• Anonym (Varm)

Konstant överhettad av värmen nu

Nån mer som lider i värmen nu?

Har i många år inte alls tålt värme och det blir värre med åldern. Har ett extremt tjockt hår och det är som hårbotten kokar när det är så soligt som nu, vilket ger sprängande huvudvärk och illamående så jag kräks ibland. Drar jag fingrarna i håret känner jag hur varmt det är längst in - det hettar.

Vad gör man? Alla verkar så glada över sol men jag har inte kunnat vara ute på ens 30 min promenad dagtid hela sommaren utan att gå under och få pulserande huvudvärk sen mot kvällen.

Vill helst inte raka av mig håret som kvinna men det känns ju som det enda som skulle hjälpa.

Hatar värmen. Hatar kroppen.

Nån annan som är lika usel på temperaturreglering och som har råd?

• Svar på tråden Konstant överhettad av värmen nu
  • Anonym (Klara)

Hatar också värmen och sommaren överlag. Vill bara att den ska ta slut. Blir dock varm i hela kroppen inte bara huvudet. Och jag är smal så har inget med det att göra utan det känns som hela kroppen värms upp inifrån och ut. Hemskt.

Brukar ta ut isklampar från frysen och lägga mot kroppen, det svalkar.

• Anonym (Lina)

Spola handlederna med iskallt vatten nån minut rätt ofta är mitt bästa tips. Tunn hud där och känner hur hela kroppen snabbt kyls av. Såklart dricka mycket och hålla sig i skuggan men det är ju basic. 

• Anonym (Tips från coachen)

Du kan tunna ur håret istället för att raka. Det finns ju särskilda saxar för det, brukar användas längre ut mot topparna men det finns ju inget som hindrar att de används längst in mot hårbotten istället.

Köp ett solparaply, dvs ett med solskydd inbyggt. De är tänkta för bebisar och småbarn men vem bryr sig, de ser ändå ut som vanliga.

Lägg INTE isklampar direkt mot huden, du riskerar köldskador! Lägg i ett örngott eller något annat tunt tyg och ha inte för länge mot kroppen.

Var inte ute mitt på dagen (10-15) om du kan undvika, håll dig i skuggan om du måste. Använd solfjäder att fläkta dig med, ha gärna en sprayflaska med vatten att spraya kroppen med.

Använd ljusa kläder, de absorberar mindre värme än mörka. Använd också solhatt.

Bada och duscha mycket, det svalkar bra.

• Anonym (Tips från coachen)

Använd solkräm med spf 50, det skyddar också en hel del mot värmen har jag upptäckt.

Köp rejäla fläktar eller AC att ha inomhus.

• Anonym (Solgudinnan)

Skicka hit värmen!
    Jag älskar sommaren och ska åka till Medelhavskusten nu i höst för att förlänga denna underbara årstid.

• Anonym (Fia)

Inbakade flätor (ju fler desto bättre) exponerar hårbottnen så att man blir lite avkyld. Se dock till att ha någon form av huvudbonad, om du går ut i solen, så att du inte bränner dig!

• Anonym (S)

Jag tycker också att det är jobbigt med värmen, särskilt när det är sådana temperaturskillnader för då hinner kroppen inte anpassa sig. Jag går ständigt runt med en tryckande huvudvärk.

Jag håller mig inomhus med neddragna markiser, fläkt, isvatten och något salt att äta. Vätskeersättning hjälper också. Och att ta snabba kalla duschar så hålls håret blött och svalt. Blöt en handduk med kallt vatten och lägg över ansiktet eller runt håret som en turban. Gå inte ut mellan kl 11-15 då solen är som starkast.

• Anonym (Varm)
    Anonym (S) skrev 2022-08-13 12:51:35 följande:

Jag tycker också att det är jobbigt med värmen, särskilt när det är sådana temperaturskillnader för då hinner kroppen inte anpassa sig. Jag går ständigt runt med en tryckande huvudvärk.

Jag håller mig inomhus med neddragna markiser, fläkt, isvatten och något salt att äta. Vätskeersättning hjälper också. Och att ta snabba kalla duschar så hålls håret blött och svalt. Blöt en handduk med kallt vatten och lägg över ansiktet eller runt håret som en turban. Gå inte ut mellan kl 11-15 då solen är som starkast.

Du är som jag.

Jag har dock en oföstående omgivning som älskar värme. Har försökt vara med och pressa mig vid några tillfällen i sommar för husfridens skull vilket slutat i pulserande huvudvärk och att jag kräkts och somnat av utmattning/värme. Och då ses jag som lite jobbig som inte klarar av det.

Så det är ju svårt med ett normalt liv en sån här varm sommar.
Svar på tråden Konstant överhettad av värmen nu