• Tom Araya

Nyans (partiet)

Partiet Nyans går framåt i valet 2022.

Vad är det för parti?

Vad står de för?

Vad säger de?

Är en framgång för ett sådant parti något positivt eller negativt för Sverige?

start - PARTIET NYANS

Mikail Yüksel ? Wikipedia

Partiet Nyans är valets stora skräll | GP

Därför bör vi alla oroas av partiet Nyans (expressen.se)

Dags att granska partiet Nyans ? Dagen

Väktare tillkallades till vallokal ? partiet Nyans kom för nära väljare (nyheter24.se)

• Svar på tråden Nyans (partiet)
  • Anonym (U)
    Flash Gordon skrev 2022-09-21 06:59:35 följande:

Som förväntat alltså. Missar riksdagen men kommer in i ett antal kommuner. De lär inte bli mindre i nästa val.

Nya regeringen har ett stort ansvar för att se till att det partiet inte växer.
  • Grey Man
    Anonym (Q) skrev 2022-09-16 17:21:52 följande:

Påminner mycket om när SD började växa. Var och varann vecka fick de utesluta företrädare som uttalade sig rasistiskt, eller/och betedde sig olämpligt. 

Så jag tror det blir samma sak här, de värsta avarterna rensas ut, men liksom i SD så kommer deras ursprung att prägla partiet. Ännu idag måste SD rensa ut oönskade personer. 

Om du inte tyckte det räckte med att rösta på MP för att rasera vårt fina samhälle så lägg din röst på Nyans. Bara i Sverige! 
  • Flash Gordon
    Anonym (U) skrev 2022-09-21 07:37:59 följande:
    Nya regeringen har ett stort ansvar för att se till att det partiet inte växer.
    Kanske. Det finns mycket som den nya regeringen har ansvar för att rätta upp efter åtta års vanstyre.

Mängden islamister lär inte minska i Sverige till nästa val så att stoppa en ökning lär knappast var görbart till 2026. Däremot kan man påbörja en minskning av ökningstakten. Det är nog det bästa man kan hoppas på.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Det sätter ju också Socialdemokraterna i en knepig sits.

Antingen föra en politik som lockar tillbaka de som röstat på Nyans i detta val eller föra en politik som lockar tillbaka de gamla sossar som nu röstat SD.

Jag gissar på att S siktar på de som lämnat partiet för SD. Helt enkelt för att de är så många fler. Än så länge.

Blå och gul
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-20 23:55:39 följande:
    Jag står inte ivägen för dig att utöva din religion på något sätt. Du får göra precis som du vill. Precis som du har fått under hela det liv du varit muslim.
    Däremot har dina barn inte fått valmöjligheten om de vill vara muslimer eller ej, om de vill praktisera religionen eller inte.
    Du tycker att homosexualitet är fel, men förhindrar inte mig från att leva med en kvinna. Borde jag ändå starta eller stödja ett homoparti av rädsla för att muslimer ska döda homosexuella och kanske försöka förbjuda det? Finns trots allt färre homosexuella än det finns muslimer om vi räknar alla som är födda som muslimer och är troende till viss del.
    Jag anser att det endast sår split och misstänksamhet mellan människor.

Fick du, likt dina barn aldrig heller några valmöjligheter om hur du vill leva ditt liv, utan alltid varit beroende av att den goda viljan hos den man som haft vetorätt över dit liv för tillfället (ev farfar, pappa sen maken) eller blev bortgift utan valmöjligheter när du var i början eller mitten av puberteten, tvingades sluta skolan för att bli hemmafru så är det synd om dig också.

