• Anonym (Billigare liv)

Tråden där vi tipsar varandra om sätt att sänka levnadskostnaden

Inspirerad av Aniiees tråd om hur man kan välja "lika" istället för "samma" för att få ned matkostnaderna startar jag nu en lite vidare tråd, där jag tänker att vi alla kan bidra med tips om hur man får ned levnadskostnaderna i största allmänhet. 

Så - dela med er av era bästa tips på hur man kan få pengarna att räcka längre! 

• Svar på tråden Tråden där vi tipsar varandra om sätt att sänka levnadskostnaden
  • Mortiscia80

Börja med att planera en budget, lista inkomster och fasta utgifter, gör en uppskattning av rörliga utgifter. Räkna ut vad sådant som försäkringar mm kostar per månad om det är kvartalsbetalning eller liknande. Ta en titt på vilka poster som kan förändras, främst då att säga upp onödiga abonnemang, byta till billigare osv. En del kanske behöver tänka på att flytta till ett billigare boende.

Kan man cykla till jobbet istället för att ta buss eller bil? Kan man åka buss billigare än att ta bilen?

Har man tillgång till någon som har trädgård och kan avvara frukt, eller har kommunen fruktträd man får plocka från?

Storkok är alltid en bra idé, då passar man på när affären har något riktigt billigt.

Våga äta vegetariskt ett par dagar i veckan! Då sparar man mycket pengar.

• Seven Costanza

Om du brukar duscha varje dag, duscha istället varannan dag. De flesta brukar hålla sig okej fräscha med det och det sänker dina kostnader för vatten samt för energin för att värma upp vattnet. Eventuellt byt till snålspolande munstycke. 

Kolla er lokala butik  efter varor med kort datum. 

• Anonym (Jag)

Det beror ju helt på hur man lever, tipsen skiljer sig åt om man bor i hus och i lägenhet med varmhyra. 

Jag bor i lägenhet och betalar bara för hushållselen. Jag har sett till att dra ner elförbrukningen där jag kan, lågenergilampor, inte ha på ugnen för ofta och såklart bara tvätta och diska fulla maskiner. Av solidariska skäl har jag också dragit ner värmen och dragit ner på duschandet, det påverkar inte min ekonomi men det hjälper hyresvärden, miljön och bidrar till att spara el.

Jag jagar extrapriser i affären och fyller frysen, förr åt jag mycket köttfärs nu äter jag mycket bönor och linser. Jag har slutat köpa läsk jag har en saftflaska stående istället om jag skulle bli sugen eller får gäster. 

• Mortiscia80

Och, när man väl har gjort sin budget klar ser man också det genomsnittliga ekonomiska läget varje månad så man bättre kan planera framåt. Har man då kvartalsbetalningar som man inte vill dela upp så ser man hur mycket man skulle behöva lägga undan per månad för att täcka upp den kostnaden längre fram utan att få stora ekonomiska smällar med jämna mellanrum.

• Fjäril kär

Dra ner på onödiga utgifter till ett hanterbart minimum - prenumerationer, klubbmedlemsskap, betal-appar, snacks, godis, alkohol, nikotin, smink, shopping, krogbesök, taxi, kaffe-to-go, hämtmat, fikabesök etc 

Se över nöjeskontot och välj billiga alternativ eller avstå. Samma lika med högtider, dra ner till minimum och kanske överväga att inte alla högtider måste firas hela tiden. Hitta alternativa lösningar för födelsedag och familjehögtider.

Studera alla kvitton på matkostnader och fundera på om allt verkligen är nödvändiga inköp. Måste frukost bestå av 8 olika pålägg och dyra juicer tex? Alla färdiga mellanmål kostar mycket pengar och kanske inte alltid äts heller utan handlas av gammal vana. Måste man köpa skinka i lösvikt över disk? Måste man grilla dyrt kött varje fredag? Måste det alltid köpas hem en massa gott till helgen? Osv osv... 

Se över matvanor. Ta vara på rester, laga inte ny mat varje dag, lär er laga enkel mat. Gröt är mat och fullvärdig måltid. Fundera på om allt extra måste finnas i kylskåpet hela tiden, det är trots allt just det som kostar pengar när vardagen fylls av smörsåser, pepparbiffar, räkbomber, efterrätter och grytor med extra allt...

Fredagsmys måste inte vara något man äter. Det kan lika gärna vara en kväll med familjen och en massa sällskapsspel.

Frukt är inte godis och godis är inte samma sak som frukt. Det är dyrt med frukt och kan i många fall kosta betydligt mer än en påse Ahlgrens bilar. Bli prismedveten! 

Shoppa endast vid behov. 

Vad gäller barns aktiviteter i skola/förskola som ibland kräver extra utstyrsel kan det i första hand vara läge att fråga om nån kan låna ut det som behövs. Typ lucialinne eller skridskor. Leta begagnat på annons eller dammsug secondhand. Fullständigt onödigt att köpa saker för flera hundralappar nytt som används en gång och sen är urvuxet. Allra helst om det finns flera barn i familjen.

Se över fritidsaktiviteter för såväl vuxen som barn. Vad kostar allt och är det verkligen rimligt? 

