• Anonym (Frustrerad mamma)

Dagis är hopplösa

Jag har nyligen blivit mamma för tredje gången och har stött på problem med förskolans byråkratiska stelhet. 

Min dotter går i särskolan och börjar klockan 8 varje dag, hon klarar inte av att ta sig till skolan på egen hand utan förlitar sig helt på att vi lämnar och hämtar. 

Nu till problemet, min son går i förskolan och har endast rätt till 15 timmar i veckan då jag är mammaledig, timmar jag väldigt gärna vill att han går då förskolan är viktig för hans välmående, de ger honom möjlighet att få träffa sina vänner och bryta av vardagen ibland. Men förskolan kräver att han börjar 9 varje dag, det är inte tillåtet att börja 8 vid allmän förskola. 

Jag måste alltså ta min lilla bebis, åka och lämna tösen, underhålla grabben och bebisen en timme ute, i regn, snö eller vad det än må vara och sen lämna honom. 

Det är ett förhållandevis litet problem ja, men ett problem fler än jag behöver. Några råd? Har man inga rättigheter vid allmän förskola? 

• Svar på tråden Dagis är hopplösa
  • Anonym (tyvärr)
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2022-09-13 16:02:08 följande:
    Dagis är hopplösa

Jag har nyligen blivit mamma för tredje gången och har stött på problem med förskolans byråkratiska stelhet. 

Min dotter går i särskolan och börjar klockan 8 varje dag, hon klarar inte av att ta sig till skolan på egen hand utan förlitar sig helt på att vi lämnar och hämtar. 

Nu till problemet, min son går i förskolan och har endast rätt till 15 timmar i veckan då jag är mammaledig, timmar jag väldigt gärna vill att han går då förskolan är viktig för hans välmående, de ger honom möjlighet att få träffa sina vänner och bryta av vardagen ibland. Men förskolan kräver att han börjar 9 varje dag, det är inte tillåtet att börja 8 vid allmän förskola. 

Jag måste alltså ta min lilla bebis, åka och lämna tösen, underhålla grabben och bebisen en timme ute, i regn, snö eller vad det än må vara och sen lämna honom. 

Det är ett förhållandevis litet problem ja, men ett problem fler än jag behöver. Några råd? Har man inga rättigheter vid allmän förskola? 

Nej, tyvärr har man inga rättigheter när man är föräldraledig eller arbetslös. Då ses man som en parasit på förskolan och ska hållas i så korta tyglar som möjligt. Ingen flexibilitet för att underlätta för någon. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2022-09-13 16:02:08 följande:
    Dagis är hopplösa

Ta det vidare uppåt, och se om ni kan få dispens. Annars får väl mannen justera sina arbetstider och ta dottern till skolan. 
  • Anonym (Xxx)

Har inte dottern rätt till skolskjuts om hon går på särskola?

Anonym (Xxx) skrev 2022-09-13 16:22:01 följande:

Har inte dottern rätt till skolskjuts om hon går på särskola?

Tyvärr inte, med hänvisning till att avståndet inte är tillräckligt och att hon är så liten att vi ändå förväntas följa henne till skolan även om inte hade en funktionsvariation enligt kommunen. Återigen byråkratisk stelhet. 
  • sextiotalist
    Anonym (S) skrev 2022-09-13 16:19:28 följande:
    Ta det vidare uppåt, och se om ni kan få dispens. Annars får väl mannen justera sina arbetstider och ta dottern till skolan. 
    Jag tycker också att ni kan lyfta frågan uppåt och kanske be att få en timme extra per dag, just för att det finns syskon som har ett tillsynsbehov utöver det normala
  • Anonym (Stelbent var ordet)

Det låter väldigt enformigt.

Nu är det iofs 10 år sedan, men då kunde vi i komunal förskola med hjälp av personalen justera 15h barnet så att barnet kom till frukost men gick i gengäld tidigare av våra orsaker som vi hade då. 

Tycker du ska ringa chefen och begära utökad tid just för att lösa era dagar. Kanske kan du justera att var varannan vecka ha 2 dagar i veckan för förskolebarnet istället om du får en timma extra de andra dagarna? 

Sedan kanske man inte behöver lämna prick 8 heller om skolan börjar då. Det är ju faktiskt mitt i förskolans frukost vilket kan ställa till det där också. 

Ge konkreta förslag till lösningar som passar för både er och förskolan. 

• Anonym (lollo)

Jag vet föräldrar som varit barnlediga och haft barn på särskola och sen fritids. 
    Dom fick ansöka hos kommunen att få utökad barnomsorg.
    Att gå i särskola så ska inte avstånd med skoltaxi spela roll. 
    Ansök igen och lämna in ev läkarintyg.
    Ge dig inte i detta.
    Ditt barn ska kunna få utökad tid.

OK om det drar igång med corona igen så anser jag att vissa barn kan vara hemma då deras föräldrar är hemma. Men föra en öppen dialog med förskolan/skolan/fritids att den och den dagen ska vi på rehab eller läkarbesök skulle behöva plast då.

• Whitehorse1979
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2022-09-13 16:26:31 följande:
    Tyvärr inte, med hänvisning till att avståndet inte är tillräckligt och att hon är så liten att vi ändå förväntas följa henne till skolan även om inte hade en funktionsvariation enligt kommunen. Återigen byråkratisk stelhet. 
    Var bor ni?
    I Lunds Kommun får man skjuts till sina barn med funktionsnedsättningar till skolan samt till mitt jobb (korttids för barn med funktionsnedsättningar) 
  • Anonym (Tips från coachen)

Det finns ingen lag som säger när ett 15-timmarsbarn ska börja om dagarna på förskolan. Ring kommunen och fråga om de har fastslagit någon sådan lokal bestämmelse, och fråga hur man får dispens. Er situation är ju lite speciell.

Tackar för era råd. Jag ska försöka att ringa till rektorn imorgon och se om hon är trevligare än kvinnan på kommunen som var fullkomligt rigid. 

Svar på tråden Dagis är hopplösa