Inlägg från: bella_friedman |Visa alla inlägg
  • bella_friedman

Fler med barn med diagnos som blir utfryst?

Anonym (Mamma) skrev 2022-09-24 18:54:20 följande:

Det är klart ni skall försöka, jag hade samma problem, jag vet, Ingen hade någonsin tid att leka när jag eller min son ringde klasskompisar. För oss löste det sig när det kom en ny pojke som flyttade in nära oss och till samma klass som vår kille. Vi bjöd hem med en gång hela hans familj på middag och sen blev våra barn jättebra kompisar, de passade ihop. Vi satsade också på idrott och scouter, men vi föräldrar fick vara med som ledare och hjälpledare för att de skulle fungera. Jag tror det är viktigt att lära känna föräldrarna. De känner säkert redan varandra, som grannar, från förskolan,från idrott.
    Sen mognade sonen och nu är han lugn och anses väldigt trevlig av de flesta. Men som liten var det många som inte tålde hans impulsivitet och hyperaktivitet, speciellt vuxna reagerade mycket negativt. Han har vissa psykologiska ärr från den tiden, andra klass i skolan, och han är fortfarande vid tjugo års ålder extremt noga med att inte avvika och passa in. 

Vilken bra idé att vara med som ledare och hjälpledare! Det har jag faktiskt inte tänkt på. Ska försöka det! Det är nog helt sant att det gäller att lära känna föräldrarna. helt rätt som du skriver känner de redan varandra som grannar osv. Vad härligt att allt gick bra till slut, men tråkigt att höra om de psykologiska ärren. Inte lätt när de drar på sig negativ uppmärksamhet, det gör något för självkänslan.
  • bella_friedman
    Citronella skrev 2022-09-24 18:52:24 följande:

Jag tror du läser in lite väl mycket i att de inte svarar. De kanske inte kan svara precis när de ser SMSet och sedan glöms det bort. Ring upp dem istället. 

Ja det har du helt rätt i faktiskt. Jag skulle kunna ringa upp också, men känns lite mer påfluget kanske. Men på så sätt har man lättare att förklara omständigheterna som inte går så bra i ett kort sms.
  • bella_friedman
    Citronella skrev 2022-09-24 19:37:33 följande:
    Går man in med inställningen att den andra inte vill låter man lätt tveksam och avvaktande något motparten reagerar på och då brukar det bli nej, en självuppfyllande profetia med andra ord. Det är inte så svårt att säga nej i telefon (eller fysiskt) folk gjorde det hela tiden innan SMS fanns. 
    Det är faktiskt helt sant! 
  • bella_friedman
    Anonym (Sorry) skrev 2022-09-24 20:20:06 följande:

Nu har inte jag en son med diagnos men två döttrar 12 o 13 varav 13 åringen har diagnos. Hon har varit utanför ända sedan skolstart.  12 åringen har mkt vänner och bjudits på kalas efter kalas. 13 åringen har inga riktiga kompisar idag. Aldrig ngn att vara med efter skolan. Någonsin. Hon är helt utanför och det gör så ont hos henne och i mammahjärtat. Hon är inte elak eller skrikig, förstör inte på lektioner. Men hon är inte som de andra. Och ju färre hon har att umgås med ju mindre hänger hon med i de sociala koderna.

Det svider så hos 13 åringen att ständigt höra om tjejmiddagar, badhuskalas, halloweernfester, bowlingkalas, pyjamasparty  osv osv men aldrig bli bjuden själv. Vi har alltid bjudit in på olika kalas och försökt göra dem extra roliga så barnen ska vilja komma. Men hon blir aldrig tillbakabjuden. Har fått komma några gånger då hela klassen eller alla tjejer bjudits.

Jag minns gång när min dotter var på kalas då hon var 10 år, alla tjejer var bjudna. Mamman på kalaset hade i princip slängt ut min dotter. Hon hade sagt åt henne att gå för hon förstörde kalaset. det som hade hänt var att min dotter hade smugit iväg till flickans rum för att leka när de andra fortfarande åt mat. Min dotter klarade inte att sitta stilla så länge som de andra. Och när hon gjorde det hakade flera av de andra barnen på, och flickan som fyllde år blev ledsen när inte alla satt kvar med henne. Min dotter fick skulden som uppviglare och mamman sa att hon nog skulle ta och gå hem. Min dotter hade ingen mobil och kunde ringa mig  utan kom plötsligt hem halvt hysterisk gråtandes. 