Sluta renovera.. Det råder hysteri i många fall vad gäller att renovera hemma. Låt bli. Det kostar skjortan och är fullständigt onödigt såvida det inte är mögel, inrökt eller tapeterna ramlat ner. Att renovera för att man tröttnat är dyra lärpengar. Likaså heminredning och möbler. Måste det verkligen köpas ljus från Yankee candles varje månad? Är verkligen soffan för 30.000 moraliskt försvarbart att köpa bara för att den hemma är tråkig? Osv

Resor, nöjen och liknande. Säger sig självt här. Spara pengar genom att tänka klokt och att tänka utanför boxen. Tåg istället för flyg, glamping i Sverige istället för charter till Mallis, hyr husvagn på en camping istället för hotellet i storstaden, skippa dyra temaparker och hitta istället nya havsbad/badklippor/häftiga insjöstränder och leta upp sevärdheter på platserna. 

• Anonym (Teddy)
    Fjäril kär skrev 2022-09-21 23:54:08 följande:

Dra ner på onödiga utgifter till ett hanterbart minimum - prenumerationer, klubbmedlemsskap, betal-appar, snacks, godis, alkohol, nikotin, smink, shopping, krogbesök, taxi, kaffe-to-go, hämtmat, fikabesök etc 

Se över nöjeskontot och välj billiga alternativ eller avstå. Samma lika med högtider, dra ner till minimum och kanske överväga att inte alla högtider måste firas hela tiden. Hitta alternativa lösningar för födelsedag och familjehögtider.

Studera alla kvitton på matkostnader och fundera på om allt verkligen är nödvändiga inköp. Måste frukost bestå av 8 olika pålägg och dyra juicer tex? Alla färdiga mellanmål kostar mycket pengar och kanske inte alltid äts heller utan handlas av gammal vana. Måste man köpa skinka i lösvikt över disk? Måste man grilla dyrt kött varje fredag? Måste det alltid köpas hem en massa gott till helgen? Osv osv... 

Se över matvanor. Ta vara på rester, laga inte ny mat varje dag, lär er laga enkel mat. Gröt är mat och fullvärdig måltid. Fundera på om allt extra måste finnas i kylskåpet hela tiden, det är trots allt just det som kostar pengar när vardagen fylls av smörsåser, pepparbiffar, räkbomber, efterrätter och grytor med extra allt...

Fredagsmys måste inte vara något man äter. Det kan lika gärna vara en kväll med familjen och en massa sällskapsspel.

Frukt är inte godis och godis är inte samma sak som frukt. Det är dyrt med frukt och kan i många fall kosta betydligt mer än en påse Ahlgrens bilar. Bli prismedveten! 

Shoppa endast vid behov. 

Vad gäller barns aktiviteter i skola/förskola som ibland kräver extra utstyrsel kan det i första hand vara läge att fråga om nån kan låna ut det som behövs. Typ lucialinne eller skridskor. Leta begagnat på annons eller dammsug secondhand. Fullständigt onödigt att köpa saker för flera hundralappar nytt som används en gång och sen är urvuxet. Allra helst om det finns flera barn i familjen.

Se över fritidsaktiviteter för såväl vuxen som barn. Vad kostar allt och är det verkligen rimligt? 

Sluta renovera.. Det råder hysteri i många fall vad gäller att renovera hemma. Låt bli. Det kostar skjortan och är fullständigt onödigt såvida det inte är mögel, inrökt eller tapeterna ramlat ner. Att renovera för att man tröttnat är dyra lärpengar. Likaså heminredning och möbler. Måste det verkligen köpas ljus från Yankee candles varje månad? Är verkligen soffan för 30.000 moraliskt försvarbart att köpa bara för att den hemma är tråkig? Osv

Resor, nöjen och liknande. Säger sig självt här. Spara pengar genom att tänka klokt och att tänka utanför boxen. Tåg istället för flyg, glamping i Sverige istället för charter till Mallis, hyr husvagn på en camping istället för hotellet i storstaden, skippa dyra temaparker och hitta istället nya havsbad/badklippor/häftiga insjöstränder och leta upp sevärdheter på platserna. 

Jösses. Finns det människor som lever så här utanför Östermalm? Åtta olika pålägg? Färdiga mellanmål (vad är det ens)? Pepparbiff? Räkbomber? Renoveringar? Yankee candles? 
    Ja, om folk i västvärlden lever så här så förstår jag att vi lever över jordens resurser. Jag känner mig som en fattiglapp i jämförelse. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-22 00:46:08 följande:
    Jösses. Finns det människor som lever så här utanför Östermalm? Åtta olika pålägg? Färdiga mellanmål (vad är det ens)? Pepparbiff? Räkbomber? Renoveringar? Yankee candles? 
    Ja, om folk i västvärlden lever så här så förstår jag att vi lever över jordens resurser. Jag känner mig som en fattiglapp i jämförelse. 
    Jag tror åtta olika pålägg var en överdrift. Ibland nämner ju folk orimliga summor som talesätt typ ?Jag skulle vilja ha den nya iPaden men det kostar ju en miljon? Sen tror jag ingen gör allt det Kär Fjäril räknar upp men de flesta av oss gör något av det. Själv köper jag Risifrutti ibland till helgen (färdigt mellanmål) och jag äter chips och dricker läsk ibland. 
  • Postman
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-22 00:46:08 följande:
    Jösses. Finns det människor som lever så här utanför Östermalm? Åtta olika pålägg? Färdiga mellanmål (vad är det ens)? Pepparbiff? Räkbomber? Renoveringar? Yankee candles?  Ja, om folk i västvärlden lever så här så förstår jag att vi lever över jordens resurser. Jag känner mig som en fattiglapp i jämförelse. 

Någon kanske far åtta olika men fjäril kär ville nog få fram precis det du skrev att folk överkonsumerar plus inte är prismedvetna. Jag tycker det var mycket bra beskrivet utav henne.
Svar på tråden Tråden där vi tipsar varandra om sätt att sänka levnadskostnaden