer du vara kvar i relationen ändå?

    Det är lite vanskligt att så tidigt deklarera att man kommer vara kvar i relationen för det blir lite som att säga... det spelar ingen roll hur jävla illa det blir och vad hon gör... jag kommer vara kvar ändå...och det skickar i sin tur ut helt fel signaler för om hon vet att du kommer vara kvar vad som än händer, vad finns det då för morot att anstränga sig för att reparera skadorna hon åstadkommit?

    Jag tror att en betydligt bättre approach är att säga, jag har ingen aning om hur det här kommer sluta, det enda jag kan säga nu är att jag är villig att ge det ett nytt försök.
Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?