• LusenMusen

Körkort, läraren kör bilen. Normlalt?

Verkar vara totalt fårnvarande aktivitet i körkortsforum och Flashback orkar man inte ens försöka på då alla bara säger att körkort är något man får efter 5 lektioner och på första försöket.

Jag har alltså pluggat teori i ett års tid och det märks! Jag får nästintill alla rätt på alla prov jag tar, både på körskolan och på nätet. Lärarna har själv erkänt att jag kan teorin. Så de har noll chans att påstå att jag inte kan min teori. Dessutom tränade jag oerhört mycket när jag var yngre då jag hade partner och vi tränade. Tyvärr fick jag feltändning i huvudet och körde aldrig upp....

Nu går jag i körskolan och har varit där några gånger nu och börjar fatta vad detta handlar om. Skulle såklart ha tänkt igenom detta från början men jag var inställd på att detta var givet. Jag kör i Göteborg och som alla vet är det en storstad, körskolan ligger centralt centralt och då låter det på läraren att han måste köra ut innan vi börjarn, sen ska vi köra tillbaks... Numera orkar han inte ens förklara varför men första lektionen lät det som att "första lektionen tar vi dig till en parkering". Läraren är bra, däremot är den ansvariga för skolan en jobbig jävel. Har förstått att läraren känner sig stressad av denna men detta är inge mitt problem. 

Mitt problem är att jag inte får köra på mina lektioner!! Och stadskörning är moment 10 (nästa i slutet) så ska jag sitta och acceptera det här skitet hela utbildningen? NI kanske tycker detta är en skitsak men det gör mig skitirriterad. För mig indikerar det på att de vill dra ut på tiden för att mjölka en, något jag egentligen inte vill tro men jag tycker det är fult.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-02 15:20
    Att byta körskola kommer kosta mit 10% av insatta pengar så jag kommer förmodligen skjuta upp det istället. För har listat ut att man kan lägg lektionerna efter varandra och slippa värsta tidsspillan. Tycker fortfarande det är sjukt egentligen, och vill höra om detta är standard. Borde inte körskolan ha planerat för detta? Det borde inte vara en nyhet för dem att trafiken är hetsig inne i centrum. Även sjukt att alla körskolor ligger centralt med tanke på detta.

Var jävligt synd att jag inte tänkte ppå detta från början för då skulle jag tagit en körskola i grannkommunen.
  • Svar på tråden Körkort, läraren kör bilen. Normlalt?
  • FallenAngelNr1000
    LusenMusen skrev 2022-09-14 22:12:30 följande:

Kommer se så fucking psycho ut när jag byter körskola  och klagar återigen men vad ska jag göra. Jag säger ju att lärarna är bra och det är de! Men  se ut som nån jävla rättshaverist lär jag göra ändå.Men den lilla lilla grejen som är STOR ör mig knäpper mig rakt in i hjärnkontoret. Gått ut ett paket med körlektioner utan tatt ens å köra bilen själv är ju bara PATETISKT. Håller ni inte med om det? Första lektionerna kan jag förstå, då snackar vi 1,2 ,3 lektioner och läraren kör bilen men sen får det faktiskt vara. Läraren kan bromsa, gasa och ratta i bilen om eleven gör fel och klarar de inte detta bör de inte bedriva körskola... Det är så enkelt.

Sen varför ska alla körskolor ha den här macho stilen, lite nonchalanta stilen? Finns en lärare på skolan som borde lära sig hantera människor. Kommer man till skolan låter det att mn "är där igen". jag förstår jag förstår det är ett skämt!! men pedagogiskt kan sådana små saker fucka upp. 

Kanske ska starta en körskola för torrbollar eller diagnosmänniskor. 

Mitt x hade med stoora problem med att ta sitt körkort. Så jag pratade med henne och fick henne att både ta körlektioner i en liten stad samt uppkörningen. Det var inga problem för henne då.

Centrala körskolor i storstäder gör allt för att maximera vinster oftast. (Inte alla kanske) men i många fall. 

Förstår din frustration och ilska. Självklart känner du som du gör när du inte får handhava själv. Handlar nog egentligen inte om pengarna i detta fallet egentligen. Även om konsekvenserna får dig att prata om just pengar.

