Manlig barnmorska
Skulle ni kunna tänka er att ha en manlig barnmorska när ni föder barn?
Jag hade en manlig läkare, så visst hade jag absolut kunnat tänka mig en manlig barnmorska.
Jag fick en manlig barnmorska när jag åkte in till gynakuten för blödningar. Var så orolig att jag knappt reflekterade över att han var man, ville bara veta att allt var bra med barnet. Tror nog jag skulle bry mig ännu mindre när det är dags att föda
Får man välja i förväg så kanske jag hellre tar en kvinnlig.. mest för att jag tror en kvinna bättre kan relatera till hur smärtan känns osv och kan hjälpa mig så jag förstår hur jag ska hantera den.
Jag fick en manlig barnmorska när jag åkte in till gynakuten för blödningar. Var så orolig att jag knappt reflekterade över att han var man, ville bara veta att allt var bra med barnet. Tror nog jag skulle bry mig ännu mindre när det är dags att föda
Får man välja i förväg så kanske jag hellre tar en kvinnlig.. mest för att jag tror en kvinna bättre kan relatera till hur smärtan känns osv och kan hjälpa mig så jag förstår hur jag ska hantera den.
Ja det hade varit helt ok. Hade kvinnliga med mina förlossningar, de gick ganska fort så hade inte så mycket kontakt med barnmorskorna egentligen. Fött tre barn. Hade en manlig barnmorska ngr gånger på Mvc, han var super. Mycket handlar ju om personkemin att man känner sig trygg typ. Men min trygghet på förlossningarna var mannen, inte personalen. Utan de gjorde sitt jobb. Vill inte ha en masa överdrivet daltande.
Ja, jag vill ha en kompetent och empatisk person som barnmorska, bryt mig inte ett dugg om könet.
Absolut inte.