Jag jobbar själv på skola, och kan tyvärr säga att väldigt många vuxna har noll förståelse för barn med diagnoser och många tycker att barnen helt enkelt är ouppfostrade. Så kan det givetvis också vara. Men många av oss som har barn med diagnos kämpar så oerhört mycket för att få vardagen att fungera. 

Tack för att du delar med dig och vad ont det gör att läsa. Just att få skulden som uppviglare, hemskt ju! Allt man vill är ju att ens barn ska ha det bra. En styrkekram till dig och din dotter! Mina barn är yngre men vår son har också ett syskon som har lätt att få vänner. Där tar föräldrarna kontakt med oss, så är en omvänd situation. Diagnosen för oss är ny på sätt o vis. Problemen har visat sig så mycket mer i skolan. Vi håller fortfarande på att lära oss hur det funkar att leva med en diagnos. 

• bella_friedman
    Limajo skrev 2022-09-24 20:06:20 följande:

Jag tror som sagt att du behöver få direktkontakt med föräldrarna. Jag har själv barn med npf som inte är utagerande men kan uppfattas som annorlunda och som npf-förälder behöver man jobba mer på att bygga relationer. Och har man ett barn som det sker konflikter kring kan det vara extra viktigt. Jag har ett barn i min närhet som jag känt i många år men jag och hans mamma råddar fortfarande kring lekträffar för att det inte ska bli fel mellan barnen. 

Det är bara att bita ihop och vänja sig tyvärr.

Ja ska försöka jobba mer på att bygga relationer. Sonen är mycket social och har svårt att förstå varför han inte kan leka med sina kompisar. Jag är ofta i sitsen att försöka jaga vänner att leka med. Jag har kompisar med barn vilket skulle kunna vara perfekt men tyvärr klickar inte barnen lika bra. Så synd! Men vänskaper går verkligen inte att tvinga fram. Det är dock lättare med de jag känner utanför skolan för de är mer förstående, känner mig sen innan osv. Vi får se hur det utvecklar sig.
  • bella_friedman
    Anonym (Mio) skrev 2022-09-24 21:01:50 följande:

Nu finns det inga barn med diagnoser i mitt äldsta barns klass men barn som är extra krävande och ett barn vars beteende är utöver det vanlig samt en blind. 

När vi har bjudit in till kalas har jag bjudit med en förälder till de barn som är mer krävande och som i vanliga fall inte lyssnar när jag säger till dem. Jag frågar så klart föräldrarna genom att säga att det blir för många barn för oss att ensamma ha kontroll på så jag behöver några föräldrars hjälpande händer. Det har alltid fungerat väldigt bra. 

Jag har fått både sms och telefonsamtal från en förälder om mitt barn inte vill leka med deras barn. Problemet där är att mitt barn inte vill för att det andra barnet är kontrollerande och inte respekterar eller agerar som andra barn. Det barnet får vredesutbrott om mitt barn inte vill leka på exakt samma sätt eller vill leka något annat. Det mitt barn är van vid med andra kompisar är att de då diskutera saken och kommer fram till en kompromiss. Det här specifika barnet måste ha allt exakt som hon vill. Och hon är också disktet elak (en gång när de lekte så skulle de ha en leksak på tid. När det blev mitt barns tur så sa det andra barnet att hon ville mamman skulle lägga undan leksaken och så sån hon och log mot mitt barn. Mitt barn blev jätteledsen och kände sig nog väldigt sviken. Sen dess vägrar mitt barn träffa det andra barnet utanför skoltid). 

Sen är det vissa barn man måste passa extra på. Barnet som jag tycker beter sig avvikande gick i väg med födelsedagsbarnets inslagna paket på ett kalas (skulle ta med dem hem till sig), försökte sno andra barns ballonger fast att hon viste de var andra barns (det var ballonger med pengar i och namn på) och skulle förstöra klassrummet. Det tycker jag personligen är jobbigt att behöva punktmarkera barnet. 

Bästa kompisen till mitt äldsta barn lyssnar inte. Hoppas i sängar och soffan fast att jag säger att hon inte får det hos oss. Så fort jag lämnat rummet så börjar hon inte. Det är jobbigt att ha henne på besök. Ovh det blir inte så ofta som det blivit om hon respekterat våra regler men jag skulle inte inte bjuda in henne. Däremot måste vi båda föräldrar vara hemma när hon kommer. De flesta andra barn i klassen lyssnar så de får gärna komma även om vi bara är en förälder hemma för de respekterar våra regler när vi förklarat vad som gäller. Endel frågar om varför och då får dem veta det. Andra accepterar reglerna utan ifrågasättande. 

