• Anonym (H)

Min sambo säger att hon kommer ta sonen ifrån mig om jag lämnar henne

Kontakta familjerätten där du bor och anmäl intresse för frivilliga samarbetssamtal. Det visar att du vill ha ett fungerande samarbete efter separationen och att du blir orolig av hennes hot.

Hon kan inte ta barnet ifrån sig. Det är bara tomma hot. Familjerätten ser alltid till vilken förälder som bäst främjar ett fungerande samarbete och i det här fallet är det du. Om hon fortsätter använda barnet mot dig så riskerar hon att förlora vårdnaden. I så fall kan du få ensam vårdnad.

Det är extremt svårt att frånta en förälder umgänge i Sverige om du inte är kriminell, missbrukare eller har allvarliga psykiska problem.

Om hon vägrar låta dig träffa barnet ser du till att få ett juridiskt bindande umgängesschema hos familjerätten eller i tingsrätten och om hon bryter mot det får det allvarliga konsekvenser för henne.

Gå inte på hennes bullshit utan ta reda på fakta och förbered dig på eventuell konflikt.

• Anonym (H)

Vårdnaden har inget med umgänget att göra så även om hon har ensam vårdnad redan nu kan hon ändå inte vägra dig umgänge med barnet.

Är hon svensk eller finns det risk för att hon kan ta barnet till ett annat land? Då är det en annan situation som kräver andra och snabbare åtgärder. 

• Anonym (H)
    Tow2Mater skrev 2022-09-18 02:18:28 följande:
    Barnet är ju 1.5 år, men jag antar TS ju kommer vilja ha mer än typ varannan helg umgänge. Har han inte vårdnad kan mamman flytta med barnet och låta honom träffa barnet typ varannan helg. Det räknas som umgänge. Det skulle kunna bli svårt (eller omojligt) med växelvist boende, vilket jag antar han vill ha både for sin egen skull och barnets skull. Vårdnad är viktigt!

Självfallet är vårdnaden viktig. Mitt inlägg var avsett att lugna TS eftersom flera tog upp vårdnaden i tråden. Ja, det innebär förstås att mamman kan flytta utan TS medgivande, vilket kan försvåra umgänget, men hon har fortfarande ingen rätt att neka honom umgänge. Jag har själv ensam vårdnad så jag vet vad det innebär.

Nu menar jag inte ditt inlägg men en del verkar tro att ensam vårdnad betyder att föräldern bestämmer hur umgänget ska se ut men så är det förstås inte. Om föräldern med ensam vårdnad saboterar umgänget kan hon/han dessutom förlora vårdnaden. Att hålla på som TS sambo är bland det dummaste man kan göra om det blir en tvist i rätten. 

Svar på tråden Min sambo säger att hon kommer ta sonen ifrån mig om jag lämnar henne