• Anonym (Billigare liv)

Tråden där vi tipsar varandra om sätt att sänka levnadskostnaden

Inspirerad av Aniiees tråd om hur man kan välja "lika" istället för "samma" för att få ned matkostnaderna startar jag nu en lite vidare tråd, där jag tänker att vi alla kan bidra med tips om hur man får ned levnadskostnaderna i största allmänhet. 

Så - dela med er av era bästa tips på hur man kan få pengarna att räcka längre! 

• Svar på tråden Tråden där vi tipsar varandra om sätt att sänka levnadskostnaden
  • Anonym (Råttan)

Som någon skrev beror det lite på vad man utgår ifrån vad som är bra spartips. Så här levde jag när jag var ung och hade mycket låg inkomst: 
    Bakade bröd, köpte aldrig smör/bredbart bara billig matolja, åt mycket bröd, gröt, kål, rotfrukter, baljväxter och lök. Jag höll koll på områdets grovsoprum och containrar och skaffade mycket grejer jag behövde där. Det jag inte hittade ute köpte jag på loppis. Endast i undantagsfall köpte jag ngt nytt. Klippte håret själv. 

Jag dumpstrade inte mat. Det var ett okänt koncept då. 

Idag, som förälder, är det svårare att snåla på samma sätt. Men i och med att vi lever miljömedvetet blir det ändå rätt billigt. Vegetarisk mat, begagnade prylar och kläder, undviker att åka bil i onödan mm. 

• Fjäril kär
    Anonym (X) skrev 2022-09-22 11:03:56 följande:
    Men vem lever som du beskriver? Vi som redan innan kör så lite som möjligt, tar cykel och buss när det går, renoverar bara när något är uttjänt, storkokar och duschar sparsamt. Reser inte utomlands, köper det mesta begagnat.

Hur ska vi spara?
    Jag skrev tipsen utifrån den överkonsumtion som råder i samhället. Väldigt många skulle få en mycket bättre ekonomi om man blev mer prismedveten och gjorde andra prioriteringar. Vi slänger tex ofantligt mycket mat i landet och lägger ner orimligt mycket pengar på våra hem.

Tyvärr finns det många familjer som lever precis som hela min lista beskriver men i dom flesta fall känner nog många igen sig i ett par av punkterna. De flesta gör nog nånting av det här jag listar. 
  • Anonym (morgan)

Vi har ju båda gymkort betalt via jobbet så vi duschar bara på gymmet.
    Stor besparing.

Samt, jag har ca 1 km till bussen och kommit på att minst halva vägen så kan
    jag gå bredvid i gräset och då slita mindre på skorna.

Jag jobbar ju ute på stan som montör och dragit in på kaffe i termos eller
    det helt galet dyra kaffe på bensinstationer.
    Över hela stan finns bilprovningar och alla har gratis kaffeautomat.

• Anonym (X)
    Anonym (köpstopp) skrev 2022-09-22 11:18:19 följande:
    Det är ju bra. Då återstår att höja inkomsten. Kan ni hyra ut ett rum eller liknande? 

Litet hus. Vi har inga extra rum. 

Jag ville bara poängtera att det för alla inte är så lätt att dra in på excesser när man redan från start varit försiktig med sånt, lever utan att lyxa.

När folk börjar prata om att sälja ena bilen, att sluta flyga, att göra storkok och ha matlådor och duscha mer sällan och man redan gör allt sånt. (Odlar tom en del grönsaker på den killa trädgård jag har för det och plockar bär o h frukt och fryser in för att koka egen sylt och kräm på hela hösten och vintern). Då känns det ju ibland som ?jahopp?.

• Anonym (X)
    Fjäril kär skrev 2022-09-22 12:58:36 följande:
    Jag skrev tipsen utifrån den överkonsumtion som råder i samhället. Väldigt många skulle få en mycket bättre ekonomi om man blev mer prismedveten och gjorde andra prioriteringar. Vi slänger tex ofantligt mycket mat i landet och lägger ner orimligt mycket pengar på våra hem.

Tyvärr finns det många familjer som lever precis som hela min lista beskriver men i dom flesta fall känner nog många igen sig i ett par av punkterna. De flesta gör nog nånting av det här jag listar. 
    Så är det - men långt från alla gör det. Jag är uppvuxen med att man lagar ny mat på gårdagens rester och att man äter ur skåpen. Att man inte renoverar för nöje utan för behov (förutom den gång man fick måla om sitt barnrum när man blev tonåring, men det gjorde vi själva). Kaffe köptes aldrig ute utan termos och picknick och medhavd matsäck gällde jämt.
  • Anonym (Snåla)
    Anonym (X) skrev 2022-09-22 14:44:09 följande:

Litet hus. Vi har inga extra rum. 

