• Anonym (Emelie)

Ge barnet sin arbetsmobil.

Tänkte först höra om någon gett sitt barn sin arbetsmobil?

Dotter fyller 10 år om två månader, hon vill ha en Galaxy Z fold, mobil o surfplatta i ett.

Vänner tycker jag ska ge henne den nya iphone som kommer.
    Problemet är att det inte finns exakt datum när den kommer o att man får den.

Vilken av dessa två mobiler hade ni valt till erat barn?

Vi får själva beställa den mobil vi vill ha med jämna intervaller, samt ingen bryr sig vad man har för mobil, jag fortsätter med min vanliga privata som ändå varit parkopplad med min gamla jobb mobil.

Men tänkte dom var lite små dyra, samt jag behöver inte ha en sådan själv, därför kan dottern ha den tills det är dags för en ny, lämnar bara tillbaka den som jag använt den.

• Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.
  • Anonym (Emelie)
    mammatill6 skrev 2022-08-10 23:37:20 följande:
    Du vill nog inte förstå. Är väl enorm skillnad på att låna ut telefonen om dottern ska ringa ett samtal till att ge dottern mobilen? Hans barn kanske har egna mobiler fast han själv inte har det? chefen Har ingen privat mobil så han har företagets som sin medans du ska ha kvar den du har och ge företagets till dottern? Ingen skillnad????
    Jag tror inte det, vi hade förut att man kunde köpa ut leasing bilarna bland anställda, det var mycket förmånligt, och ja jag jobbar åt ett statligt bolag.

Det var fina 4-hjulsdrivan passat kombi o Skoda, dom såldes via dold budgivning med ett lägsta pris, (det som var kvar efter leasingavtalet) var lägsta bud som kunde accepteras.
    Men många som inte hade råd att köpa ut en bil börja klaga om orättvisor, vissa kunde köpa o göra vinst, företaget sluta då sälja till oss, nu får leasingbolaget tillbaka alla bilar.

Liknade policy verkar det vara med mobiler, ingen bryr sig om vad någon gör med sin mobil, så länge man håller sig inom dom lagliga o kostnadsmässiga ramarna.
    Nu behöver man inte nämna att man ger den till dottern, kanske det startar liknande missämja som med leasingbilarna? och då kommer det nya riktlinjer, men just nu verkar det inte finnas några, vilken mobil jag svarar i bry sig ingen, så länge jag svarar.

Lite därför jag undra om någon annan gett sin arbetsmobil till sitt barn o nöjer sig själv med en billigare? egen köpt)
  • Anonym (Stöldärstöld)

Mobilen är rent juridiskt inte din, så du kan inte ge bort den. Jag jobbar också för ett statligt bolag och några anställda som gjorde liknande saker polisanmäldes för stöld och blev avskedade.

Privat användning gäller för övrigt endast för dig, inte din dotter. Försök inte slingra dig. Även om din chef har dålig koll på reglerna, så är du skyldig att känna till dem och även vilken lagstiftning du lyder under. "Statligt anställd gav bolagets telefoner/datorer/bilar till familjemedlemmar " är en tidningsrubrik du inte vill vara orsak till.

• FuckGoggleAskMe

Haha, TS, du ska alltså ge bort en mobil som du inte äger till ditt barn? Och föra över ett mobilabonnemang som din arbetsgivare gett till dig, till ditt barn?

Om DU får använda en mobil privat, innebär det inte att ditt barn eller din moster får använda den privat. Hahahahaha!

Om du vill bli avskedad är ju detta ett helt logiskt tillvägagångsätt. 

• Anonym (Emelie)
    Anonym (Stöldärstöld) skrev 2022-08-11 00:43:01 följande:

Mobilen är rent juridiskt inte din, så du kan inte ge bort den. Jag jobbar också för ett statligt bolag och några anställda som gjorde liknande saker polisanmäldes för stöld och blev avskedade.

Privat användning gäller för övrigt endast för dig, inte din dotter. Försök inte slingra dig. Även om din chef har dålig koll på reglerna, så är du skyldig att känna till dem och även vilken lagstiftning du lyder under. "Statligt anställd gav bolagets telefoner/datorer/bilar till familjemedlemmar " är en tidningsrubrik du inte vill vara orsak till.

Fast hon får inte mobilen, mobilen ska tillbaka när den ska bytas ut eller om jag slutar.
    Hon får låna mobilen hela tiden, sedan när man får byta igen, kan hon få den nya igen, då har det kommit nya vassare modeller.

Tänkte för några år sedan var inte en mobil så dyr, men nu när jag tittade på vad jag skulle välja fick jag en chock 19000 kr, det är stinkande dyrt.
    Nu har jag en sådan tjänst där jag kan välja denna mobil, men alla får inte det inom företaget, dom får bara upp till en viss nivå.

