-
-
Svar på tråden Vad tycker ni. Ska intagna ha rösträtt?
-
Min tanke är att man förbrukat sin rätt undertiden man sitter inne. Alla de som röstar kommer antagligen rösta på ett parti som inte vil ha höga straff?
-
Jag tycker det ska vara ytterligare påföljd pga man har ju visat klart och tydligt att man inte respektera samhället.
-
www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/anstalt/~:text=F%C3%B6rklaringar%20brottstyper-,Antal%20intagna,intagna%20med%20en%20p%C3%A5g%C3%A5ende%20f%C3%A4ngelseverkst%C3%A4llighet.
5 689 intagna. Det är alltså 5 689 röster och dessa röster kan vara avgörande när vi har så jämna block i svensk politik. -
gränsen går när samhället bedömer att du inte ska vara ute i samhället.Guldnovan skrev 2022-09-11 11:16:54 följande:Var skulle gränsen gå? Om jag anses vara vållande i en bilolycka, kanske själv skadas på kuppen? Ska jag fråntas min rätt att rösta då med? Eller skulle det bara gälla brott med uppsåt? Förklara gärna hur du tänker.
-
skulle du kunna sträcka dig till att dom får sin rösträtt pausad?nattuw skrev 2022-09-11 13:51:23 följande:
Ja, de intagna skall behålla sin rösträtt. I en demokrati skall människor inte fråntas sina demokratiska rättigheter för att de gjort eller tyckt fel.
-
HejVirriga Vera skrev 2022-09-14 11:31:34 följande:
Absolut inte, vad skulle komma efter detta? Du förlorar din rösträtt om du har fel hudfärg? Fel religion? Fel åsikter?
Det ska inte komma något efter detta. Detta har med att personen i fråga ha gjort något så brottsligt att samhället bedömer att denna personen ska sitta i ett fängelse.