Inlägg från: Guldnovan |Visa alla inlägg
  • Guldnovan
    Anonym (alla) skrev 2022-09-02 11:29:08 följande:
    Varför skulle det vara skumt?

Under läkarutbildningen ser man en hel massa olika områden. Och då märker man kanske att sjukdomar som påverkar de kvinnliga reproduktionsorganen är ett spännande och intressant fält, där man kan göra nytta. 

Finns i så fall en massa jobb där man kan fundera över varför man skulle välja dem. 
    Precis. Om ingen ingen skulle jobba/forska med det så drabbas ju även männen. Det gynnar alla att folk jobbar med det som intresserar dem och att man inte måste avstå just för att man har fel kön. 
  • Guldnovan
    Gullvivor skrev 2022-09-02 11:17:26 följande:
    Undrar samma.. av allt man kan välja att jobba med så väljer de att bli gynekologer. Lite skumt ändå.
    En sån inställning är skum och fördomsfull. 
    Vill du inte träffa en gynekolog om du har problem? 
    Jag har oftast träffat manliga läkare på kvinnokliniken och opererats av en man. 
  • Guldnovan
    Anonym (Magic Mike) skrev 2022-09-02 10:39:03 följande:
    Har du frågat dig varför män vill jobba som gynekologer...?
    Undrar du varför kvinnor jobbar på urologen också? 
  • Guldnovan
    Gullvivor skrev 2022-09-02 12:49:19 följande:
    Jag menade inte att det skulle vara något sexuellt, är ju som du skriver inte direkt friska underliv det handlar om. Men känns ändå rätt skumt när män väljer att jobba med det tycker jag.
    Är det lika skumt att som kvinnlig läkare jobba på urologen? 
    Får inte din man gå till en kvinnlig läkare om han får problem med urinvägar och annat som inbegriper könet? 
  • Guldnovan
    Anonym (Magic Mike) skrev 2022-09-02 16:57:49 följande:
    Nej, inte samma sak Skrattande
    Varför? 
  • Guldnovan
    Gullvivor skrev 2022-09-02 17:28:51 följande:
    Nej det tycker jag nog inte. 

Vilken konstig fråga.. jag vet inte hur du är som partner men jag brukar inte bestämma var min man får och inte får gå.
    Det är inte alls konstigt frågat. Varför kan  du inte gå till en manlig bm/gyn? 
  • Guldnovan
    Gullvivor skrev 2022-09-02 17:46:49 följande:
    Under min förlossning så vill jag känna trygghet, och det gör jag inte med en man som undersöker/förlöser mig. Förlossningen handlar ju ändå om mig.
    Varför skulle du vara otrygg? Han har samma utbildning som en kvinnlig läkare. 
  • Guldnovan
    Gullvivor skrev 2022-09-02 17:46:49 följande:
    Under min förlossning så vill jag känna trygghet, och det gör jag inte med en man som undersöker/förlöser mig. Förlossningen handlar ju ändå om mig.
    Det handlar om att förlösa ett barn på ett säkert sätt 
    och inte enbart om dig. 
  • Guldnovan
    Gullvivor skrev 2022-09-02 21:15:08 följande:
    När inga alternativ finns absolut, men när man själv har valmöjligheten (inte för att man står och väljer, jag menar att det just då jobbar barnmorskor av båda könen) så är min upplevelse av förlossningen viktigare än någon mans sårade känslor. 
    Ingen här har pratat om att förlösa ett barn på ett osäkert sätt.

Blir faktiskt provocerad av din kritik, du förstår väl att alla inte är lika trygga med att ha män som ska undersöka/förlösa när man känner sig så utsatt som man är innan/under en förlossning. Borde inte ens vara något att ifrågasätta. 
    Du nämner trygghet. Varför är tryggheten sämre med en man? 
    "Förstår väl? Nej jag förstår "väl" inte otryggheten med en man som undersöker/förlöser. "Väl" indikerar på att det du tycker är normen och det är det alltså inte. 
    "Borde" indikerar att alla borde resonera som du vilket alltså inte är fallet. 
    Att känna sig "utsatt" är inte heller något "man" automatiskt gör vid en förlossning. 
  • Guldnovan
    Gullvivor skrev 2022-09-02 21:47:44 följande:
    JAG känner mig utsatt under en förlossning och känner mig otrygg och obekväm med att ha män där. Därför vill inte JAG ha någon manlig barnmorska. 

Och jo, man kan "väl" förstå att för vissa är det okej medan för andra är det inte det. Det handlar inte om någon norm utan att kunna se saker ur andras perspektiv också även om man själv inte håller med.

En manlig barnmorska är säkert lika duktig som en kvinnlig, men hos någon annan och inte hos mig när jag föder.
     Du skrev tidigare att det "inte hade något med att förlösa ett barn på ett osäkert sätt" men nu tar du upp att vara otrygg ändå. Han är på jobbet och utför det han är utbildad för vilket är att förlösa barn. Vad är otryggt med det? 
  • Guldnovan
    Anonym (u) skrev 2022-09-03 22:28:11 följande:

Ser att vissa varit inne på jämförelsen gynekolog vs. urolog, men det stämmer inte. En som jobbar med mäns sjukdomar i och på könet kallas androlog.
    Även kvinnor besöker urolog som jobbar med urinvägar och sjukdomar kopplade till urinblåsan.

Tack så mycket. Jag tror andemeningen  gått fram  ändå. Androlog har jag aldrig hört men självklart ska man använda rätt titel. 
Svar på tråden Manlig barnmorska