Anonym (tyvärr) skrev 2022-09-16 08:40:52 följande:
Du kan ju knappast påstå att alla pedagoger på alla förskolor är flexibla bara för att just du och din förskola är det. Finns massor av rigida människor på förskolor som inte är ett dugg intresserade av att underlätta något för föräldrarna som ser förskola till föräldralediga som ett utnyttjande.
Nej.. självklart inte.. men jag har jobbat på många olika förskolor i olika kommuner under mina snart 30 år som förskollärare o på de förskolorna har vi alltid varit flexibla ..
Sen självklart vet jag att det finns de av mina
kollegor i landet som är mer paragrafryttare ,precis som i alla yrken ..däremot har jag aldrig träffat på någon som ser förskola för föräldralediga som ett utnyttjande.. en
förmån ja men inget annat
Anonym (Livspussel) skrev 2022-09-16 10:21:05 följande:
Ta reda på vilka privatägda förskolor du har i närområdet och kolla med dem om de är lika fyrkantiga beträffande tiderna.
Min personliga erfarenhet är att privatägda förskolor är mycket mer tillmötesgående.
Visst, det är tråkigt för barnet att behöva byta förskola. Men vad gör man inte för att få livspusslet att fungera.
tyvärr är min upplevelse både som anställd och vad jag hört från flera föräldrar som haft sina barn på privata förskolor det motsatta… ( och självklart något enstaka där det funkat bra )
strikta tider, sommarstängt vissa veckor TROTS att de enligt lag måste erbjuda omsorg hela året , kortare öppettider än de 12 h det ska vara, Sedan varierade grad av hur mycket man som förälder förväntas ställa upp och jobba på förskolan allt ifrån enstaka arbetsdagar då alla föräldrar hjälps åt till schemalagda dagar då föräldrarna ska laga mat och städa ..
En privat förskola där jag var anställd hade öppet 7.30-16.30 varje dag, 4 veckor stängt på sommaren..ingen frukost serverades ..inget föräldrar eller personalkooperativ ..
en av mina kompisar hade sitt barn på ett litet föräldrakooperativ.. 2 arbetsdagar / termin på helgen+ ansvar för städningen 2 dagar / månaden och de förväntades ställa upp som vikarie om någon av pedagogerna var sjuka ..varje familj hade 1 sådan
jour dag i månaden - de hade flexibla jobb så för dem funkade det och deras barn trivdes jättebra på den här förskolan