• millionvoices

Har du en buffert på 50k för el?

Idag på nyheterna gick de ut med att man bör ha en buffert för 50k för el. Har du det?

• Svar på tråden Har du en buffert på 50k för el?
  • Anonym (Ekonomi)
    Rataxes skrev 2022-09-01 11:30:13 följande:

Jodå, men det är inte vad vi planerat att använda pengarna till.
    Dessutom känner vi människor som redan nu har det knapert. Sådana elräkningar kommer att driva dem till konkurs och exekutiva auktioner.
    (Ingen av dem kommer att rösta rödgrönbrunt)

Ekonomi går i vågor, men nu var det länge sedan det var djup lågkonjunktur.
    Vi har haft en lång tid av låg inflation, låga räntor och reallöneökningar vilket borde gjort det möjligt för de flesta att bygga upp buffertar för att parera en period av lågkonjunktur och höjda levnadsomkostnader.

Man kan ju undra varför dina bekanta inte har byggt någon buffert. 
  • Mascaraklumpar

Ja, men jag vägrar betala sådana priser. Det skulle i så fall bli billigare att boka in sig på lägenhetshotell 3 månader, förutsatt att det är 3 månader det gäller. Då ingår städning plus att vi skulle slippa pendla till jobbet. 

• Anonym (K)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2022-09-01 14:33:23 följande:
    Ekonomi går i vågor, men nu var det länge sedan det var djup lågkonjunktur.
    Vi har haft en lång tid av låg inflation, låga räntor och reallöneökningar vilket borde gjort det möjligt för de flesta att bygga upp buffertar för att parera en period av lågkonjunktur och höjda levnadsomkostnader.

Man kan ju undra varför dina bekanta inte har byggt någon buffert. 
    Undrade detsamma.
  • Fiona M

Ja.
    Inte det jag trodde jag skulle behöva ta av bufferten till, men vad gör man. :-/

• cosinus

Ja det har vi.

Dock kommer det inte behövas då vi bor i elområde 1 och inte har el som primär uppvärmning.

• Gaskarl
    Anonym skrev 2022-09-01 14:10:05 följande:
    Räkna med att folk lever som mig? Vad har mitt leverne med något i mitt inlägg att göra?
    Tyckte snarare jag skrev att det var självklart att folk INTE var panka ...? Eller?

Jodå, normal svensk lön är normalt i Sverige.
    Jag ser mig som kåde normal och normalbegåvad, lastbilschaffis som haft råd att köpa i hus. Men i dina ögon har jag en synnerligen onormal månadslön, bara 28.500...Tänk att vi som tjänar onormalt också finns.
    Och inte har jag "normala" 500k i tillgångar heller,  bara 185k, men jag ses i samhället som normal.
  • Anonym
    Gaskarl skrev 2022-09-01 15:33:46 följande:
    Jag ser mig som kåde normal och normalbegåvad, lastbilschaffis som haft råd att köpa i hus. Men i dina ögon har jag en synnerligen onormal månadslön, bara 28.500...Tänk att vi som tjänar onormalt också finns.
    Och inte har jag "normala" 500k i tillgångar heller,  bara 185k, men jag ses i samhället som normal.
    I mina ögon? Svensk medellön är 37100 kr i månaden. Jag har öht inga ögon för din lön, men ja - relativt medel är den onormal.

Vad svarar du ens på? Har jag någonstans argumenterat eller ansett att man ska eller bör ha råd? Att annat inte finns? Eller vad sysslar du med?
    Jag kommenterade att folk insinuerar att andra är rika eller kanske överdriver om sina inkomster när dessa är helt normala. 
    Har väl aldrig uttalat mig om vad som är rätt eller fel eller vad som finns och inte?

Vi är däremot oeniga om synen på just din person.
  • Anonym

Själv tjänar jag för övrigt betydligt sämre än Gaskarl, lyckligtvis.

• Gaskarl
    Anonym skrev 2022-09-01 16:34:20 följande:
    I mina ögon? Svensk medellön är 37100 kr i månaden. Jag har öht inga ögon för din lön, men ja - relativt medel är den onormal.

Vad svarar du ens på? Har jag någonstans argumenterat eller ansett att man ska eller bör ha råd? Att annat inte finns? Eller vad sysslar du med?
    Jag kommenterade att folk insinuerar att andra är rika eller kanske överdriver om sina inkomster när dessa är helt normala. 
    Har väl aldrig uttalat mig om vad som är rätt eller fel eller vad som finns och inte?

Vi är däremot oeniga om synen på just din person.
    Hur kan du säga att min lön är onormal? Det är vad varenda chaufför tjänar, något som är framförhandlat, har en Uska i dina ögon en onormal lön. Jäkligt ot nu, men som du skriver och resonerar, så framstår du nog i många ögon som ett litet svin. Ja, det är nog många som ser att det är jäkligt rikt att ha mer än 50 papp på sparkontot, även fast det inte är sååå mycket pengar.

Även om du inte gör det med flit, så är din attityd mot låginkomsttagare bedrövlig.
  • Kockobello

Hur som helst så är det inte roligt hur de har förstört landet.

