Inlägg från: Anonym (Stelbent var ordet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stelbent var ordet)

Dagis är hopplösa

Det låter väldigt enformigt.

Nu är det iofs 10 år sedan, men då kunde vi i komunal förskola med hjälp av personalen justera 15h barnet så att barnet kom till frukost men gick i gengäld tidigare av våra orsaker som vi hade då. 

Tycker du ska ringa chefen och begära utökad tid just för att lösa era dagar. Kanske kan du justera att var varannan vecka ha 2 dagar i veckan för förskolebarnet istället om du får en timma extra de andra dagarna? 

Sedan kanske man inte behöver lämna prick 8 heller om skolan börjar då. Det är ju faktiskt mitt i förskolans frukost vilket kan ställa till det där också. 

Ge konkreta förslag till lösningar som passar för både er och förskolan. 

Anonym (Ja) skrev 2022-09-14 07:31:03 följande:

Klart man får börja vid 8. Eller vad hänvisar dom till? 

Nej, det är väl inte alls klart. kl 8 äter de som inte är 15h barn frukost. 15h äter frukost hemma. Personalen är anpassad efter att möta upp behovet av de barnen som är närvarande till frukosten. Kl 9 brukar ytterligare en personal starta upp sin dag när 15h barnen kommer.

Personalen går omlott så att det kan vara öppet från ca 06:30 - ca 18.00. En avdelning ska ha öppet ca 12h och på det fördela 3 personals arbetstid. En som öppnar, 2 till frukost, 3 mitt på dagen, 2 till mellanmål och 1 som stänger. Lägg till att personalen även har planeringstid plus personalmöten så det är inte 8 timmar i barngruppen som gäller. 
    fjanten skrev 2022-09-16 09:11:44 följande:

Då är dock förskolan i vårt fall väldigt liten, 20 barn på 5 pedagoger, 

Åh! Vad härligt att höra att det finns sådana här förskolor! Där skulle jag kunna tänka mig att göra en comeback till förskolevärlden. Lycka er att få en sådan förskola med lågt barnantal och hög personaltäthet! 
Svar på tråden Dagis är hopplösa