• Jordgubb90

Klänning till bröllop *bild*

Hej, 
    Jag ska på en kompis bröllop i maj. Ingen dresscode. Vad tycker ni om dessa? jag har aldrig varit på bröllop så jag vet inte hur folk klär sig.
  • Svar på tråden Klänning till bröllop *bild*
  • Anonym (Den gula är fin)

Personligen tycker jag båda visar lite för mycket för ett bröllop och skulle själv inte känna mig bekväm i det på en sådan tillställning. Däremot skulle jag nog inte tänka att det var för naket om någon annan bar det på ett bröllop det viktigaste är att man själv känner sig bekväm. Tänk bara på att ha något över axlarna om vigseln sker i kyrkan. 

Den gula tycker jag är väldigt fin. Den tillsammans med något du kan ha över axlarna under vigseln (oavsett om kyrka eller borgerligt) kan bli väldigt snyggt. 

• Anonym (Den gula är fin)

Vad jag menar med något över axlarna är typ en "chiffon shawl" på Bubbleroom. 

• Anonym (teknikaliteter)
    Mandel skrev 2022-09-13 11:50:44 följande:

Märkligt att bjuda in till bröllop, men inte ha någon klädkod. Känner du brudparet så pass väl att du vet vilken klädstil som normalt råder bland vänner och släktingar? 

Enligt klassisk etikett betyder ju dessutom frånvaron av klädkod att det är högtidsdräkt som gäller. Med bröllop på en herrgård kan det ju faktiskt vara så brudparet har tänkt också, även om jag skulle säga att det verkligen inte är det vanligaste idag.

Men TS, är det ingen klädkod angiven, eller har brudparet direkt meddelat att det inte finns någon?
  • EnAnonumius
    Jordgubb90 skrev 2022-09-13 11:09:32 följande:
    Klänning till bröllop *bild*
    Hej, 
    Jag ska på en kompis bröllop i maj. Ingen dresscode. Vad tycker ni om dessa? jag har aldrig varit på bröllop så jag vet inte hur folk klär sig.
    Klänningarna är väl ganslka så okey om man gillar klänningar som visar mycket av ryggen.

Dock så måste du hålla en sak i minnet. Om din vän skall gifta sig i en kyrka Så har kyrkan dresscode..
    Man skall inte visa för mycket hud och inte ha bara axlar. Så matcha med en (längre) bolero och eller en snygg schal som täcker ryggen och axlarna medan du är i kyrkan.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (teknikaliteter)
    EnAnonumius skrev 2022-09-13 12:16:41 följande:
    Klänningarna är väl ganslka så okey om man gillar klänningar som visar mycket av ryggen.

Dock så måste du hålla en sak i minnet. Om din vän skall gifta sig i en kyrka Så har kyrkan dresscode..
    Man skall inte visa för mycket hud och inte ha bara axlar. Så matcha med en (längre) bolero och eller en snygg schal som täcker ryggen och axlarna medan du är i kyrkan.
    Huka dig, nu kommer det snart någon präst/diakon/vaktmästare/kyrkogrim och hävdar att i deras kyrka går det minsann såå bra att komma klädd precis som man vill och så är det minsann överallt så det så! :p 
  • EnAnonumius
    Anonym (teknikaliteter) skrev 2022-09-13 12:19:12 följande:
    Huka dig, nu kommer det snart någon präst/diakon/vaktmästare/kyrkogrim och hävdar att i deras kyrka går det minsann såå bra att komma klädd precis som man vill och så är det minsann överallt så det så! :p 
    Ha ha ha ha ha ha.....

Skulle inte förvåna mig ett dugg..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Naket)

Tycker de visar för mycket bar hud båda två. Och ser inte så fina ut överlag. Lite sliskiga i tyget.

• Citronella
    Anonym (Den gula är fin) skrev 2022-09-13 12:01:38 följande:

Personligen tycker jag båda visar lite för mycket för ett bröllop och skulle själv inte känna mig bekväm i det på en sådan tillställning. Däremot skulle jag nog inte tänka att det var för naket om någon annan bar det på ett bröllop det viktigaste är att man själv känner sig bekväm. Tänk bara på att ha något över axlarna om vigseln sker i kyrkan. 

Den gula tycker jag är väldigt fin. Den tillsammans med något du kan ha över axlarna under vigseln (oavsett om kyrka eller borgerligt) kan bli väldigt snyggt. 

Jag har själv varit aktiv i Svenska kyrkan och de har ingen sådan klädkod. 
  • Citronella

Jag gillar den gula bäst av de två, ta gärna med en bolero eller sjal så du har något utifall de andra gästerna är mer påklädda. Som vissa andra säger så ser de båda ut att vara billiga och av riktigt dålig kvalitet så jag hade satsat på något liknande någon annanstans. 

• Anonym (Kristen)
    Citronella skrev 2022-09-13 12:41:11 följande:
    Jag har själv varit aktiv i Svenska kyrkan och de har ingen sådan klädkod. 
    Och jag är aktiv i flera församlingar och har jobbat i kyrkan och alla svenska kyrkan-kyrkor säger samma sak: "vi har visst en klädkod, men vågar inte tvinga någon att följa den av rädsla för att bli uthängda i media". Den enda av mina församlingar som har starke är missionsprovinsen.
Svar på tråden Klänning till bröllop *bild*