• Anonym (Emelie)

Ge barnet sin arbetsmobil.

Tänkte först höra om någon gett sitt barn sin arbetsmobil?

Dotter fyller 10 år om två månader, hon vill ha en Galaxy Z fold, mobil o surfplatta i ett.

Vänner tycker jag ska ge henne den nya iphone som kommer.
    Problemet är att det inte finns exakt datum när den kommer o att man får den.

Vilken av dessa två mobiler hade ni valt till erat barn?

Vi får själva beställa den mobil vi vill ha med jämna intervaller, samt ingen bryr sig vad man har för mobil, jag fortsätter med min vanliga privata som ändå varit parkopplad med min gamla jobb mobil.

Men tänkte dom var lite små dyra, samt jag behöver inte ha en sådan själv, därför kan dottern ha den tills det är dags för en ny, lämnar bara tillbaka den som jag använt den.

• Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Ordning) skrev 2022-08-10 21:36:29 följande:
    Så du menar att arbetsgivaren anser att det är ok att du plockar ut en ny mobil som din dotter ska ha som sin? Skattepliktigt i så fall.
    Men det är ingen som vet om, ingen har ens brytt sig att jag bara haft min privata sista 1 o halvt år, bytte själv privat mobil då, min arbetsmobil var sämre än min privata, bytte bara sim kortet till företagets. sen dess har dottern bara spelat på den gamla företags mobilen med mitt sim kort.

Även om arbetsgivaren vill checka upp, tar jag bara med dotterns mobil o dom får titta bäst dom vill, men det kommer aldrig hända., All data förs över när man par kopplar, privata grejer får dom inte checka upp, det är inte olagligt o surfa eller spela spel på arbetsmobilen privat, så länge det inte kostar pengar, surf är gratis via företagets abonnemang.
  • Limajo

Frånsett det direkt omoraliska i att låta företaget betala barnets mobil skulle jag aldrig ge en så dyr och därmed stöldbegärlig mobil till ett barn. Tänk om hon blir rånad av ett gäng äldre tonåringar pga sin flashiga 15 000 kr mobil? 

• Anonym (Va?)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 21:53:51 följande:
    Men det är ingen som vet om, ingen har ens brytt sig att jag bara haft min privata sista 1 o halvt år, bytte själv privat mobil då, min arbetsmobil var sämre än min privata, bytte bara sim kortet till företagets. sen dess har dottern bara spelat på den gamla företags mobilen med mitt sim kort.

Även om arbetsgivaren vill checka upp, tar jag bara med dotterns mobil o dom får titta bäst dom vill, men det kommer aldrig hända., All data förs över när man par kopplar, privata grejer får dom inte checka upp, det är inte olagligt o surfa eller spela spel på arbetsmobilen privat, så länge det inte kostar pengar, surf är gratis via företagets abonnemang.
    Eftersom du inte törs fråga, så vet du ju redan svaret. Nej.
  • Anonym (Mia)

Mitt tips är att skäm inte bort barnet med saker helst inte sådant ni inte har råd med egentligen. När hon fyller 13 vad ska hon få då, eller 15 och 18. Man skapar förväntningar hos barnen. Sen att det är helt fel att göra så här får din egen moral stå för.

• Anonym (Emelie)
    Anonym (Liz) skrev 2022-08-10 21:49:51 följande:

Min arbetsgivare införde att de anställda behövde returnera sin gamla mobil efter att det blivit kutym att de som hade barn gav sin till barnen. Det var för att få stopp på det. Verkar som din arbetsgivare också kräver att den gamla returneras?
     I samma veva så infördes även att den anställda kunde köpa ut sin gamla telefon (de har en uträkning på värdet beroende på hur gamla den är).  Du kanske kan kolla med din arbetsgivare om de finns en möjlighet för det? Jag köpte ut min gamla iphone för 300 kr (tror den var 4-5 år gammal). 

Vi skriver på kontrakt att om telefonen går sönder första året (inte fabrikationsfel då utan av oaktsamhet) så måste vi personligen stå för kostnaden. Har din arbetsgivare samma policy så finns det en risk att du behöver lägga ut hela hela summan om din dotter eller någon av hennes kompisar av misstag har sönder den?? Bara en tanke. 

Vi har lika, man nollställer mobilen lämnar in den vid byte.

Därför berättar jag att det spelar ingen roll om dottern har den nya mobilen , den kommer ändå nollställas när den ska tillbaka.
    Jag tar ut en vanlig mobil på mitt privata, byter sim till företagets o kör på som jag brukar, det var bara chocken att mobiler börjar bli så dyr, spec dom senaste modeller.
  • Anonym (Stöld)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 21:53:51 följande:

Kan du ta ut en till? Min 19-åring vill ha en och jag jobbar på servicehus. Vi har inte jobbmobiler. 
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Stöld) skrev 2022-08-10 22:02:32 följande:
    Kan du ta ut en till? Min 19-åring vill ha en och jag jobbar på servicehus. Vi har inte jobbmobiler. 
    Men ni har säkert inte krav på svara dygnets alla timmar, därför är mobilen helt gratis, samt alla samtal även privata samtal ingår. i teorin behöver jag ingen mobil privat, men man har det ändå, av gammal vana.
  • Anonym (I)

Så varför frågar du här då? Självklart inte ok. Telefonen tillhör företaget och ska endast brukas inom jobbet. Vilket förmodligen står i ditt anställningsavtal. Du kan få sparken imorgon och behöva lämna in den, då lär ju din dotter få frispel. 

• Anonym (Emelie)
    Anonym (I) skrev 2022-08-10 22:16:53 följande:

Så varför frågar du här då? Självklart inte ok. Telefonen tillhör företaget och ska endast brukas inom jobbet. Vilket förmodligen står i ditt anställningsavtal. Du kan få sparken imorgon och behöva lämna in den, då lär ju din dotter få frispel. 

Men det är här det blir svårt juridiskt.

All trafik går via Sim kortet, sim kortet används precis som det ska, fast i min privata mobil, avtalet om mobilen nämner bara: får i ""princip inte användas i olagliga sammanhang, samt onödigt höga kostnader.

Men det står inget om själva mobilen, allt är knytet till just användandet av själva tjänsten som företaget erbjuder, sedan vilken mobil jag har sim i verkar inte spela någon roll.
  • Studentpappa
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 22:28:23 följande:
    Men det är här det blir svårt juridiskt.

All trafik går via Sim kortet, sim kortet används precis som det ska, fast i min privata mobil, avtalet om mobilen nämner bara: får i ""princip inte användas i olagliga sammanhang, samt onödigt höga kostnader.

Men det står inget om själva mobilen, allt är knytet till just användandet av själva tjänsten som företaget erbjuder, sedan vilken mobil jag har sim i verkar inte spela någon roll.
    Jag vet inte om du spelar dum eller vad problemet är? Du förstår väl själv att bara för att du kan, så är det inte tillåtet? Har du hört talas om frihet under ansvar? 

Ja du kan ge mobilen till din dotter, är det tillåtet, nej. Det är ungefär lika korkat som att resonera att det är ok att vara otrogen så länge du inte blir påkommen.

Om du nu tror att det är ok, så fråga din chef så får du svaret. 
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.