Alla barn är olika och det är fruktansvärt om din son känner sig utfryst. Men jag tänker att detta är ett fall där det kräver mer av er föräldrar. Att ni erbjuder er hjälp på kalas eller är med på aktiviteter eller vad det nu kan vara så ni kan hjälpa till (hjälpa er son men även hjälpa de andra barnen när något eventuellt inträffar. Förklara att Kalle inte menade att knuffas och att Kalle får be om ursäkt). Bjud in till lek hemma hos er med föräldrar. Föräldrarna kanske behöver lära känna er son och lära sig hur han ska hanteras innan de vågar ha honom hemma hos sig? 

Jag förstår att det är otroligt tungt för barnen som inte kommer in i gemenskapen eller får vänner samtidigt som jag förstår de barnen som inte tycker det är kul att bli illa behandlade på olika vis. Där tänker jag att det bästa man kan göra är att föräldrarna är med och vägleder. Men jag tycker själv att det är slitsamt och svårt även då när den andra föräldern ser saken från sitt håll ovh inte alls nödvändigtvis tycker det var elakt att lägga undan leksaken precis när det var det andra barnets tur? Det är den aspsekten också? 

Man måste som förälder försöka och försöka och försöka och försöka. 

Jag kan verkligen förstå det du skriver. Ofta ser man samma situation på olika sätt. Jag var själv en som hade det lätt i skolan och hade tyckt en klassens clown (som min son gärna tar rollen som) eller en stökig kille hade varit jobbigt. Jag var stillsam och vågade inte alltid ta plats. Jag förstår att de andra barnen/föräldrar reagerar om min son är svår. Han blir inte bjuden så ofta på kalas men på de han har varit på erbjuder jag mig att stanna kvar.
    Jag känner igen det där med att ha svårt att kompromiss. Min son kan nog ha svårt för det har jag förstått och bli arg. Jag hoppas han mognar lite med tiden.

Sedan har jag mer tänkt att barnen ska vara hemma hos oss. I det här fallet är det barnen själva som frågat på skolgården när jag hämtat om de kan komma hem till oss. Därför tog jag kontakt med två föräldrar till två olika barn, men ingen av dem har svarat. De kan ju bara ha glömt bort, men verkar så konstigt. 

Ska försöka etablera kontakt direkt med föräldrarna Eller så får jag släppa det och move on.

• bella_friedman
    Limajo skrev 2022-09-24 21:28:08 följande:

Det kan ju vara lättare att skapa kompisar om man bara leker och inte har lektioner ihop. Finns det någon lokalförening inom Attention där du bor? Eller fb-grupper för familjer med npf?

Jag borde kolla upp det faktiskt. Har ni testat det?
  • bella_friedman
    Anonym (Not a bully) skrev 2022-09-24 21:39:37 följande:

Min upplevelse är att föräldrar är fruktansvärt rädda att deras egna barn ska bli utfrysta p.g.a. umgänget med ett annorlunda barn. De uppmuntrar därför sina barn att välja kompisar som är mindre besvärliga och som är socialt accepterade. Den här urskillningen sker redan på dagisnivå. 

Jag håller med och särskilt när jag jämför mellan syskonen.
  • bella_friedman
    Anonym (Erfarenheter) skrev 2022-09-25 11:21:51 följande:

Det kan ju även vara så att föräldrar har egna erfarenheter av hur deras skolgång var. Det fanns flera barn med olika diagnoser som inte hade fått diagnos. Det var de jobbiga barnen som var elaka, mobbades m.m de störde på lektionerna och när man klagade då sade läraren i princip " eleven har diagnos ni får acceptera detta"

Har folk tappat förmågan att prata med varandra? Eller finns det ingen ring funktion på mobilen i dag?
    Istället för att vänta på svar på SMS så ring och fråga om barn X vill med till parken och leka.

Folk är ganska uppbokade ändå. Ett sms ger mer utrymme för att svara när det passar. Jag tycker det överlag är normen för hur man kontaktar varandra.
  • bella_friedman
    Anonym (Mamma och speciallärare) skrev 2022-09-25 09:01:01 följande:

Jag är både speciallärare och mamma till son med adhd. 

