• Anonym (Phuuu)

Vidrig svärmor?:(

Vi har tre barn en 16 åring , en 11 o en 1 år. 
    När vår sladdis föddes åkte jag på förkossnimgsdepression o har en utmattning efter fr6ktansvärt tuffa år. 
    Återhämtade mig o trodde jag skulle ha mer energi till vår älskade sladdis 

Nu är vår stora pojk 16 år o han har tjej sedan 6 mån. Vi bor centralt o hon bor 1 mil utanför. Hon är här jämt! De tar ingen hänsyn på kvällar eller morgon o vi har tufft ekonomiskt nu när jag är hemma. I min värld så vill jag orka lag mer mat, tycka det är mysigt när de pratar innan de gårco lägger sig men jag är tycker inte det. 
    Det blir för mycket. Om de ska träffas varje dag tycker jag att de kan dela upp det lite. Mannen har aldrig satt några gränser sover som en stock oavsett o nämner jag detts tycker han o sonen att jag inte är klok. Kanske är jag ego, då vill jag höra det. Behöver råd. Det klart jag förstår att det känns att vara tonårsförälder men nu börjar jag vli irriterad på att hennes mamma slipper körs ligga vaken o softa. Hon berättade att de haft den lugnaste sommaren på länge. Ja vi hade med hennes dotter då med. 
    Har försökt att lugnt berätta att jag sover så dåligt o att han kan vara hos henne ibland för att dela upp det lite men han blir väldigt arg o jag har verkligen inget att säga till om. Har jag bett om en natts lugn kommer hon ändå o pappan tycker ju så också. Jag trodde jag skulle känna tvärtom skäms men jag har bara fått lite för mycket

• Svar på tråden Vidrig svärmor?:(
  • Anonym (Molo)

Igen?

Men sätt ner foten nån gång. Vråla i. Vägra laga mat, tvätta, handla göra något alls utöver det du absolut måste för dig och bebisen. Ta med den lilla och åk till dina föräldrar och stanna tills de börjar fatta. Ingen kommer att ta dig på allvar om du inte själv visar att du menar allvar. Vem fan tror 16-åringen att han är, som bor hemma gratis? Hur kan du acceptera att "han blir arg" som nån ursäkt. Så länge du låter dig behandlad som en mes kommer du aldrig få gehör. Säg åt tjejens morsa att hämta hem henne, punkt.

• Tow2Mater

Skulle inte låta 16-åringar bo som inneboende sambos. Sätt ner foten.
    Om det sen betyder de bort halva tiden hos er och halva hos hennes familj, eller att de bor var och en hos sin egen familj är ju upp till dig och din man att bestämma.

• Anonym (Phuuu)
    Anonym (Molo) skrev 2022-08-22 22:03:24 följande:

Igen?

Men sätt ner foten nån gång. Vråla i. Vägra laga mat, tvätta, handla göra något alls utöver det du absolut måste för dig och bebisen. Ta med den lilla och åk till dina föräldrar och stanna tills de börjar fatta. Ingen kommer att ta dig på allvar om du inte själv visar att du menar allvar. Vem fan tror 16-åringen att han är, som bor hemma gratis? Hur kan du acceptera att "han blir arg" som nån ursäkt. Så länge du låter dig behandlad som en mes kommer du aldrig få gehör. Säg åt tjejens morsa att hämta hem henne, punkt.

Ja igen o jag bara önska att man kunde diskutera med mannen o ha någon slags rutin. Jag kommer inte ringa mamman o berätta. Tycker det är märkligt att hon bara låter henne vara här men samtidigt så tycker jag att vi som föräldrar borde ha någonting att säga till om. 
    Han går ju fortfarande i skolan så honom betalar vi ju för.
    Hade berättat att just idag så hade jag velat ha lugn o ro. Sa att de kan träffas på kvällen men spca därm ändå kommer hon o min man blir arg på mig för att man säger inte ifrån till sitt barn om sånt. Han är kär o då ska de ses när de vill
  • Anonym (Molo)
    Anonym (Phuuu) skrev 2022-08-22 22:08:56 följande:
    Ja igen o jag bara önska att man kunde diskutera med mannen o ha någon slags rutin. Jag kommer inte ringa mamman o berätta. Tycker det är märkligt att hon bara låter henne vara här men samtidigt så tycker jag att vi som föräldrar borde ha någonting att säga till om. 
    Han går ju fortfarande i skolan så honom betalar vi ju för.
    Hade berättat att just idag så hade jag velat ha lugn o ro. Sa att de kan träffas på kvällen men spca därm ändå kommer hon o min man blir arg på mig för att man säger inte ifrån till sitt barn om sånt. Han är kär o då ska de ses när de vill
    Fast vem gjorde din man till ensam vårdnadshavare? Du har väl lika mycket att säga till om. Då får väl du också bli arg. Sluta mesa! Jag hade marcherat upp på rummet, slängt upp dörren och sagt att nu är det dags att gå hem, och ska ni umgås mer den här veckan gör ni det hemma hos tjejen. Nu har din man fått bestämma hela sommaren, nu är det din tur. Vad är du så rädd för?
  • Anonym (Zyui)