Tycker inte att du ska ge upp. Byt körskola eller skaffa dig någon att köra privat med. Det kommer att lösa sig, men ge inte upp och lämna körskolan i stan. Lika dant så kan du ju kanske höra med "konsument ombudsmannen" ? eller något liknande i och med att du känner dig lurad på pengar då de har framfört fordonet mer än vad som ev kan anses skäligt alt utnyttjat din pengar och inte ger dig den tiden du har rätt till att få sitta bakom ratten.

• No Logo
    Litorina skrev 2022-09-15 17:20:16 följande:

Men vem ska betala lärarens lön när hen kör i så fall, menar du? Tar skolan betalt från när eleven sätter sig vid ratten får de ju bara lösa det hela genom att höja timpriset istället. Slutsumman blir detsamma oavsett, för jag tror knappast trafiklärarna har lust att köra elever genom stan på sin fritid. 

Att läraren kör på betald arbetstid är inte konstigare än att man betalar framkörningsavgift till tex taxi och hantverkare. 

Tycker att de borde se till att ha sitt (eller ett av sina) garage på en plats där oerfarna elever kan köra utan att skjutsas långväga för att starta sin lektion. 
  • Litorina
    No Logo skrev 2022-09-16 16:12:42 följande:
    Tycker att de borde se till att ha sitt (eller ett av sina) garage på en plats där oerfarna elever kan köra utan att skjutsas långväga för att starta sin lektion. 
    Eller så väljer man helt enkelt en trafikskola som inte ligger i centrum. Ingen har tvingat TS att ta just den. 
  • FallenAngelNr1000
    Litorina skrev 2022-09-16 17:03:53 följande:
    Eller så väljer man helt enkelt en trafikskola som inte ligger i centrum. Ingen har tvingat TS att ta just den. 
    Verkar dock som att det har saknats information ang detta INNAN ts betalade en massa pengar ! Om så är fallet så nej, självklart ska ts få sitta bakom ratten annars känner hon sig ju självklart lurad vilket är förståeligt!
  • LusenMusen
    FallenAngelNr1000 skrev 2022-09-16 19:58:04 följande:
    Verkar dock som att det har saknats information ang detta INNAN ts betalade en massa pengar ! Om så är fallet så nej, självklart ska ts få sitta bakom ratten annars känner hon sig ju självklart lurad vilket är förståeligt!

All slags logik och även avtalsrätt ger ju oss rätt. Ingen människa går till en körskola för att bli körd så ja körskolorna som beter sig så här svinigt gör fel. Förväntar jag mig att få rätt mot dem? Knappast.

Nästa lektion avgör allt men det vet läraren inte om. VILL VILL INTE INTE gå ut mina ordinarie och suttit och blivit fucking körd det kommer knäcka mig SÅ HÅRT så nästa lektion avgör, är det taxi då går jag till nästa körskola DIREKT. Sen har jag fortfarande moment kvar hos denna körskola men när jag kommer tillbaks kan inte svinen hävda att jag är för oerfaren för att köra bilen VAR jag vill köra den, alltså hela lektionen. 

Jag skulle aldrig gjort så här, de måste ju känna av missnöjdet från eleverna och vad vinner de på att luras? Svaret är kanske självklart... Men om de ville väl skulle de såklart haft körskolorna utanför centrum om de inte litar på eleverna. SÅ att eleven år KÖRA precis hela tiden. Det finns egentligen inte en godtagbar att neka det ens Allra allra första lektionen.

• LusenMusen

Och nej jg skulle inte alls haft ilska mot körskolan om  jag inte blev grundlurad av dem som någon påstod. Den påstod att detta egentligen handlar om att jag är värdelös. Då kan ingen gå spela bangolf och köpa någon tjänst och sedan klaga på utrustniingen. 

Om jag inte blev totalt grundlurad på  mina pengar skulle jag inte känt hat inför dessa äckliga körskolor. Jag skulle fortfarande kunnat inse att jag behövde fler lektioner.