Det är faktiskt skitjobbigt för klasskompisar att alltid ta hänsyn och behöva acceptera puttar, elaka ord och stök i klassen. Det är fullt förståeligt om klasskompisarna behöver en paus från det på fritiden. Tråkigt men sant. Dessutom kan andra elever ha svårigheter som blir värre pga din sons stök. Exempelvis hörselnedsättning, autism, blyghet?.. osv

min son hade jobbigt och var utanför mycket. Han var inte elak och visste att han gjorde fel men det hjälpte inte. För mottagande unge så spelar det lite roll om spannen i huvudet kommer av misstag eller avsikt. Det gör lika ont iallafall.  Sonen hade mycket ångest över sina misstag på kvällarna :( 
    Idag medicinerar sonen. Nu sker inga impulsiva misstag, inget stök och ingen ångest på kvällen :) Nu har han massor med vänner och  blir bjuden på många kalas. Han mår så mycket bättre nu på sin medicin :)

Vad skönt för din son att det funkar så mycket bättre med medicin! Jobbig situation ni har varit igenom när han var yngre Jo jag har förståelse för att andra barn kan tycka stöket i klassen är jobbigt. Men i det här fallet är det kompisarna själva som föreslagit detta. Pojkarna har gjort upp egna planer om att följa med oss hem. Det handlar om en dag nån gång nu i veckorna. Både vi och andra föräldrar där vi bor är mycket uppbokade tyvärr och det måste planeras in. Det är av den anledningen jag hört av mig till två av kompisarnas mammor. De allra flesta svarar på sms, de har dessutom gjort det tidigare. Jag tycker det är ett konstigt sätt att bara inte svara. De kan ju svara att det inte passar bara liksom.

Sedan är det en stor klass och tror det är fler som har svårt att sitta still. Det finns de utan diagnoser som slåss och sparkas. Det gör faktiskt inte min son. Det finns de som säger eleka saker ändå.

Jag har lite svårt för det svartvitt-tänket där en unge står för allt dåligt och förstör för alla andra. Det är tonen i den här tråden. Det sker ju massa saker i klassen som kanske är lika jobbigt för min son, t.ex. en kränkning där
    min son var offret. De barnen har inga diagnoser. Men sattyg och annat sker ju ändå. Inte så att min son är demon och de andra helgon.

Jag har full förståelse. Samtidigt måste väl jag kunna skicka ett sms eller försöka ta kontakt med andra föräldrar. Att vi ska gömma oss under en sten och bara tänka klart de inte gillar min son - det köper inte jag riktigt.

• bella_friedman
    Friger skrev 2022-09-25 20:36:04 följande:

Ingen av mina barn har svårt att få kompisar. Själv lägger jag mig inte så mycket i vilka de vill leka med. Bra att de har många kompisar.

Men... Med det sagt. Jag vill ju inte att mina ungar ska umgås med någon som slår eller gör illa dem. Sen må orsaken vara vad som helst.

Jävla konstig diskussion... Vem skulle rekommendera en tjej att stanna hos en man som slog henne med motivation att det är synd om mannen?

Men våra barn ska tydligen acceptera den saken...

Och en jävla konstig kommentar? Tycket du att du tillför något positivt med ditt svar? Vem har sagt att dina ungar ska umgås med nån som slår eller gör dem illa? Har vi frågat dig om en playdate? Min son gör ingen illa i allafall.

Kommentaren är så korkad att jag knappt ids svara på den. Vem är det som framstår som elak och osympatisk här egentligen? En förälder som du skulle jag aldrig släppa hem mitt barn till i allafall! 
  • bella_friedman
    Anonym (blå) skrev 2022-09-25 20:09:36 följande:

Jag tror det är hans klasskompisar som berättat för deras föräldrar. Ingen vill umgås med någon som är elak. Du borde förklara för din son vad som händer när man är dum och hur han ska bättra sig. Det här är en jätteviktig läxa för honom.

Ja här svarar man utan att ha läst trådens fråga, och utan att tillföra någonting positivt överhuvudtaget.

Det är ju klasskompisarna som själva vill leka. 

börjar seriöst tröttna på den här tråden, men tack alla ni som delat med er av EGNA erfarenheter, som själva är eller kommer i kontakt med barn som har NPF, och som har någonting innanför pannbenet.