Jag tycker att föregående skribent är lite hård, klart en 16 åring bor gratis, de jobbat ju liksom inte utan går i skolan. Jag tycker ni ska prata och försöka hitta en rimlig nivå, det är hans hem med och det finns många tonåringar som aldrig är hemma och som man inte alla vet vad allt de hittar på så för det hade jag ändå varit tacksam.
    Sen måste man ju ta hänsyn när man bor tillsammans och ungdomarna borde vara tysta vid en viss tid så andra kan sova, de får hjälpa till och inte bara slappa och stöka runt.
    Ta en diskussion med de båda men även ett du pappan och sonen. Kanske kan tre dagar i veckan vara rimligt? Kanske två eller fyra, det får ni komma fram till. 
    Om han vägrar lyssna och bara skiter i er så får ni ta till konsekvenser, vad brukar ni ha för konsekvenser? Inga extra pengar kanske eller nåt annat. Men man får ge och ta i en familj och det behöver han lära sig. Sen kan du ändå försöka göra saker som du mår bra av och för att få ner stressen, du kanske kan åka till dina föräldrar eller nån annanstans några dagar. Men ja tycker inte det är orimligt att hon får vara hos er om de visar respekt.

• Anonym (Phuuu)
    Anonym (Zyui) skrev 2022-08-22 22:16:23 följande:

Jag tycker att föregående skribent är lite hård, klart en 16 åring bor gratis, de jobbat ju liksom inte utan går i skolan. Jag tycker ni ska prata och försöka hitta en rimlig nivå, det är hans hem med och det finns många tonåringar som aldrig är hemma och som man inte alla vet vad allt de hittar på så för det hade jag ändå varit tacksam.
    Sen måste man ju ta hänsyn när man bor tillsammans och ungdomarna borde vara tysta vid en viss tid så andra kan sova, de får hjälpa till och inte bara slappa och stöka runt.
    Ta en diskussion med de båda men även ett du pappan och sonen. Kanske kan tre dagar i veckan vara rimligt? Kanske två eller fyra, det får ni komma fram till. 
    Om han vägrar lyssna och bara skiter i er så får ni ta till konsekvenser, vad brukar ni ha för konsekvenser? Inga extra pengar kanske eller nåt annat. Men man får ge och ta i en familj och det behöver han lära sig. Sen kan du ändå försöka göra saker som du mår bra av och för att få ner stressen, du kanske kan åka till dina föräldrar eller nån annanstans några dagar. Men ja tycker inte det är orimligt att hon får vara hos er om de visar respekt.

Jag håller med i allt du skriver. Vi har nog lika uppfattning. Konsekvenser finns nästan inte tyvärr. Jag hämtar alltid sena kvällar o vill han stanna längre så ringer han pappa. Då får han sova över o har ingen tid. Han har inga regler o det är vårt problem. Jag vill ha regler men inte pappan o då blir jag den hårda.
    Sonen gör då som han vill som idag. Här sitter jag som mamma o känner att jag inte bestämmer något. Maken tycker de får sova över som de vill o det går inte diskutera
  • Anonym (Molo)
    Anonym (Zyui) skrev 2022-08-22 22:16:23 följande:

Fast har det gått en hel sommar och ts inte har blivit hörd en enda gång så får det väl vara slut på daltandet. Jag menar naturligtvis inte att sonen ska betala hemma vid 16 års ålder, men han får visa respekt. Vi är ju vid det här laget framme vid att både maken och sonen skiter i alla ts försök att komma överens (ts har skrivit en tråd om detta tidigare i somras också).
  • AnnaSturesson

Tycker de kan sova över hos varandra på helgerna, en helg hos er och en hos tjejen.

Sen kan de träffa nån gång under skolveckan och då gå hem runt 9.

Är man 16 så behöver man inte träffa din tjej jämt. Förstår att de vill ligga men helgerna och nån gång innan ni kommer hem från jobbet borde vara ok.

• Anonym (Phuuu)
    Anonym (Molo) skrev 2022-08-22 22:22:19 följande:
    Fast har det gått en hel sommar och ts inte har blivit hörd en enda gång så får det väl vara slut på daltandet. Jag menar naturligtvis inte att sonen ska betala hemma vid 16 års ålder, men han får visa respekt. Vi är ju vid det här laget framme vid att både maken och sonen skiter i alla ts försök att komma överens (ts har skrivit en tråd om detta tidigare i somras också).
    Känner för att skrika o gapa. Sätta ner foten just nu men vill lösa det åå annat sätt. Frustrerad som bara den. 
    Vet att jag är tjatig men behövde mer råd. O så skönt med utomstående. 
  • Anonym (Molo)
    Anonym (Phuuu) skrev 2022-08-22 22:27:19 följande:
    Känner för att skrika o gapa. Sätta ner foten just nu men vill lösa det åå annat sätt. Frustrerad som bara den. 
    Vet att jag är tjatig men behövde mer råd. O så skönt med utomstående. 
    Måste säga att jag beundrar ditt lugn, jag hade blivit topp tunnor rasande. Men eftersom de inte lyssnar när du försöker prata, så får du visa dem. Gör inget hemma. Villkora ditt hemarbete med att du ska bli respekterad som en fullvärdig medlem i familjen. Du måste visa dem att DU vet ditt värde, för annars kommer de inte se det heller.
Svar på tråden Vidrig svärmor?:(