• Spigger86

Manlig barnmorska

Skulle ni kunna tänka er att ha en manlig barnmorska när ni föder barn?

• Svar på tråden Manlig barnmorska
  • Gullvivor
    Guldnovan skrev 2022-09-02 17:31:45 följande:
    Det är inte alls konstigt frågat. Varför kan  du inte gå till en manlig bm/gyn? 
    Under min förlossning så vill jag känna trygghet, och det gör jag inte med en man som undersöker/förlöser mig. Förlossningen handlar ju ändå om mig.
  • Anonym (Ja)
    Gullvivor skrev 2022-09-02 17:46:49 följande:
    Under min förlossning så vill jag känna trygghet, och det gör jag inte med en man som undersöker/förlöser mig. Förlossningen handlar ju ändå om mig.
    Varför inte? Litar du inte på hans kunskaper eller?
  • Anonym (Magic Mike)
    Anonym (Ja) skrev 2022-09-02 17:52:11 följande:
    Varför inte? Litar du inte på hans kunskaper eller?
    Skrattandetror jag dööör
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kvittar) skrev 2022-09-02 09:53:30 följande:
    Nej det är sant. Jag har bara erfarenhet av att försöka förklara mensvärk för sambon, hopplöst.. Obestämd medan om jag säger att jag har mensvärk till tjejkompisarna så vet dom precis.
    Jag är kvinna - har aldrig haft direkt ont vid mens under hela mitt liv. Har aldrig haft PMS, förstår inte grejen alls. Har aldrig känt mig sugen på typ choklad bara för att jag har/ska få mens. bara för att man är kvinna kan man inte relatera till viss typ av smärta :) Jag har dock fött barn. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Magic Mike) skrev 2022-09-02 10:39:03 följande:
    Har du frågat dig varför män vill jobba som gynekologer...?
    Troligtvis för att de är intresserade av gynekologi
  • Guldnovan
    Varför skulle du vara otrygg? Han har samma utbildning som en kvinnlig läkare. 
  • Guldnovan
    Det handlar om att förlösa ett barn på ett säkert sätt 
    och inte enbart om dig. 
  • Gullvivor
    Guldnovan skrev 2022-09-02 21:09:04 följande:
    Det handlar om att förlösa ett barn på ett säkert sätt 
    och inte enbart om dig. 
    När inga alternativ finns absolut, men när man själv har valmöjligheten (inte för att man står och väljer, jag menar att det just då jobbar barnmorskor av båda könen) så är min upplevelse av förlossningen viktigare än någon mans sårade känslor. 
    Ingen här har pratat om att förlösa ett barn på ett osäkert sätt.

Blir faktiskt provocerad av din kritik, du förstår väl att alla inte är lika trygga med att ha män som ska undersöka/förlösa när man känner sig så utsatt som man är innan/under en förlossning. Borde inte ens vara något att ifrågasätta. 
  • Kockobello
    Gullvivor skrev 2022-09-02 21:15:08 följande:
    När inga alternativ finns absolut, men när man själv har valmöjligheten (inte för att man står och väljer, jag menar att det just då jobbar barnmorskor av båda könen) så är min upplevelse av förlossningen viktigare än någon mans sårade känslor. 

Blir faktiskt provocerad av din kritik, du förstår väl att alla inte är lika trygga med att ha män som ska undersöka/förlösa när man känner sig så utsatt som man är innan/under en förlossning. Borde inte ens vara något att ifrågasätta. 
    Nej. Då bryr man sig inte. Jag har haft en manlig barnmorska, det var helt ok. 
  • Guldnovan
    Gullvivor skrev 2022-09-02 21:15:08 följande:

Du nämner trygghet. Varför är tryggheten sämre med en man? 
    "Förstår väl? Nej jag förstår "väl" inte otryggheten med en man som undersöker/förlöser. "Väl" indikerar på att det du tycker är normen och det är det alltså inte. 
    "Borde" indikerar att alla borde resonera som du vilket alltså inte är fallet. 
    Att känna sig "utsatt" är inte heller något "man" automatiskt gör vid en förlossning. 
Svar på tråden Manlig barnmorska