Inlägg från: Anonym (Frustrerad mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frustrerad mamma)

Dagis är hopplösa

Jag har nyligen blivit mamma för tredje gången och har stött på problem med förskolans byråkratiska stelhet. 

Min dotter går i särskolan och börjar klockan 8 varje dag, hon klarar inte av att ta sig till skolan på egen hand utan förlitar sig helt på att vi lämnar och hämtar. 

Nu till problemet, min son går i förskolan och har endast rätt till 15 timmar i veckan då jag är mammaledig, timmar jag väldigt gärna vill att han går då förskolan är viktig för hans välmående, de ger honom möjlighet att få träffa sina vänner och bryta av vardagen ibland. Men förskolan kräver att han börjar 9 varje dag, det är inte tillåtet att börja 8 vid allmän förskola. 

Jag måste alltså ta min lilla bebis, åka och lämna tösen, underhålla grabben och bebisen en timme ute, i regn, snö eller vad det än må vara och sen lämna honom. 

Det är ett förhållandevis litet problem ja, men ett problem fler än jag behöver. Några råd? Har man inga rättigheter vid allmän förskola? 

• Svar på tråden Dagis är hopplösa
    Anonym (Xxx) skrev 2022-09-13 16:22:01 följande:

Har inte dottern rätt till skolskjuts om hon går på särskola?

Tyvärr inte, med hänvisning till att avståndet inte är tillräckligt och att hon är så liten att vi ändå förväntas följa henne till skolan även om inte hade en funktionsvariation enligt kommunen. Återigen byråkratisk stelhet. 

Tackar för era råd. Jag ska försöka att ringa till rektorn imorgon och se om hon är trevligare än kvinnan på kommunen som var fullkomligt rigid. 

Har i veckan pratat med alla jag kan och frågat om det vore möjligt att justera tiden till 8-13 men fått absolut nej från alla sidor men motiveringen att det är bäst för grabben. 

Kan inte instämma, det är inte bäst för honom att behöva flänga fram och tillbaka på morgonen. Det är inte heller bäst för honom när hans föräldrar blir mer utmattade än de redan är helt i onödan. Tycker att förskolans perspektiv är väldigt ensidigt. De är inte ens villiga att justera tiden till 8:30. 

Hade egentligen hellre skippat förskolan och behållit honom hemma, men kan inte göra det mot honom för han älskar sina vänner där. Så får bita i det sura äpplet för hans skull. Visst finns det större problem i världen, men tycker det är så tråkigt när problem måste uppstå i onödan pga total ovilja att kompromissa. 

Svar på tråden Dagis är hopplösa