• Anonym (Frustrerad mamma)

Dagis är hopplösa

Jag har nyligen blivit mamma för tredje gången och har stött på problem med förskolans byråkratiska stelhet. 

Min dotter går i särskolan och börjar klockan 8 varje dag, hon klarar inte av att ta sig till skolan på egen hand utan förlitar sig helt på att vi lämnar och hämtar. 

Nu till problemet, min son går i förskolan och har endast rätt till 15 timmar i veckan då jag är mammaledig, timmar jag väldigt gärna vill att han går då förskolan är viktig för hans välmående, de ger honom möjlighet att få träffa sina vänner och bryta av vardagen ibland. Men förskolan kräver att han börjar 9 varje dag, det är inte tillåtet att börja 8 vid allmän förskola. 

Jag måste alltså ta min lilla bebis, åka och lämna tösen, underhålla grabben och bebisen en timme ute, i regn, snö eller vad det än må vara och sen lämna honom. 

Det är ett förhållandevis litet problem ja, men ett problem fler än jag behöver. Några råd? Har man inga rättigheter vid allmän förskola? 

• Svar på tråden Dagis är hopplösa
  • Anonym (tyvärr)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2022-09-15 22:39:16 följande:

Men pratar du med oss pedagoger så är vi flexibla ..i min grupp just nu har jag tre barn som går 15h, där 1 går 9-14 o de två andra som har stora syskon i skolan går 8-13 ..i praktiken ofta 8.15-13 ..då de inte kan lämna de äldre syskonen börjar kl 8 o inte kan lämnas förrän strax innan o så tar det ju lite tid att ta sig till oss.. skolan slutar kl 13.30 så då hämtar de småsyskonet först o går sedan till skolan..

Du kan ju knappast påstå att alla pedagoger på alla förskolor är flexibla bara för att just du och din förskola är det. Finns massor av rigida människor på förskolor som inte är ett dugg intresserade av att underlätta något för föräldrarna som ser förskola till föräldralediga som ett utnyttjande. 
  • Anonym (Frustrerad mamma)

Har i veckan pratat med alla jag kan och frågat om det vore möjligt att justera tiden till 8-13 men fått absolut nej från alla sidor men motiveringen att det är bäst för grabben. 

Kan inte instämma, det är inte bäst för honom att behöva flänga fram och tillbaka på morgonen. Det är inte heller bäst för honom när hans föräldrar blir mer utmattade än de redan är helt i onödan. Tycker att förskolans perspektiv är väldigt ensidigt. De är inte ens villiga att justera tiden till 8:30. 

Hade egentligen hellre skippat förskolan och behållit honom hemma, men kan inte göra det mot honom för han älskar sina vänner där. Så får bita i det sura äpplet för hans skull. Visst finns det större problem i världen, men tycker det är så tråkigt när problem måste uppstå i onödan pga total ovilja att kompromissa. 

• Anonym (m.önjkäbnip)
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2022-09-13 17:40:07 följande:

Tackar för era råd. Jag ska försöka att ringa till rektorn imorgon och se om hon är trevligare än kvinnan på kommunen som var fullkomligt rigid. 

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolskjuts-och-elevresor

Här står ingenting om ålder, men givetvis försöker kommunen med det då det kostar enorma summor per resa. 

Dock, den enklaste läsningen är ju om ni kan få annan tid på förskolan, det kan dras i långbänk om ni ska strida mot kommunen. 

• Anonym (Gilla läget)

Bra svar av "Anonym (Sofie)!
    Är det förskolans "problem" att du måste underhålla ditt barn i en timme innan lämning? Kan inte pappan lämna på särskolan? 

• fjanten

Vi har också barn både i skola och förskola, där barnet i skolan är för ung (6,5 år) för att gå dit/hem själv. Så vår förskola tyckte det var självklart att lämna förskolebarnen direkt efter att skolbarnet lämnats. Så de går 8:10-13:10, och skolbarnet i ettan går 8:00-13:00 de dagar småsyskonen har förskola (mån, tis, fre). Förstår inte varför vissa förskolor och kommuner är så förbaskat stelbenta med det där... Då är dock förskolan i vårt fall väldigt liten, 20 barn på 5 pedagoger, så det kanske är så att ditt barns förskola har sämre personaltäthet mellan 8 och 9 eller något? Så det blir jättekrångligt om 15h-barnen är där då?

• Anonym (Livspussel)

Ta reda på vilka privatägda förskolor du har i närområdet och kolla med dem om de är lika fyrkantiga beträffande tiderna.
    Min personliga erfarenhet är att privatägda förskolor är mycket mer tillmötesgående.
    Visst, det är tråkigt för barnet att behöva byta förskola. Men vad gör man inte för att få livspusslet att fungera.

