-
-
Svar på tråden Vad tycker ni. Ska intagna ha rösträtt?
-
Det är bara så i vissa delstater, inte i hela USA.trollhona skrev 2022-09-11 14:16:06 följande:
I USA så har man inte rätt att rösta om man avtjänar tid vid valtillfället. Inte heller om man dömts för skattebrott eller inte betalat sin skatt för det året.
-
Fast när man sätts i fängelse förlorar man ju sin frihet. Är det fel det med isf? Och varför har fängslandet av grova brottslingar inte övergått i att man fängslar personer pga. hudfärg, religion osv?Virriga Vera skrev 2022-09-14 11:31:34 följande:
Absolut inte, vad skulle komma efter detta? Du förlorar din rösträtt om du har fel hudfärg? Fel religion? Fel åsikter?
-
Det blev ju helt fel.....Virriga Vera skrev 2022-09-14 11:31:34 följande:
Absolut inte, vad skulle komma efter detta? Du förlorar din rösträtt om du har fel hudfärg? Fel religion? Fel åsikter?
jag menar.
Absolut , vad skulle komma efter detta? Du förlorar din rösträtt om du har fel hudfärg? Fel religion? Fel åsikter? -
HejVirriga Vera skrev 2022-09-14 11:31:34 följande:
Det ska inte komma något efter detta. Detta har med att personen i fråga ha gjort något så brottsligt att samhället bedömer att denna personen ska sitta i ett fängelse. -
Jaha, men varför skulle man plötsligt utsträcka borttagen rösträtt för grova brottslingar till att också gälla personer av viss hudfärg eller religion? Jag förstår inte logiken.Virriga Vera skrev 2022-09-14 16:19:41 följande:Det blev ju helt fel.....
jag menar.
Absolut , vad skulle komma efter detta? Du förlorar din rösträtt om du har fel hudfärg? Fel religion? Fel åsikter?Exakt så jag med tänker.Valuta2019 skrev 2022-09-14 16:46:56 följande:Hej
Det ska inte komma något efter detta. Detta har med att personen i fråga ha gjort något så brottsligt att samhället bedömer att denna personen ska sitta i ett fängelse.
-
När det initiala motståndet väl är brutet och det införts en inskränkning så blir det lättare att utöka den inskränkningen till nya grupper. Hur skall vi till exempel hanterar de som dömts till psykiatrisk vård och de som lider av psykisk ohälsa? Demens? Medlemmar i antidemokratiska föreningar? Kriminella organisationer?flygrl skrev 2022-09-14 17:04:19 följande:Jaha, men varför skulle man plötsligt utsträcka borttagen rösträtt för grova brottslingar till att också gälla personer av viss hudfärg eller religion? Jag förstår inte logiken.Exakt så jag med tänker.Valuta2019 skrev 2022-09-14 16:46:56 följande:Hej
Det ska inte komma något efter detta. Detta har med att personen i fråga ha gjort något så brottsligt att samhället bedömer att denna personen ska sitta i ett fängelse. -
Kanske som barnbidraget? Jag ser hur det snart införs för barnsliga ungdomar upp till 25 år gamla, och sen ska det väl också ges till dem som inte hittat jobb innan 30. Och mansbebisar upp till 40.nattuw skrev 2022-09-14 21:44:18 följande:När det initiala motståndet väl är brutet och det införts en inskränkning så blir det lättare att utöka den inskränkningen till nya grupper. Hur skall vi till exempel hanterar de som dömts till psykiatrisk vård och de som lider av psykisk ohälsa? Demens? Medlemmar i antidemokratiska föreningar? Kriminella organisationer?
-
theotherone skrev 2022-09-14 11:44:44 följande:Det är bara så i vissa delstater, inte i hela USA.
Bara tre stater som inte tar bort rösträtten vid brott på felon-nivån.
