-
-
Svar på tråden Vad tycker ni. Ska intagna ha rösträtt?
-
Självklart ska svenska medborgare ha rösträtt.
-
Naturligtvis!
-
Min tanke är att man förbrukat sin rätt undertiden man sitter inne. Alla de som röstar kommer antagligen rösta på ett parti som inte vil ha höga straff?
-
Nej det har man så klart inte. Man sitter i fängelse för att sona ett brott. Att t ex ta bort rösträtten tillfälligt är en ytterligare påföljd som inte har med brottet att göra. Dessutom ska ju den intagna ut i samhället igen och bör ha rätt att påverka hur det ska se ut då.Valuta2019 skrev 2022-09-11 10:36:50 följande:
Min tanke är att man förbrukat sin rätt undertiden man sitter inne. Alla de som röstar kommer antagligen rösta på ett parti som inte vil ha höga straff?
-
Sitter man i fängelse tycker jag man har förbrukats sina medborgerliga rättigheter. Rösträtten borde omedelbart dras in.
-
Jag tycker det ska vara ytterligare påföljd pga man har ju visat klart och tydligt att man inte respektera samhället.
-
Jag tycker inte att det vore fel att dra in rösträtten under den tid man sitter inne.
-
Nej. Alla medborgare ska ha rätt att påverka samhället.
-
www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/anstalt/~:text=F%C3%B6rklaringar%20brottstyper-,Antal%20intagna,intagna%20med%20en%20p%C3%A5g%C3%A5ende%20f%C3%A4ngelseverkst%C3%A4llighet.
5 689 intagna. Det är alltså 5 689 röster och dessa röster kan vara avgörande när vi har så jämna block i svensk politik. -
Var skulle gränsen gå? Om jag anses vara vållande i en bilolycka, kanske själv skadas på kuppen? Ska jag fråntas min rätt att rösta då med? Eller skulle det bara gälla brott med uppsåt? Förklara gärna hur du tänker.Valuta2019 skrev 2022-09-11 10:49:28 följande:
Jag tycker det ska vara ytterligare påföljd pga man har ju visat klart och tydligt att man inte respektera samhället.