• Anonym (Emelie)

Ge barnet sin arbetsmobil.

Tänkte först höra om någon gett sitt barn sin arbetsmobil?

Dotter fyller 10 år om två månader, hon vill ha en Galaxy Z fold, mobil o surfplatta i ett.

Vänner tycker jag ska ge henne den nya iphone som kommer.
    Problemet är att det inte finns exakt datum när den kommer o att man får den.

Vilken av dessa två mobiler hade ni valt till erat barn?

Vi får själva beställa den mobil vi vill ha med jämna intervaller, samt ingen bryr sig vad man har för mobil, jag fortsätter med min vanliga privata som ändå varit parkopplad med min gamla jobb mobil.

Men tänkte dom var lite små dyra, samt jag behöver inte ha en sådan själv, därför kan dottern ha den tills det är dags för en ny, lämnar bara tillbaka den som jag använt den.

• Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.
  • mammatill6
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 22:28:23 följande:
    Men det är här det blir svårt juridiskt.

All trafik går via Sim kortet, sim kortet används precis som det ska, fast i min privata mobil, avtalet om mobilen nämner bara: får i ""princip inte användas i olagliga sammanhang, samt onödigt höga kostnader.

Men det står inget om själva mobilen, allt är knytet till just användandet av själva tjänsten som företaget erbjuder, sedan vilken mobil jag har sim i verkar inte spela någon roll.
    Men du förstår nog självklart att det inte är ok eftersom du frågar här. Visste du att det är ok hade du frågat chefen. Och nånstans måste du ju förstå att den inte är grati?.
  • Anonym (Emelie)
    Studentpappa skrev 2022-08-10 22:49:49 följande:
    Jag vet inte om du spelar dum eller vad problemet är? Du förstår väl själv att bara för att du kan, så är det inte tillåtet? Har du hört talas om frihet under ansvar? 

Ja du kan ge mobilen till din dotter, är det tillåtet, nej. Det är ungefär lika korkat som att resonera att det är ok att vara otrogen så länge du inte blir påkommen.

Om du nu tror att det är ok, så fråga din chef så får du svaret. 
    Jag är nog inte dum.

Men gör mig en tjänst, mobilen ingår i mitt arbete, den är knyten till ett abonnemang.

Jag får använda mobilen privat, har läst även nu på skatteverket, det är ok att använda privat.

Privat menas även min familj rent juridiskt, det står ingenstans att bara jag får använda ex surf privat, sedan särskiljer man inte elektronisk utrustning när det ingår i abonnemang.

Kanske någon hittar där det framkommer att bara jag får använda o inte min dotter? då avtalet nämner privat användning ingår.
  • Anonym (S)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 22:59:42 följande:
    Jag är nog inte dum.

Men gör mig en tjänst, mobilen ingår i mitt arbete, den är knyten till ett abonnemang.

Jag får använda mobilen privat, har läst även nu på skatteverket, det är ok att använda privat.

Privat menas även min familj rent juridiskt, det står ingenstans att bara jag får använda ex surf privat, sedan särskiljer man inte elektronisk utrustning när det ingår i abonnemang.

Kanske någon hittar där det framkommer att bara jag får använda o inte min dotter? då avtalet nämner privat användning ingår.
    Varför frågar du inte din arbetsgivare?

Nu vet alla redan svaret, och det vet du också. Vem försöker du lura med dina spekulationer?
  • mammatill6
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 22:59:42 följande:
    Jag är nog inte dum.

Men du skriver ju själv att det är din arbetsmobi. Din, Din dotter arbetar inte.
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (S) skrev 2022-08-10 23:03:21 följande:
    Varför frågar du inte din arbetsgivare?

Nu vet alla redan svaret, och det vet du också. Vem försöker du lura med dina spekulationer?
    Jag frågade arbetsgivaren vad jag fick använda mobilen till, där han förklara du får använda den privat, bara det inte var till något olagligt eller onödigt höga kostnader, normalt som jag använder min privata förklara han. jag kan avsluta mitt privata frågade jag han, han svara att han bara använder företagets mobil, han har inget privat.
  • mammatill6
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 23:12:15 följande:
    Jag frågade arbetsgivaren vad jag fick använda mobilen till, där han förklara du får använda den privat, bara det inte var till något olagligt eller onödigt höga kostnader, normalt som jag använder min privata förklara han. jag kan avsluta mitt privata frågade jag han, han svara att han bara använder företagets mobil, han har inget privat.
    Men då är det ju tydligt. Du får använda den privat?..
  • Anonym (S)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 23:12:15 följande:

Då vet du, du får använda den privat. Inte din dotter. 

Varför frågade du inte om du fick ge den till din dotter?

• Anonym (Emelie)
    mammatill6 skrev 2022-08-10 23:24:19 följande:
    Men då är det ju tydligt. Du får använda den privat?..
    Ja det är det jag menar, chefen är bara två år äldre än jag, han har två barn, han har ingen privat mobil, hans barn måste använda hans arbetsmobil om dom vill ringa.

När han svara på frågan om jag kunde avsluta mitt privata abonnemang förklara han att han hade inget privat abonnemang, du väljer själv.

Det måste ändå menas att även mitt barn får använda mobilen?

Nu har jag bara kvar privata abonnemang för just min dotter. som jag berätta har inte haft med mig dubbla mobiler sista 1 o ett halvt år.
  • Anonym (S)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 23:34:08 följande:
    Ja det är det jag menar, chefen är bara två år äldre än jag, han har två barn, han har ingen privat mobil, hans barn måste använda hans arbetsmobil om dom vill ringa.

När han svara på frågan om jag kunde avsluta mitt privata abonnemang förklara han att han hade inget privat abonnemang, du väljer själv.

Nu har jag bara kvar privata abonnemang för just min dotter. som jag berätta har inte haft med mig dubbla mobiler sista 1 o ett halvt år.
    Du ska ge bort telefonen i present. Så det är inte din telefon du lånar ut. Vad sa chefen när du förklarade att den ska vara en present?
  • mammatill6
    Anonym (Emelie) skrev 2022-08-10 23:34:08 följande:

Du vill nog inte förstå. Är väl enorm skillnad på att låna ut telefonen om dottern ska ringa ett samtal till att ge dottern mobilen? Hans barn kanske har egna mobiler fast han själv inte har det? chefen Har ingen privat mobil så han har företagets som sin medans du ska ha kvar den du har och ge företagets till dottern? Ingen skillnad????
Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.