Inlägg från: Citronella |Visa alla inlägg
  • Citronella

Klänning till bröllop *bild*

Anonym (Den gula är fin) skrev 2022-09-13 12:01:38 följande:

Personligen tycker jag båda visar lite för mycket för ett bröllop och skulle själv inte känna mig bekväm i det på en sådan tillställning. Däremot skulle jag nog inte tänka att det var för naket om någon annan bar det på ett bröllop det viktigaste är att man själv känner sig bekväm. Tänk bara på att ha något över axlarna om vigseln sker i kyrkan. 

Den gula tycker jag är väldigt fin. Den tillsammans med något du kan ha över axlarna under vigseln (oavsett om kyrka eller borgerligt) kan bli väldigt snyggt. 

Jag har själv varit aktiv i Svenska kyrkan och de har ingen sådan klädkod. 
  • Citronella

Jag gillar den gula bäst av de två, ta gärna med en bolero eller sjal så du har något utifall de andra gästerna är mer påklädda. Som vissa andra säger så ser de båda ut att vara billiga och av riktigt dålig kvalitet så jag hade satsat på något liknande någon annanstans. 

• Citronella
    Anonym (Kristen) skrev 2022-09-13 14:25:52 följande:
    Och jag är aktiv i flera församlingar och har jobbat i kyrkan och alla svenska kyrkan-kyrkor säger samma sak: "vi har visst en klädkod, men vågar inte tvinga någon att följa den av rädsla för att bli uthängda i media". Den enda av mina församlingar som har starke är missionsprovinsen.
    Det finns alltså en hemlig klädkod som ingen vet om och det inte finns någon information om? Då är det inte en klädkod. Jag förstår inte varför media skulle bry sig heller, de flesta andra religösa samfund (inklusive de kristna) har klädkod och de skrivs de inget om, det är klädkod på krogen och till och med i vissa butiker. 
  • Citronella
    Anonym (Kristen) skrev 2022-09-13 15:49:44 följande:
    Nära nog alla människor vet om det här. Det är en ,i stora delar av världen, allmänt känd klädkod att inte visa axlar eller för mycket hud. Media älskar att skälla på kristna överlag(särskilt sedan kristendomen är den enda religionen som det är okej att tala illa om), över konservatism och "50-talet ringde". Det är också  allmänt känt. 
    Jag pratar om SVENSKA KYRKAN inte om kyrkor rent allmänt. Det finns jättemånga kyrkor i Sverige som har klädkod och det är ingen som skäller på dem. Du slåss mot halmgubbar. 
  • Citronella
    Anonym (vettoetikett) skrev 2022-09-13 16:58:56 följande:
    Första svaret på google: 

Av respekt för kyrkorummet och de personer som har denna tro är en oskriven regel att kvinnor inte har bara axlar i kyrkan. Det kan tyckas vara förlegat och jag får nog i viss mån tillstå detta, men många håller på detta än idag. Så därför rekommenderar jag en överdel som jacka eller en stor sjal är alldeles utmärkt.

Så lite vett och etikett och respekt även i Svenska kyrkan har väl ingen kreverat av ännu. 
    Svenska kyrkan har inga sådana klädkoder, men vill du klä dig så är det helt upp till dig. 
Svar på tråden Klänning till bröllop *bild*