In the District of Columbia, Maine and Vermont, felons never lose their right to vote, even while they are incarcerated. In 21 states, felons lose their voting rights only while incarcerated, and receive automatic restoration upon release. In 16 states, felons lose their voting rights during incarceration, and for a period of time after, typically while on parole and/or probation. Voting rights are automatically restored after this time period. Former felons may also have to pay any outstanding fines, fees or restitution before their rights are restored as well. In 11 states felons lose their voting rights indefinitely for some crimes, or require a governor’s pardon in order for voting rights to be restored, face an additional waiting period after completion of sentence (including parole and probation) or require additional action before voting rights can be restored. www.ncsl.org/research/elections-and-campaigns/felon-voting-rights.aspx -
Det sker inte så ofta men här är jag helt överens med dig.nattuw skrev 2022-09-11 13:51:23 följande:
Ja, de intagna skall behålla sin rösträtt. I en demokrati skall människor inte fråntas sina demokratiska rättigheter för att de gjort eller tyckt fel.
-
Menar ni att de som sitter i fängelse får permission for att t ex delta i demonstrationer? Det är väl en demokratisk rättighet.KillBill skrev 2022-09-15 12:02:19 följande:Det sker inte så ofta men här är jag helt överens med dig.
-
Vill de intagna demonstrera så kan de demonstrera i fängelset. Vilket har skett tidigare. Det finns alltså inget hinder för de intagna att demonstrera.Tow2Mater skrev 2022-09-15 23:30:45 följande:Menar ni att de som sitter i fängelse får permission for att t ex delta i demonstrationer? Det är väl en demokratisk rättighet.
Att du har rätt att demonstrera innebär inte att du har rätt till en permission från militären, skolan, arbetet eller fängelset för att få delta i en viss demonstration. -
Oknattuw skrev 2022-09-16 17:04:46 följande:Vill de intagna demonstrera så kan de demonstrera i fängelset. Vilket har skett tidigare. Det finns alltså inget hinder för de intagna att demonstrera.
Att du har rätt att demonstrera innebär inte att du har rätt till en permission från militären, skolan, arbetet eller fängelset för att få delta i en viss demonstration. -
nattuw skrev 2022-09-14 21:44:18 följande:När det initiala motståndet väl är brutet och det införts en inskränkning så blir det lättare att utöka den inskränkningen till nya grupper. Hur skall vi till exempel hanterar de som dömts till psykiatrisk vård och de som lider av psykisk ohälsa? Demens? Medlemmar i antidemokratiska föreningar? Kriminella organisationer?
Fast det är ju en stor inskränkning sätta människor i fängelse men trots att motståndet där också för länge sen är brutet har Sverige inte börjat sätta människor i fängelse pga. hudfärg, religion eller whatever. Det är personer som begått grova brott som sätts i fängelse, inga andra.
Tycker det är att hårddra på rätt absurt vis att om man fråntar fångelsedömda rösträtten medan dom sitter inne så skulle det direkt leda till att man också gör så med tex. psykiskt sjuka.
-
Ingen har sagt att det direkt skulle leda till att andra grupper skulle fråntas rösträtten. Däremot kan samhällsklimatet ändras och då är det bättre att inte ha byggt upp strukturer som kan användas för att inskränka demokratin.flygrl skrev 2022-09-17 00:39:02 följande:Tycker det är att hårddra på rätt absurt vis att om man fråntar fångelsedömda rösträtten medan dom sitter inne så skulle det direkt leda till att man också gör så med tex. psykiskt sjuka.
-
Ok, jag förstår dina farhågor och vill ju precis som du att samhället ska fortsätta va öppet och demokratiskt men i den här frågan tänker vi helt enkelt olika.nattuw skrev 2022-09-17 16:03:00 följande:Ingen har sagt att det direkt skulle leda till att andra grupper skulle fråntas rösträtten. Däremot kan samhällsklimatet ändras och då är det bättre att inte ha byggt upp strukturer som kan användas för att inskränka demokratin.