• Anonym (Orolig man)

Min sambo säger att hon kommer ta sonen ifrån mig om jag lämnar henne

Jag tycker inte om min sambo längre och jag vill separera. Så här har jag gått runt och känt länge och nu har jag äntligen vågat ta upp det. Saken är den att vi har en son på 1.5 år och nu när jag sagt till sambon att jag vill separera så säger hon att hon kommer se till att jag inte får ha vår son, att hon ska ta honom ifrån mig. 

Det får inte hända att jag förlorar min son. Är det bara tomma hot eller kan hon se till att jag förlorar min son? Kanske ska tillägga också (innan någon frågar) att jag är en bra pappa som älskar mitt barn. Det finns bara en anledning till att hon hotar med detta och det är för att jag inte vill vara med henne längre

Hjälp, snälla! Kan hon ljuga och hitta på saker så jag förlorar min son?

• Svar på tråden Min sambo säger att hon kommer ta sonen ifrån mig om jag lämnar henne
  • Anonym (Lugn)

Ganska så vanligt vid svåra separationer.Att det kommer såna hot.Oftast är det bara för att skrämma den andra och kontrollbehov.Samma har jag ochså hört från mitt ex.

• lövet2

Det bästa är att förebygga. Kontakta själv socialen och berätta om hennes hot och be om råd. Ännu bättre om du i smyg kan spela in hennes hot på mobilen. Det är fullt lagligt att spela in ett samtal som du själv deltar i.

• Anonym (H)

Kontakta familjerätten där du bor och anmäl intresse för frivilliga samarbetssamtal. Det visar att du vill ha ett fungerande samarbete efter separationen och att du blir orolig av hennes hot.

Hon kan inte ta barnet ifrån sig. Det är bara tomma hot. Familjerätten ser alltid till vilken förälder som bäst främjar ett fungerande samarbete och i det här fallet är det du. Om hon fortsätter använda barnet mot dig så riskerar hon att förlora vårdnaden. I så fall kan du få ensam vårdnad.

Det är extremt svårt att frånta en förälder umgänge i Sverige om du inte är kriminell, missbrukare eller har allvarliga psykiska problem.

Om hon vägrar låta dig träffa barnet ser du till att få ett juridiskt bindande umgängesschema hos familjerätten eller i tingsrätten och om hon bryter mot det får det allvarliga konsekvenser för henne.

Gå inte på hennes bullshit utan ta reda på fakta och förbered dig på eventuell konflikt.

• FuckGoggleAskMe

Barnet har rätt till båda sina föräldrar, och såvida ingen av er är narkoman eller allvarligt psykfall etc så brukar socialtjänsten, familjerätten, tingsrätten etc säkerställa båda föräldrarnas umgänge med barnet.

Barnet är 50% ditt, hon har inte mer rätt till barnet än du.  

• Tow2Mater

Har du skrivit på papper for vårdnad i samband med att barnet foddes? Har du del i vårdnaden, eller har hon ensam vårdnad?

• Anonym (H)

Vårdnaden har inget med umgänget att göra så även om hon har ensam vårdnad redan nu kan hon ändå inte vägra dig umgänge med barnet.

Är hon svensk eller finns det risk för att hon kan ta barnet till ett annat land? Då är det en annan situation som kräver andra och snabbare åtgärder. 

• Tow2Mater
    Anonym (H) skrev 2022-09-18 01:55:08 följande:
    Vårdnaden har inget med umgänget att göra så även om hon har ensam vårdnad redan nu kan hon ändå inte vägra dig umgänge med barnet.

Är hon svensk eller finns det risk för att hon kan ta barnet till ett annat land? Då är det en annan situation som kräver andra och snabbare åtgärder. 
    Barnet är ju 1.5 år, men jag antar TS ju kommer vilja ha mer än typ varannan helg umgänge. Har han inte vårdnad kan mamman flytta med barnet och låta honom träffa barnet typ varannan helg. Det räknas som umgänge. Det skulle kunna bli svårt (eller omojligt) med växelvist boende, vilket jag antar han vill ha både for sin egen skull och barnets skull. Vårdnad är viktigt!
  • Madida

Nej, det kan hon inte. Men vill du föregå henne så kontaktar du socialen och berättar precis hur det är, att du vill separera men att hon då hotar med att ta er son ifrån dig.
    Nu förutsätter jag att du står som pappa och att ni har delad vårdnad.

• mamaleona

Att sådana här människor gör mig förb.....Det är ju sonen som lider i slutändan. Hon väljer alltså ett läge där sitt barn mister sin ena förälder. Idioter finns. Men, som tur, fungerar det inte så, att hon bara kan skära av ert band, ditt o sonens. Som andra här sagt, kontakta soc o var ärlig. Dom bör hjälpa.

• Anonym (KC)

Diskutera detta på sms med henne så finns det dokumenterat ifall hon börjar hitta på en massa skit. 

Det rekommenderas inte att barn bor vv när de är så små och risken är stor att barnet då hamnar heltid hos henne. Jag hade väntat tills barnet är minst tre år, och då haft boende 2-3-3 eller något liknande. 
    Du kan ju ändå i huvudet vara singel, hon kan knappast tvinga dig att ligga med henne eller åka på semestrar etc. 

• Kockobello

Spela in hennes hot. De blir din fördel. 

• Anonym (H)
    Tow2Mater skrev 2022-09-18 02:18:28 följande:
    Barnet är ju 1.5 år, men jag antar TS ju kommer vilja ha mer än typ varannan helg umgänge. Har han inte vårdnad kan mamman flytta med barnet och låta honom träffa barnet typ varannan helg. Det räknas som umgänge. Det skulle kunna bli svårt (eller omojligt) med växelvist boende, vilket jag antar han vill ha både for sin egen skull och barnets skull. Vårdnad är viktigt!

Självfallet är vårdnaden viktig. Mitt inlägg var avsett att lugna TS eftersom flera tog upp vårdnaden i tråden. Ja, det innebär förstås att mamman kan flytta utan TS medgivande, vilket kan försvåra umgänget, men hon har fortfarande ingen rätt att neka honom umgänge. Jag har själv ensam vårdnad så jag vet vad det innebär.

Nu menar jag inte ditt inlägg men en del verkar tro att ensam vårdnad betyder att föräldern bestämmer hur umgänget ska se ut men så är det förstås inte. Om föräldern med ensam vårdnad saboterar umgänget kan hon/han dessutom förlora vårdnaden. Att hålla på som TS sambo är bland det dummaste man kan göra om det blir en tvist i rätten. 

• Anonym (Rita)

Det rekommenderas inte att barn under 3 år bor växelvis. Har hon tagit ut den mesta föräldraledigheten? Om hon har det är risken stor att hon bli boendeförälder och att du får umgängesrätt och får ha barnet på dagtid 1-2 dagar i veckan. 

Svar på tråden Min sambo säger att hon kommer ta sonen ifrån mig om jag lämnar henne