Jag tycker att du är rabiat. Någon som inte har något emot publika hängningar, handavhuggningar och spöstraff. Inte har något emot barngiftemål, pojklemlästning och harems är betydligt mer rabiat än någon som kanske enligt dina ögon sett "fel" delar av islam och gör antagningar baserat på hur miljontals andra muslimer lever.
    Att bara bygga moskéer med saudiska pengar när de kräver endast sunnibesökare och sunnilära är rätt taskigt mot alla shiiter. Det är heller inte rätt väg att gå.
    Tror du att omgivningen skulle bli mer öppna mot islam om det kommer in ett muslimskt parti i riksdagen där hälften är islamister eller kriminella?
    Skulle tro att det blir tvärtom, att dessa riskerar att smutsa ner även moderata och halvhjärtat praktiserande muslimer.
    Vilken jämförelse, inte har jag väl skrivit att jag är orolig över att muslimer ska bli mördade? Det handlar om att kunna få utöva religionen ifred och vilken politik de etablerade partierna för. Varför skulle jag ens rösta på ett annat parti vars politik jag inte står för och som jag tycker har en skev syn på min religion? Inte tar upp de frågor jag anser är viktiga?  

Sedan att du ställer frågan om hur folk skulle reagera på ett parti med islamister och kriminella är ganska intressant. För det första är de inte islamister, för det andra ger partiet en andra chans även till dem som tidigare begått brott och det verkar ju fungera för SD idag (som har många kriminella) så varför skulle det vara annorlunda för Partiet Nyans? De skulle dessutom inte "smutsa ner" någon, man måste inte rösta på partiet och ett politiskt parti är inte ansiktet utåt för varenda muslim i landet och det borde även "moderata" muslimer (vad det nu betyder) veta.

Att dessutom uppfostra sina barn som muslimer anser du vara värre än att uppfostra dem till ateister, varför då? Jag tycker snarare det sistnämnda är dåligt, att inte ens ge dem en chans. Och du förstår väl att även barn senare i vuxen ålder kan sluta praktisera en religion de inte tror på? Man är inte på något sätt fast bara för att man sedan födseln uppfostrats till detta.
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-21 10:29:21 följande:
    Vilken jämförelse, inte har jag väl skrivit att jag är orolig över att muslimer ska bli mördade? Det handlar om att kunna få utöva religionen ifred och vilken politik de etablerade partierna för. Varför skulle jag ens rösta på ett annat parti vars politik jag inte står för och som jag tycker har en skev syn på min religion? Inte tar upp de frågor jag anser är viktiga?  

Sedan att du ställer frågan om hur folk skulle reagera på ett parti med islamister och kriminella är ganska intressant. För det första är de inte islamister, för det andra ger partiet en andra chans även till dem som tidigare begått brott och det verkar ju fungera för SD idag (som har många kriminella) så varför skulle det vara annorlunda för Partiet Nyans? De skulle dessutom inte "smutsa ner" någon, man måste inte rösta på partiet och ett politiskt parti är inte ansiktet utåt för varenda muslim i landet och det borde även "moderata" muslimer (vad det nu betyder) veta.

Att dessutom uppfostra sina barn som muslimer anser du vara värre än att uppfostra dem till ateister, varför då? Jag tycker snarare det sistnämnda är dåligt, att inte ens ge dem en chans. Och du förstår väl att även barn senare i vuxen ålder kan sluta praktisera en religion de inte tror på? Man är inte på något sätt fast bara för att man sedan födseln uppfostrats till detta.
    Två saker här:

1. Menar du att du inte kan utöva din religion ifred idag? På vilket sätt är du förhindrad?
    2. Man kan sluta praktisera, absolut. Men det är svårare att bryta sig loss från en religion och välja om, om man blivit marinerad i den av sin närmsta familj sen man var spädbarn. Än att växa upp och få välja själv efter vad man får för intryck av olika religioner eller avsaknad av en. Det är ju uppenbart.
  • Flash Gordon
    Gullvivor skrev 2022-09-19 16:56:07 följande:
    Läs inlägg 30, där jag förutom koranbränningar lyfter några exempel. 
    Det du beskriver i inlägg 30 som "gör det svårt att vara muslim i Sverige" är ju sådant som handlar om individer och organisationer som bryter mot svensk lag och/eller demokratiska värderingar som krävs för att få bidrag från skattemedel.

