• Anonym (GÖTEBORG)

Vad tänker ni om Håkan Hellströmfenomenet?

Läste att han sålt en kvarts miljon biljetter..TA IN DET!

250 000 tonårshjärtan (flesta tjejer) har betalat för att de denna hesa medelåldersman sjunga falskt.

Har aldrig förstått nånting av denna karl förutom att han har bra hår och verkar sympatisk.

• Svar på tråden Vad tänker ni om Håkan Hellströmfenomenet?
  • Anonym (GÖTEBORG)
    BeautifulLiz skrev 2022-08-20 17:18:21 följande:
    Du har inte hört Di Leva tolka Bowie?
    Väldigt bra. Blev riktigt imponerad av hans Bowietolkningar.
  • Alessia

Han sjunger falskt med avsikt, vad det nu ska vara bra för.
    Är snart 50 och anstränger sig att vara tonåring på scenen, Mick Jagger som förebild kanske?
    Tanttjusare.
    Kan aldrig komma ihåg en melodislinga ur hans produktion. Anonym musik.

Nä, jag har heller aldrig fattat hypen kring honom. Anlitar duktig PR-personal kanske.

• Dr Nail
    Anonym (GÖTEBORG) skrev 2022-08-20 01:45:55 följande:
    Då har du inte läst tidningarna idag. en kvarts miljon svenskar bryr sig om HH det är en del. Säg någon annan svensk grupp/artist som säljer så mycket biljetter?

INGEN
    Ingen läser tidningar. Men ok, kollade hans streams och tar tillbaka det där....folk verkar visst bry sig av en för mig obegriplig anledning..
  • Anonym (GÖTEBORG)
    Dr Nail skrev 2022-08-20 22:14:50 följande:
    Ingen läser tidningar. Men ok, kollade hans streams och tar tillbaka det där....folk verkar visst bry sig av en för mig obegriplig anledning..
    Jo tydligen eftersom de säljer upplagor! Och jag läser tidningar både webb och pappersbilagor. Folk i Sverige bryr sig väldigt mycket om Håkan. Han är den folkligaste artist vi har och som sagt den som sålt ut flest arenor. Galet rik är snubben både på pengar och popularitet.
  • Dr Nail
    Anonym (GÖTEBORG) skrev 2022-08-20 22:18:11 följande:
    Jo tydligen eftersom de säljer upplagor! Och jag läser tidningar både webb och pappersbilagor. Folk i Sverige bryr sig väldigt mycket om Håkan. Han är den folkligaste artist vi har och som sagt den som sålt ut flest arenor. Galet rik är snubben både på pengar och popularitet.
    Varför håller tidningarna på att dö då isf? 

Ja ok, han är stor, det kan jag se nu. Men är han folkligare än Laleh, säg mig?
  • Anonym (Falsksång)

Har inte heller förstått hypen med Håkan. 

Att min näst intill tondöve bror gillar honom förstår jag. För glädjen som han ger på konserterna förstår jag. 

Men sången? Hu. Det är ännu sjukare att jag har en hel bunte med väldigt musikaliska vänner som jag sjungt och spelat med genom åren som är på konserterna och gillar honom skarpt. Jag. Förstår. Det. Inte. Skulle jag sjunga falskt skulle de ju kasta ut mig ur våra musikaliska samanhang, inte boka Ullevi... Å andra sidan så gillar de ju Bo Kaspers och sångmässigt har jag insett att de ligger nästintill på samma nivå. 

Men, ska ge lite cred ändå. Det finns ett par grymma HH låtar på Spotify De som är instrumentala....

????

• Anonym (Falsksång)
    Anonym (Falsksång) skrev 2022-08-21 00:51:27 följande:

????

De där frågetecknen vet jag inte varifrån de kom, De skulle inte vara med. Sry för det. 
  • Anonym
    mammabitch skrev 2022-08-20 13:49:49 följande:

Söt pojke . Tråkigt bara att han inte kan sjunga... "hukar mig"

Får man föreslå att du läser trådar innan du svarar, så kanske du slipper huka i onödan?
    Hela tråden, oavsett läger, har ju handlat om hur jävla fel han sjunger?
  • fornminne

När det gäller Håkans musik, verkar många antingen älska eller hata den. Rent musikaliskt har han delat Sverige i två läger. De som tycker att han är dålig och sjukt överskattad (som några i tråden) och de som har honom som idol.

Kanske en tredje grupp. (Majoriteten?) De som inte bryr sig. 

Uppenbarligen slår han an en sträng hos många. Får många att känna igen sig eller må bra av hans låtar. Bristfällig sångröst eller ej.

Kanske många gillar att han inte är så välputsad eller tillrättalagd, som någon skrev. Bra eller dåligt - han gör sin grej. Men framstår samtidigt som gullig och sympatisk, ingen hårding eller översittare. Kombinationen "mjukisrebell" tror jag tilltalar många.

