Flash Gordon skrev 2022-09-26 08:27:31 följande:
Omar Makran, oklart för mig vem det är me han signerar som "poddare" , kräver att Nyans skall stigmatiseras och isoleras - för att de inte skall växa i storlek.
www.expressen.se/debatt/darfor-bor-vi-frysa-ut-och--stigmatisera-partiet-nyans-/
Herre Jösses!
Vi ska alltså använda samma metod mot Nyans som varit så framgångsrik (ironi) som Sverigedemokraterna? Vad är det för fel på folk?
Ordet han inte vågar skriva ut är "återvandring"
"Poddaren" skriver ju längre ner i ledaren varför han tror att det är bättre att stigmatisera och isolera Nyans och tar upp att det inte funkade med SD. Det kan ha varit någon mer anledning jag ej minns, men Makran menar att de som skulle kunna tänka sig att rösta på Nyans, konservativa muslimer, är en så oerhört liten del av samhället.
Han menar att SD riktar sig till etniska svenskar och assimilerade invandrare, vilket är en betydligt större andel av befolkningen än konservativa muslimer (och låt det så förbli). Röstningsunderlaget för Nyans att växa likt SD menar han inte finns. Hoppas inte, men har grymt svårt att ens tänka mig att Nyans skulle kunna gå över 4%-spärren till Riksdagen, någonsin.
Makran är själv egyptier som flytt religiöst förtryck och är anti påtvingad religion.
Vet du hur svårt återvandring är? Även om det är högst önskvärt i situationer där personer med PUT upprepar grova kriminella gärningar eller tvingar sina barn in i tvångsgifte och barnäktenskap.
Medan Sverige fajtas diplomatiskt med landet i fråga för att få hem svenskar (även nysvenskar) som begått brott utomlands, så är det ingen i Somalia, Afghanistan eller Irak som vill ha tillbaka en fd invånare som begått brott. Finns speciella fängelser i Sverige där utvisade människor tillbringar år efter år för att deras hemländer inte vill ha tillbaka dem. Någon annan har säkert redan övertagit/stulit deras mark och hus de lämnade när de flydde från hemlandet. De är dessutom brottslingar, även om de gjort något hedersbrott som hemlandet kanske inte tycker är hela världen. Ändå måste de försörja denna person i fängelse, inte för att det lär kosta många kronor i undermåliga fängelsebyggnader där mat och rent vatten är bristvaror; )
Vet inte hur vanligt det är att folk som blivit svenska medborgare avsäger sig sitt andra medborgarskap. Det borde vara vanligare än vad jag tror att det är.
Varför ska man ha iranskt medborgarskap när man flytt för sitt liv därifrån och aldrig återvänt? Kanske för att man lever på hoppet om att landet en dag ska förändras och att de som var förföljda och dödshotade förut ska kunna åka och hälsa på släkt man inte träffat på årtionden?
Hur som kan Sverige nästan inte göra någonting för att få hem en svensk med iranskt eller eritreanskt ursprung om de har kvar sitt utländska medborgarskap. Nästan inga länder erkänner annat än det ursprungliga medborgarskapet, iaf när man befinner sig i det landet.
Sverige har kämpat hårt för Dawit Isaak, men det leder ingenstans än så länge. Vi anser det vara orättvist. Men det är samma sak som att jag skulle flytta till Island i vuxen ålder utan att avsäga mitt svenska medborgarskap. På en resa till Sverige gör jag något som staten anser är ett grovt brott och slänger in mej i fängelse. Väl där kämpar islänningarna för att jag ska få komma till Island för att få tillbringa tiden i ett betydligt bättre isländskt fängelse (vet ej om det har förankring i verkligheten) eller ännu hellre, bli släppt så fort jag landar på isländsk mark då islänningarna inte ser mitt grova brott i Sverige som ett brott.
Hade Sverige gått med på det? I don´t think so.. Även om det står mellan två broderfolk inom Norden.
Så det är verkligen inte lätt att komma och bestämma som främmande makt att någon ska släppas ur fängelset.
Trots det så har många eritreaner tyckt att Sverige gör för lite. Även om forskning och experter inom området visar på att tyst diplomati tillsammans med artiga påminnelser vid statsbesök är ett mer effektivt sätt än att gå hard on aggressiv förhandling med stenhårda diktaturer. Det senare skulle allt som troligast bara resultera i att de visar upp den döda kroppen av Isaak för internationella nyhetsbyråer tyvärr.. om han ens lever fortfarande.
Eller hur tänker du återvandring? Att det skulle ske frivilligt efter att ha gett en familj en engångssumma? Man kan ju alltid försöka, men de som de flesta vill ha tillbaka på hemmaplan (de som är dömda flera ggr om för grova brott, islamister som stödjer IS tex eller analfabeter med 8 barn som förbjuds att integreras) åker nog inte frivilligt då de har det bättre här. Islamister som stödjer IS (menar inte dig Gullvivor, menar de som inte är äkta religiösa även om de tror de själva och mer gillar våld, våldtäkter och makt över människor än Gud) borde gilla att bo i ett land som är mer som Afghanistan under talibanerna eller joina mujaheddin eller nåt. Men de är väl här för att leva bekvämt utan krav på assimilering. Även om jag tycker att IS-anhängare borde utvisas pronto.
Kom att tänka på en sak.. De där tre vilsna 16-åringarna som åkt till Umeå flygplats för att ansluta sig till IS, personalen fattade misstankar och ungdomarnas föräldrar ringdes. Föräldrarna var asförbannade och kunde inte tro att deras barn var så j-a dumma i huvudet att de skulle åka och joina en terrorsekt när föräldrarna flytt för barnens skull, för att de skulle få korrekt skolgång och få åtnjuta att leva i demokrati.
Föräldrarna, eller någon av dem uttalade sig i någon dags eller kvällsblaska och de var
inte glada, vilket jag förstår till 100%. Snacka om att vanhedra sina föräldrar, som gjort allt för att barnen ska slippa sån skit!
I Sådana fall räcker det nog med ett rejält kokt stryk, utegångsförbud och föräldrarnas raseri.
Betydligt värre när föräldrarna är likadana. Då är nog påtvingad återvandring bättre.