Det kan ju knappast vara särskilt kontroversiellt.
    Blå och gul
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 14:14:33 följande:
    Jag tror inte utan skriver att pga synen på Islam så kan det leda till det, därför önskar jag ha ett parti som Partiet Nyans i riksdagen som värnar om minoriteterna och religionsfriheten. 

Synen på Islam har gjort att det kommit förslag och/eller att det är sådant som kan komma senare. Några exempel: Stänga ner muslimska friskolor, strypa ekonomiskt stöd till trossamfund som inte dansar efter andras pipa, förbjuda utländsk finansiering av moskéer, omskärelseförbud, slöjförbud osv.

Människan föds religiös så jo, det är fullt naturligt att fortsätta med den uppfostran. 
    Är det detta du anser gör det svårt att utöva din religion idag?

Att folk protesterar mot omskärelse? Att friskolor som bedömts extremistiska stängs? Att man inte får ekonomiskt bistånd om man inte uppfyller kraven för stödet?

Det är inget som hindrar dig att utöva din religion. Du får omskära idag, skulle lagen ändras (som jag verkligen hoppas och tror) får du inte göra det i Sverige. På samma vis som att det finns annat man inte får göra i Sverige (månggifte ex). Förbjuda extrema friskolor är inte likställt med omöjlighet att utöva religion, det är för övrigt  fullt möjligt att gå i vanlig skola men ändå vara religiös. Ekonomiskt stöd är en förmån, inte en rätt.
  • Gullvivor
    Anonym (X) skrev 2022-09-21 11:39:41 följande:
    Två saker här:

1. Menar du att du inte kan utöva din religion ifred idag? På vilket sätt är du förhindrad?
    2. Man kan sluta praktisera, absolut. Men det är svårare att bryta sig loss från en religion och välja om, om man blivit marinerad i den av sin närmsta familj sen man var spädbarn. Än att växa upp och få välja själv efter vad man får för intryck av olika religioner eller avsaknad av en. Det är ju uppenbart.
    1. Menar du själv att man ska vänta tills man inte kan utöva sin religion längre innan man reagerar? Självklart reagerar man innan när det kommer en massa förslag som vill begränsa muslimer. Dessa förslag beror ju på en problematisk syn på Islam och normaliserad islamofobi som förekommer redan idag, och som partierna måste ta tag i. 

2. Det viktiga är att man KAN, sedan att det blir svårare är bara positivt eftersom man såklart inte vill att barnen ska hamna fel. 

Barn har rätt att växa upp i ett hem med religion, man gör inte barnen en tjänst för att man undviker religion och tror sedan att de själva väljer när de blir äldre, oftast följer de sina föräldrars fotspår.
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-21 12:21:02 följande:
    1. Menar du själv att man ska vänta tills man inte kan utöva sin religion längre innan man reagerar? Självklart reagerar man innan när det kommer en massa förslag som vill begränsa muslimer. Dessa förslag beror ju på en problematisk syn på Islam och normaliserad islamofobi som förekommer redan idag, och som partierna måste ta tag i. 

2. Det viktiga är att man KAN, sedan att det blir svårare är bara positivt eftersom man såklart inte vill att barnen ska hamna fel. 

Barn har rätt att växa upp i ett hem med religion, man gör inte barnen en tjänst för att man undviker religion och tror sedan att de själva väljer när de blir äldre, oftast följer de sina föräldrars fotspår.
    1. Jag menar att du inte på något vis har lyft problem här i tråden som stödjer det du påstår.
    2. Din teori här är baserad på din egen bakgrund. Barn som ges rätt att välja kan välja. Du berövar barnen full möjlighet här för att du själv gjort ett val du anser är det enda rätta. Det här hävdar jag med bestämdhet och lever själv efter. 
Svar på tråden Nyans (partiet)