Nu är min chef en av dom högsta cheferna, han är Vice President han är även säkerhetschefen för företaget, kommer det en anmälan så är det till han den går, det blir till mannen som berätta åt mig, att använda den privat, avsluta mitt privata abonnemang var helt upp till mig.

Jag är inte ett dugg orolig, tror inte han är det minsta brydd eller ens vet vilken mobil jag väljer.
    Tar man platschefen, han fick order från av VD att köpa in ett kylskåp på hans kontor, vad fan har du ingen sprit här, veckan efter köptes kylskåpet in o fylldes upp, tar man Board of Directors så sitter det en mycket känd politiker en partiledare från en av dom största partierna, vilket år o parti kan jag inte nämna, då vet alla vart jag jobbar.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-11 01:20:46 följande:
    Fast hon får inte mobilen, mobilen ska tillbaka när den ska bytas ut eller om jag slutar.
    Hon får låna mobilen hela tiden, sedan när man får byta igen, kan hon få den nya igen, då har det kommit nya vassare modeller.

Tänkte för några år sedan var inte en mobil så dyr, men nu när jag tittade på vad jag skulle välja fick jag en chock 19000 kr, det är stinkande dyrt.
    Nu har jag en sådan tjänst där jag kan välja denna mobil, men alla får inte det inom företaget, dom får bara upp till en viss nivå.

Nu är min chef en av dom högsta cheferna, han är Vice President han är även säkerhetschefen för företaget, kommer det en anmälan så är det till han den går, det blir till mannen som berätta åt mig, att använda den privat, avsluta mitt privata abonnemang var helt upp till mig.

Jag är inte ett dugg orolig, tror inte han är det minsta brydd eller ens vet vilken mobil jag väljer.
    Tar man platschefen, han fick order från av VD att köpa in ett kylskåp på hans kontor, vad fan har du ingen sprit här, veckan efter köptes kylskåpet in o fylldes upp, tar man Board of Directors så sitter det en mycket känd politiker en partiledare från en av dom största partierna, vilket år o parti kan jag inte nämna, då vet alla vart jag jobbar.
    Ja du gör som du vill, men det är ju anledning nog att avskeda dig 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 22:28:23 följande:
    Men det är här det blir svårt juridiskt.

All trafik går via Sim kortet, sim kortet används precis som det ska, fast i min privata mobil, avtalet om mobilen nämner bara: får i ""princip inte användas i olagliga sammanhang, samt onödigt höga kostnader.

Men det står inget om själva mobilen, allt är knytet till just användandet av själva tjänsten som företaget erbjuder, sedan vilken mobil jag har sim i verkar inte spela någon roll.
    Eftersom du hämtar ut/lånar en mobil från företaget så är det deras då det är de som äger den. Så nej, självklart ska du inte ge en till din dotter. Ge dim gamla privata telefon till din dotter istället. 
  • EpicF
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 23:58:06 följande:
    Lite därför jag undra om någon annan gett sin arbetsmobil till sitt barn o nöjer sig själv med en billigare? egen köpt)
    Nej, man gör självklart tvärt om. Man ger sin egna lite billigare privatköpta mobil till sitt barn alt köper en egen till sitt barn. Man ger inte bort andras egendom till sina barn. 

Eller du kanske har för vana att ge bort andras saker till din dotter...  
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-08-11 01:33:11 följande:
    Eftersom du hämtar ut/lånar en mobil från företaget så är det deras då det är de som äger den. Så nej, självklart ska du inte ge en till din dotter. Ge dim gamla privata telefon till din dotter istället. 
    Sökte igenom vad jag har för modell, det är en iphone 11,(privata) den köptes 2019, det menas att vi har 4 års intervall. företags mobil jag har är en 10:a
    Men tycker den duger till allt jag behöver den till, känns som den kommer gå ett tag till.

Jag vet att det är företagets mobil, men vem som använder den verkar inte spela någon roll då jag har företagets sim kortet i min privata.

Ska våga chansa o ge den nya mobilen till dottern, det kommer snart regler o något som spärrar från både arbetsgivare o SKV när mobiler börja bli så dyra o får användas privat utan förmånsbeskattning.
  • Anonym (Mini)

Ja vad behöver en 10 åring för typ av mobil? Knappast en telefon för 15-20 000 kr. Vilket resursslöseri. En sak att behöva en kraftfull mobil i vissa yrken. Men de flesta behöver det inte. Man kommer långt med mobiler för några tusenlappar. 
    Så dina vänner tycker att det måste vara en ny iPhone till en 10 åring? Varför? 

Ok, jag hade gett den som du redan har om det är så att mobilen tillfaller dig efter en viss tid eller att du kan köpa loss den såklart.  Arbetsmobilen alltså. Annars kan du inte ge bort den ju. Det är ju inte din isåfall. 
    Annars köp något vettigt. Annars är det ju bra att använda grejer som redan finns om du kan köpa loss den. Tänk på miljön lite. Sluta köphetsa. 

Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.