• bella_friedman
    sadiakhaddar skrev 2022-09-25 19:45:32 följande:

usch sitter lite i samma sits nu
    försöker va social med föräldrar till barn i hennes klass/paralell klasser men vuxna nu förtiden känns så svåra o nå. 
    en tjej va på playdate hos oss förra vecka för första gång med sin mamma. sen dess har jag skrivit till mamma 2 ggr, och fått rätt kall respons, alltså korta svar med ingen följdfråga  så det blir nog inga fler playdates läser jag mellan rader ( ska man fråga andra gången själv också) o sen tredje? 

vuxna nu förtiden är värre på o kommunicera än barn. hade tex upskattat om mamman tydlig svarade med hur hon ser på saken. 

ingen svar/ svar som avslutar diskution ser jag som slut på kommikationen :( och då vill man ju inte ligga på o fortsätta skriva /smsa. 

har kommit till insikten att jag får ta det med kurator/ pedagoger i skolan att relationer ska föbättras i skolgård i första hand.

Jag förstår dig så väl! Det är ju ett socialt spel där man inte vill vara nån som är påflugen och ligger på, men samtidigt vill ha en rak kommunikation. Herregud är väl bara att svara kan man tycka :) Så svårt att tolka nån som inte svarar tillbaka eller inte tar initiativ. Jag ska fortsätta kolla med föräldrar och styra upp Playdates, hoppas du gör det också. Vi får inte ge upp!

• bella_friedman
    Anonym (Snus) skrev 2022-09-25 21:05:18 följande:

Eftersom ingen hittills verkar ha reagerat på att det är dig föräldrarna slutat hälsa på och inte svarar på sms från så kanske det är dig de har problem med och inte sonen?
    Min son har haft en kompis på fsk vars mamma jag verkligen inte har något utbyte av. Jag har därför alltid svarat nej när min son och kompisen frågat om att hälsa på hos varann.
    Vet att många av mina kompisar med äldre barn har pustat ut när barnen äntligen blivit så stora att de kan komma över utan föräldrar. De flesta vuxna har väl inte jättestort intresse av att hälsa på hos sina barns kompisar efter jobbet och dricka kaffe med deras föräldrar? 
    Jag skulle tro att detta problem faktiskt löser sig automatiskt när barnen blir såpass stora att de själva kan ringa hem och fråga om kompisar kan följa med. 

Ja fast det här är barn i 7-8-årsåldern så de följer med en kompis hem efter skolan, i det här fallet till oss. Då hämtar jag barnen efter skolan, de leker och sedan kommer föräldern vid dörren o de går hem. Föräldrarna har man ju minimalt med samröre med. Flera som jag inte heller har intresse av att umgås med, men att hälsa (säga Hej) och svara på ett sms är väl ändå normalt eller? Däremot håller jag med om att det blir lättare när de är äldre.

• bella_friedman
    Friger skrev 2022-09-25 21:19:49 följande:
    Din omgivning tycks ju resonera som jag. Det är ditt problem.

Ja, du frågar hur man ska göra för att inte bli utfryst? Du skriver i inledningen att ditt barn gör andra barn illa. Sen att du själv blir utfryst på kuppen.

Antingen är alla där du bor idioter som jag. Eller så behöver du rannsaka dig själv och se vad du kan ändra på för att lyckas bättre.

Att försöka uppfostra din omgivning till att acceptera att ditt barn knuffar och har sig tror jag är svårt. Det är vad du måste jobba med. Klarar du det kommer resten att lösa sig självt.
    Min tråd efterfrågar ANDRA föräldrar till barn med NPF som har EGNA erfarenheter av den här situationen som kan vara komplex och inte så svart-vitt som du resonerar.
    Det var därför jag startade en tråd i ett forum för Funktionsnedsättningar.

Dina barn har inga problem att få kompisar, du liknar min sons situation vid en kvinna som stannar kvar i ett förhållande med en man som slår henne (vilket bara är så puckat och verklighetsfrånvänt), du har ingenting positivt att säga utan trycker bara ned med dina unkna värderingar och fördomar.

Tror du att det är någonting jag tar till mig och lyssnar på?

Du vet ingenting, så gå och var otrevlig i en annan tråd och gör alla en tjänst - lägg ner översittarstilen. Vem gillar en mobbare liksom?
  • bella_friedman
    Anonym (Magnus) skrev 2022-09-25 16:15:55 följande:

Fortsätt att bjuda in till lekträffar. Att de inte svarade denna gång kanske inte alls har med dig eller sonen att göra. Vi vet ju inte varför de inte svarade. Det kan finnas många anledningar till det.

Det har du helt rätt i. Jag ska fortsätta och anledningarna till uteblivit svar kan vara alla möjliga.

Svar på tråden Fler med barn med diagnos som blir utfryst?