• Anonym (Stelbent var ordet)
    fjanten skrev 2022-09-16 09:11:44 följande:

Då är dock förskolan i vårt fall väldigt liten, 20 barn på 5 pedagoger, 

Åh! Vad härligt att höra att det finns sådana här förskolor! Där skulle jag kunna tänka mig att göra en comeback till förskolevärlden. Lycka er att få en sådan förskola med lågt barnantal och hög personaltäthet! 
  • fjanten
    Anonym (Stelbent var ordet) skrev 2022-09-16 13:55:15 följande:
    Åh! Vad härligt att höra att det finns sådana här förskolor! Där skulle jag kunna tänka mig att göra en comeback till förskolevärlden. Lycka er att få en sådan förskola med lågt barnantal och hög personaltäthet! 
    Ja, den är helt fantastisk! Kan jag särskilt skriva under på efter att ha avverkat hela tre (fruktansvärt dåliga) kommunala förskolor... Det är ett litet, gammalt (startades på 80-talet - två original-pedagoger är fortfarande kvar), privat föräldrakooperativ med riktigt bra ekonomi. Finns kapacitet att ha upp till 24 barn, men brukar lämna några platser lediga till vårterminen (framförallt för småsyskon till befintliga barn som går på förskolan som föräldrarna vill skola in på våren). Både vi och barnen älskar denna förskola!
  • Anonym (En tanke)

Skulle kanske inte särskolan acceptera att dottern börjar lite senare kanske?

Bara en tanke, jag vet inte hur det fungerar men kanske kan det vara värt en funderare.

• Anonym (Tr)

Var så när mitt yngsta gick 15 h. Lämnade den stora först och sen gick hem en sväng emellan. Var inga som helst problem. Hade 600 m till skolan och vi gick givetvis då till och från skolan.

Har man så långt emellan hem och skola att man inte hinner hem eller tex kan passa på att handla eller liknande så  kan jag förstå att det inte är roligt. Dessutom är det inte ens varje dag. 

• Anonym (m.önjkäbnip)
    Anonym (En tanke) skrev 2022-09-16 18:00:45 följande:

Skulle kanske inte särskolan acceptera att dottern börjar lite senare kanske?

Bara en tanke, jag vet inte hur det fungerar men kanske kan det vara värt en funderare.

Jag arbetar på en särskola och det kan vara oerhört störande för både den elev som kommer senare och de som redan är där. 

Oftast kan vi lösa det, men då måste det till en anpassad skolgång. Vi har elever som går bara tre dagar i veckan, andra som går kortare dagar osv, men det är utefter elevens behov, inte föräldrarnas behov av att få ihop sitt livspussel. 

Dock, det står inget om ålder i bestämmelserna för vem som får eller inte får skoltaxi. Hos oss har alla åldrar skoltaxi, de som inte har det är de som klarar av att åka buss eller de vars föräldrar valt att hämta och/eller lämna själva. 

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (tyvärr) skrev 2022-09-16 08:40:52 följande:
    Du kan ju knappast påstå att alla pedagoger på alla förskolor är flexibla bara för att just du och din förskola är det. Finns massor av rigida människor på förskolor som inte är ett dugg intresserade av att underlätta något för föräldrarna som ser förskola till föräldralediga som ett utnyttjande. 
    Nej.. självklart inte.. men jag har jobbat på många olika förskolor  i olika kommuner under mina snart 30 år som förskollärare o på de förskolorna har vi alltid varit flexibla ..
     Sen självklart vet jag att det finns de av mina kollegor i landet som är mer paragrafryttare ,precis som i alla yrken ..däremot har jag aldrig träffat på någon  som ser förskola för föräldralediga som ett utnyttjande.. en förmån ja men inget annat 
    Anonym (Livspussel) skrev 2022-09-16 10:21:05 följande:
    Ta reda på vilka privatägda förskolor du har i närområdet och kolla med dem om de är lika fyrkantiga beträffande tiderna.
    Min personliga erfarenhet är att privatägda förskolor är mycket mer tillmötesgående.
    Visst, det är tråkigt för barnet att behöva byta förskola. Men vad gör man inte för att få livspusslet att fungera.
    tyvärr är min upplevelse både som anställd och vad jag hört från flera  föräldrar som haft sina barn på privata förskolor det motsatta… ( och självklart något enstaka där det funkat bra ) 
    strikta tider, sommarstängt vissa veckor TROTS att de enligt lag måste erbjuda omsorg hela året , kortare öppettider än de 12 h det ska vara, Sedan varierade grad av hur mycket man som förälder förväntas ställa upp och  jobba på förskolan allt ifrån enstaka arbetsdagar då alla föräldrar hjälps åt till schemalagda dagar då föräldrarna ska laga mat och städa ..

En privat förskola där jag var anställd  hade öppet 7.30-16.30 varje dag, 4 veckor stängt på sommaren..ingen frukost serverades ..inget föräldrar eller personalkooperativ ..
    en av mina kompisar hade sitt barn på ett litet föräldrakooperativ.. 2 arbetsdagar / termin på helgen+ ansvar för städningen 2 dagar / månaden och de förväntades ställa upp som vikarie om någon av pedagogerna var sjuka ..varje familj hade  1 sådan jour dag i månaden - de hade flexibla jobb så för dem funkade det och deras barn trivdes jättebra på den här  förskolan 
  • Anonym (Gilla läget)

(Förskollärare)
    En privat förskola där jag var anställd  hade öppet 7.30-16.30 varje dag, 4 veckor stängt på sommaren..ingen frukost serverades ..inget föräldrar eller personalkooperativ ..

Dröm öppettider! Och frukost behöver inte serveras. 

Svar på tråden Dagis är hopplösa