• Anonym (Mimmi)

Vi har ca 150 000 på sparkontona, och i värsta fall ett mastercard med 40 000 i kredit.

Värdet på vårt hus som är belånat med 2 miljoner är ca 7 miljoner, så finns utrymme att ta av om det verkligen kniper. 

Vi har bra ekonomi, såklart olika beroende på utifrån vems referensram man ser ifrån, får tillsammans ca 70 tusen efter skatt i månaden. Ett billån vi betalar 2500 kr på i månaden. Utöver det och huslånet lite försäkringar, mobil, sophämtning, el osv.  

Jag tror och hoppas att vi klarar oss men känner verkligen med de som redan nu vänder på varenda krona.

• Anonym (Lyckligt lottad)

Jag är lyckligt lottad att ha en buffert som är över 50 000 och värmer inte huset med el. Men jag bor i Skåne så billigt lär det inte bli. Vi kan idag spara pengar var månad, så vi har utrymme för högre räkningar, men jag sparar till min 40-års resa så jag vill lägga pengarna där och inte på annat!

• Anonym

Gaskarl:
    Det var väl ett jävla tragg om mina ögon? Jag har fortfarande inga som helst ögon på någon annans lön, Uska eller ej. Jag jämför med medellönen.

Själv tjänar jag under 21000 kr/månad.

Varför har vi den här diskussionen? Du har ju hittat på en argumentation som inte finns. Jag kommenterade ÅTERIGEN de som antyder att folk skryter här, när dessas ?skryt? bara var normala svenska siffror. Tror knappast att de sitter och hittar på att de har 50 kkr över.
    ALDRIG har jag snackat om vad man ska eller bör ha. 

• Gaskarl
    Anonym skrev 2022-09-01 17:16:14 följande:

Gaskarl:
    Det var väl ett jävla tragg om mina ögon? Jag har fortfarande inga som helst ögon på någon annans lön, Uska eller ej. Jag jämför med medellönen.

Själv tjänar jag under 21000 kr/månad.

Varför har vi den här diskussionen? Du har ju hittat på en argumentation som inte finns. Jag kommenterade ÅTERIGEN de som antyder att folk skryter här, när dessas ?skryt? bara var normala svenska siffror. Tror knappast att de sitter och hittar på att de har 50 kkr över.
    ALDRIG har jag snackat om vad man ska eller bör ha. 

Du. Då backar jag och ber ödmjukast om ursäkt, jag har missuppfattat dig totalt..Hoppas att du godtar ursäkten?
  • Excentriskan

Jag tror vi i norra delarna av detta avlånga land har varit och är mer planerande vad gäller uppvärmning av våra villor (vilket ju är största förbrukningen). De flesta har vattenburen värme och därmed mer alternativ för att komma ner i pris för just uppvärmning (ved, pellets, bergvärme, luftvärmepump, fjärrvärme). Solpaneler är dock inte optimalt här uppe då snön täcker dem när elen behövs som mest (om man har direktverkande el dvs).

Själv har jag lyxen att ha inte bara vattenburet med hyfsat nyinstallerad billig fjärrvärme (0,49) Tur när jag låste till 2024 (0,38), Nyinstallerad llvp. Handölkamin o några kbm ved. Vattenburen golvvärme. Men brukar räkna med 4-5000 kr i elräkning de kallaste månaderna (frusen o brukar ha minst 23 grader inomhus).

Hade jag bott söderöver hade jag definitivt satsat på solpaneler och/eller konverterat huset till vattenburet om det inte redan är det. Bergvärmepump om fjärrvärmen är dyr eller inte tillgänglig.

Oavsett är det ju upp till den enskilda att planera långsiktigt vad som är bäst för den och deras boende. Investera för att slippa toppar o dalar.

Sen kommer regeringen (om det inte byts) kompensera de i område 3 o 4 för Putins åtdragna gaskranar. Och jag tycker pengar o fokus borde vara att bygga kraftöverföringsledningar snarare än nya oekonomisk kärnkraft. (samt dammar med turbiner för att ta tillvara överskottsenergi som kan användas när vinden mojnar).

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Anonym (A.)

Nope.. och då har vi ändå ganska bra inkomst, närmre 60.000/mån tillsammans. Men flera barn, föräldraledigt med allt det innebär. Sedan mitt uppe i flera lite större investeringar (som var tvunget att utföra, tex takbyte, fönsterbyte)
    Behöver vi lägga 50.000/månad på el så kommer vi att gå under. Dessutom går vårt bundna elavtal ut i november... 
    Bor dessutom i elområde 4.. har luft/luft för uppvärmning. Håller på att se över hur man kan lösa, annars får man sova i ett rum och bara ha värme där och sen ha tjocka kläder på sig i resten av huset.. 
    Ingen tv, så då kan man ju ta bort streamingtjänster också. Kanske duscha på gymmet, eftersom gymkortet är betalt för ett år till.. känns förjävligt!

• PH76

Vi har det utrymmet i lönen, men fortfarande jävligt trist.

Svar på tråden Har du en buffert på 50k för el?