Gullvivor skrev 2022-09-19 08:45:53 följande:
I ett land med sharialagar så utgår lagarna från Islam och Gud, och de som ger straffen är staten som dömer människor som begått brott. Det är inte individer som tar lagen i egna händer. Inte heller har sharialagar med att gifta bort sina barn, döda sina barn osv att göra som någon okunnig tidigare skrivit i tråden.
Men svar ja, i ett land med sharialagar är det rimligt att de som begår brott får straff, på samma sätt som människor som begår brott i Sverige bör få sina straff.
Kortfattat, nej, jag har inget emot dessa lagar men det är heller inget jag vill införa i Sverige. I Sverige gäller svenska lagar.
Så det är respektlöst att inte tycka att det är okej att ta en helig skrift, aktivt SÖKA UPP områden med många muslimer, för att sedan hetsa och förolämpa dem under deras heliga månad genom att bränna den? DET tycker du är respektlöst att vara emot för dem som slagits för yttrandefriheten? Jag tycker snarare din kommentar är respektlös mot dem som kämpat för att människor ska kunna få yttra det de vill utan att oroa sig för konsekvenser av staten. Men istället missbrukar folk yttrandefriheten genom att förolämpa redan utsatta grupper.
Förresten är det ingen som säger att man måste behandla Koranen som sitt barn hemma, det handlar om vad man gör offentligt. Man kan uttrycka sig fullt rasistiskt/homofobiskt osv framför sin vägg hemma men när man är ute bland folk så får man passa sig lite.
Jaså var jag okunnig när jag skrev om de religiösa sharialagarna?
Du vet mycket väl att det inom många muslimska kulturer ses som norm att familjen själva tar tag i att misshandla döttrar som skrivit en oskyldig lapp till en kille med typ "hej". Familjer som själva mördar sina döttrar och även söner för att de "syndat" för att de inte vill gifta sej med den som föräldrarna väljer.
Kopierat från SVD. Fattar inte varför sidan inte gick att dela på normalt sätt.
Den mäktige stormuftin Abdul Aziz al-Sheikh sade i ett tal i måndags att islamisk lag, sharia, tillåter att flickor som ännu inte kommit i tonåren gifter sig och att de som är emot det gör flickorna ?en otjänst?.
? Vi hör ofta talas i medierna om äktenskap för minderåriga. Vi måste känna till att sharialagarna inte är orättvisa för kvinnor, ska han ha sagt.
Hans kommentar följde på flera uppmärksammade fall där unga flickor gifts bort med män som skulle kunna vara deras gammelfarfar- eller morfar.
I måndags tillät en domstol i Taif en elvaårig flicka att separera från sin 75-årige make, efter det att hennes mamma vänt sig till domstolen, rapporterar tidningen Okaz.
Flickans far hade arrangerat giftermålet i utbyte mot en hemgift.
I december avvisade dock en domstol i Unayzah en begäran från en mamma till en åttaårig flicka att äktenskapet mellan dottern och hennes 58-årige make skulle upplösas. Domstolens motivering var att fallet fick vänta till dess att flickan nått puberteten och själv kunde lämna in en skilsmässoansökan. Hon skulle lämnas över till mannen först när hon fyllde 18 år.
Människorättsgrupper i Saudiarabien kämpar mot den gamla traditionen med barngifte och vill att en minimiålder för giftermål förs in i lagstiftningen.
Riyad TT-AFP