• Svar på tråden Vad tycker ni. Ska intagna ha rösträtt?
  • Valuta2019

Min tanke är att man förbrukat sin rätt undertiden man sitter inne. Alla de som röstar kommer antagligen rösta på ett parti som inte vil ha höga straff?

• Mortiscia80
    Valuta2019 skrev 2022-09-11 10:36:50 följande:

Min tanke är att man förbrukat sin rätt undertiden man sitter inne. Alla de som röstar kommer antagligen rösta på ett parti som inte vil ha höga straff?

Nej det har man så klart inte. Man sitter i fängelse för att sona ett brott. Att t ex ta bort rösträtten tillfälligt är en ytterligare påföljd som inte har med brottet att göra. Dessutom ska ju den intagna ut i samhället igen och bör ha rätt att påverka hur det ska se ut då.
  • Postman

Sitter man i fängelse tycker jag man har förbrukats sina medborgerliga rättigheter. Rösträtten borde omedelbart dras in.

• Valuta2019

Jag tycker det ska vara ytterligare påföljd pga man har ju visat klart och tydligt att man inte respektera samhället. 

• Hangout91

Jag tycker inte att det vore fel att dra in rösträtten under den tid man sitter inne.

• Guldnovan
    Valuta2019 skrev 2022-09-11 10:49:28 följande:

Jag tycker det ska vara ytterligare påföljd pga man har ju visat klart och tydligt att man inte respektera samhället. 

Var skulle gränsen gå? Om jag anses vara vållande i en bilolycka, kanske själv skadas på kuppen? Ska jag fråntas min rätt att rösta då med? Eller skulle det bara gälla brott med uppsåt? Förklara gärna hur du tänker. 
Svar på tråden Vad tycker ni. Ska intagna ha rösträtt?