Jag ville bara poängtera att det för alla inte är så lätt att dra in på excesser när man redan från start varit försiktig med sånt, lever utan att lyxa.

När folk börjar prata om att sälja ena bilen, att sluta flyga, att göra storkok och ha matlådor och duscha mer sällan och man redan gör allt sånt. (Odlar tom en del grönsaker på den killa trädgård jag har för det och plockar bär o h frukt och fryser in för att koka egen sylt och kräm på hela hösten och vintern). Då känns det ju ibland som ?jahopp?.

Se över huset kan ni ju göra? Sänk värmen, isolera fönster, dörrar, golv, installera solpaneler, braskamin. Finns alltid något att förbättra på ett hus.
  • Anonym (guldsked)
    Anonym (Andreas) skrev 2022-09-22 10:28:40 följande:

Den största boven som slukar pengar och som folk inte alltid har koll på är ju utgifter som inte "syns". Dvs tanka bilen, fylla på surf till barnen i deras mobiler, diverse kontantuttag som oftast bara "försvinner", veckopeng till barnen, diverse autogiron, olika swishar hit och dit osv  - plötsligt är  liksom 2-3000 kronor bara poff borta utan att ens ha handlat eller betalat räkningar och man vet inte riktigt vad man egentligen gjort med pengarna.

Här är det bra att faktiskt stanna upp och börja få koll på dolda utgifter och helt enkelt bli medveten om att det handlar om pengar och att det faktiskt ofta är mycket pengar som bara rinner iväg på "ingenting" 

Om man har en budget (vilket alla borde ha, och ju mindre pengar man har desto viktigare blir det) så följer man givetvis upp sina korttransaktioner och stämmer av hur det blev. Kanske inte varje månad men i alla fall varannan.

Då är det svårt att inte veta att det har gått åt x tusenlappar drivmedel. Det brukar ju faktiskt stå att det är på macken man har varit. 

Och att det är till 3 eller Telenor man har betalt för några mobilsamtal, som förhoppningsvis den egna familjen har ringt och inte en asiatisk hacker.

Lever majoriteten verkligen så helt tanklöst med sina pengar? Inte konstigt att de hamnar i trubbel då.
  • Räkan77

Ett litet udda tips som jag jobbar med är att se till att få tillräckligt med sömn. När man är trött är det lätt att man tar till enkla men dyra lösningar för att man inte orkar vara förutseende.

Är man utvilad så orkar man gå upp en kvart tidigare och fixa iordning ett mellanmål att ta med Till jobbet om man ska jobba sent. Är man trött så kanske man hoppar över det och går och köper nåt istället. Är man utvilad så orkar man göra egen pizza på fredagskvällen istället för att köpa hämtpizza.

Detta tips är för oss som fortfarande har goda marginaler i vår ekonomi men som känner att det är dags att dra ner på onödiga utgifter. För de som inte har några direkta marginaler så är det ju här redan vardag. 

• Anonym (Råttan)

@Räkan77
    Kan bara hålla med!! Vi är helt slut just nu pga saker utom vår kontroll och det är som du säger. Vi gör av med betydligt mer pengar än vanligt, för ingen orkar planera något mer än det mest nödvändiga. 

• Kockobello
    Räkan77 skrev 2022-09-22 18:54:52 följande:

Ett litet udda tips som jag jobbar med är att se till att få tillräckligt med sömn. När man är trött är det lätt att man tar till enkla men dyra lösningar för att man inte orkar vara förutseende.

Är man utvilad så orkar man gå upp en kvart tidigare och fixa iordning ett mellanmål att ta med Till jobbet om man ska jobba sent. Är man trött så kanske man hoppar över det och går och köper nåt istället. Är man utvilad så orkar man göra egen pizza på fredagskvällen istället för att köpa hämtpizza.

Detta tips är för oss som fortfarande har goda marginaler i vår ekonomi men som känner att det är dags att dra ner på onödiga utgifter. För de som inte har några direkta marginaler så är det ju här redan vardag. 

Detta. Väldigt bra insikt. 
Svar på tråden Tråden där vi tipsar varandra om sätt att sänka levnadskostnaden