Men rent objektivt - om det nu finns något sånt - är hans främsta tillgång inte hans musik, utan hans framträdanden, scennärvaro mm. Det är därför han säljer ut stora arenor och är en av Sveriges bäst säljande artister. För ja, 250 000 biljetter är mycket med svenska mått mätt, däremot inte så mycket internationellt.

• Anonym (Kop)
    Anonym (GÖTEBORG) skrev 2022-08-19 22:58:56 följande:

250 000 tonårshjärtan (flesta tjejer) har betalat för att de denna hesa medelåldersman sjunga falskt.

Har aldrig förstått nånting av denna karl förutom att han har bra hår och verkar sympatisk.

Poängen med Hellström är inte att han sjunger bra utan den känsla han förmedlar.
  • Anonym (Maria81)
    Anonym (Kop) skrev 2022-08-21 16:10:06 följande:
    Poängen med Hellström är inte att han sjunger bra utan den känsla han förmedlar.
    Så kan det vara. Vem som man tycker sjunger bra  är ju också individuellt. Vissa röster berör trots att de kanske inte ses som bästa sångare/sångerskor av nån sorts expertis.
    Har kommit med åldern (?) att uppskatta riktiga liveframföranden av låtar istället för studio. Tyvärr finns så få bra musiker numera dock. Men några finns både svenska och internationella. Gillar First Aid Kit som är sjukt underskattade i Sverige. Men väldigt uppskattade utanför. Sedan Kent som la ner tyvärr. 
  • Anonym (Det är inte tonårstjejer)

Det är nog inte så många tonårstjejer som köper biljetter, utan vuxna tjejer i 35årsåldern. 

Aka "andra tonårsåldern" i livet. Först är de barn sen tonåringar, sen vuxna, sedan tonåringar igen (runt 35) sedan vuxna igen fram till klimakteriet då de blir tonåringar sista gången ("tredje tonårsperioden" eller "sista tonåren")  och efter det vuxen igen. Sedan död. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Maria81) skrev 2022-08-21 16:46:29 följande:
    Så kan det vara. Vem som man tycker sjunger bra  är ju också individuellt. Vissa röster berör trots att de kanske inte ses som bästa sångare/sångerskor av nån sorts expertis.
    Har kommit med åldern (?) att uppskatta riktiga liveframföranden av låtar istället för studio. Tyvärr finns så få bra musiker numera dock. Men några finns både svenska och internationella. Gillar First Aid Kit som är sjukt underskattade i Sverige. Men väldigt uppskattade utanför. Sedan Kent som la ner tyvärr. 
    Synd att Kent slutade.
  • Anonym (523)
    Anonym (GÖTEBORG) skrev 2022-08-19 22:58:56 följande:

Det är inte 250 000 pers som köpt biljetter. Många går på alla konserterna.
    Och alla jag känner som gillar Håkan är typ snubbar i 35-40-årsåldern.

Men nä, jag förstår inte heller. Det är inte bra musik.

Påstå att han tar rekord på Ullevi när dom hittar nya platser att tränga in folk på. Springsteen hade sålt lika många biljetter han om dom hade haft samma antal till försäljning.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Falsksång) skrev 2022-08-21 00:51:27 följande:

Har inte heller förstått hypen med Håkan. 

Att min näst intill tondöve bror gillar honom förstår jag. För glädjen som han ger på konserterna förstår jag. 

Men sången? Hu. Det är ännu sjukare att jag har en hel bunte med väldigt musikaliska vänner som jag sjungt och spelat med genom åren som är på konserterna och gillar honom skarpt. Jag. Förstår. Det. Inte. Skulle jag sjunga falskt skulle de ju kasta ut mig ur våra musikaliska samanhang, inte boka Ullevi... Å andra sidan så gillar de ju Bo Kaspers och sångmässigt har jag insett att de ligger nästintill på samma nivå. 

Men, ska ge lite cred ändå. Det finns ett par grymma HH låtar på Spotify De som är instrumentala....

????

Hummm... Och jag vet någon med absolut gehör som gillar Håkan, inte alla låtar men några få och gillar "stuket". Kanske för att det är skillnad på "felsång" och falsksång, är det? Av någon anledning kan någon med absolut gehör gilla Håkan. Varför kan nog inte ens hen själv svara på. Någon som plågas fysiskt outhärdligt av en falskspelande fiol kan lyssna på Håkan och uppskatta hans låt, vissa låtar. Just saying. Håkan har det. En felstämd fiol har det absolut inte däremot. Kan det vara så att felsången låter fel men inte är falsk? 
Svar på tråden Vad tänker ni om Håkan Hellströmfenomenet?