• Litorina
    LusenMusen skrev 2022-09-16 20:25:46 följande:

Och nej jg skulle inte alls haft ilska mot körskolan om  jag inte blev grundlurad av dem som någon påstod. Den påstod att detta egentligen handlar om att jag är värdelös. Då kan ingen gå spela bangolf och köpa någon tjänst och sedan klaga på utrustniingen. 

Om jag inte blev totalt grundlurad på  mina pengar skulle jag inte känt hat inför dessa äckliga körskolor. Jag skulle fortfarande kunnat inse att jag behövde fler lektioner.

Du kan kanske ta en lektion på en annan körskola och fråga om de tycker att du är redo att köra i centrum, en second opinion, typ. 
  • OchEnFisk

Som någon skrev, anmäl till KO. Du blir ju blåst på 25% av det du betalat för.

Min första körlektion frågade körläraren om jag kunde manövrera bilen och köra från start. Jag sa nej för det var längesen jag hade kört privat och då mest på en tom parkering. Han sa i princip åt mig att skärpa mig och starta bilen. Det låter mer rimligt än det du råkat ut för. Alltså, körläraren har ju en extra uppsättning speglar och pedaler så det är bara för denne att vara uppmärksam medan du kör ut.

• LusenMusen
    OchEnFisk skrev 2022-09-16 22:26:37 följande:

Min första körlektion frågade körläraren om jag kunde manövrera bilen och köra från start. Jag sa nej för det var längesen jag hade kört privat och då mest på en tom parkering. Han sa i princip åt mig att skärpa mig och starta bilen. Det låter mer rimligt än det du råkat ut för. Alltså, körläraren har ju en extra uppsättning speglar och pedaler så det är bara för denne att vara uppmärksam medan du kör ut.

Preeeeecis! 

Men alltså alla jag frågar och det är många verkar inte ha solklara svar på vad som är normalt. Vilket är fullt förståeligt för ingen vet vad som gäller precis alla. Men jag vore extremt intresserad av att veta hur det ser ut normalt sett. Jag gick hos en körskola i mina unga år och fråga mig inte när jag ick börja köra hela lektionerna och tyckte den läraren var den mest opedagogiska läraren i världen  MEN jag fick köra tidigt. Kommer ihåg han sa en lektion, då kör du bilen. VILKET ÄR NORMALT!! Bilarna har för fan extra pedaler av en anledning!! Privatister kör i stan i vanliga bilar, jag går till en körskola ör att få körlektioner inte för att bli blåst. 

Har hittills känt mig förstående mot läraren då han är bra men nu börjar jag känna riktigt hat mot skolan och KO vore intressant. Kommer inte säga ett ord nästa lektion för att släppa bomben, känner sånt hat och äckel inför min körförmåga men börjar även bli riktigt lack på den här körskolan! Efter nästa lektion har jag 1 timme avboka nästkomande lektion och då släpper jag bomben. De kan få lura någon annan idiot för den här har tröttnat på deras äckliga metoder. 

Och till alla som är involverade i körskolor kan jag bara säga, hoppas ni går i konkurs! hur fan kan en hel bransch vara skapad så hjär vidrigt, och när det är en utsatt grupp?! Unga och arbetslösa som måste gå i körskola ska inte utnyttjas, de ska kunna lita på körskolor.

• Litorina
    OchEnFisk skrev 2022-09-16 22:26:37 följande:

Nja. Jag tog körkort i Gbg. Valde en trafikskola i ett ytterområde och puttrade runt bland villorna och i ett industriområde i början. Som jag minns det tog det ett bra tag innan vi började köra in i centrum. Snabba och täta filbyten i storstadstrafik är verkligen inget för en nybörjare. Jag minns även att korsa Avenyn som en pärs med fyra körfält i båda riktningar att ta sig över (gående, cyklar, bilar, vagnar och sen samma visa igen i omvänd ordning). Man måste vara helt trygg med manövrering av själva bilen för att hålla koll på allt som händer runt omkring. 

I stan jag bor i nu har centrum nästan lugnare trafik än förorten jag började övningsköra i och här ser man folk som är rätt gröna bakom ratten i centrum. Men i Gbg? Nej, det vore att utsätta andra för fara.
Svar på tråden Körkort, läraren kör bilen. Normlalt?