Inlägg från: Anonym (Emelie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emelie)

Ge barnet sin arbetsmobil.

mammatill6 skrev 2022-08-10 23:24:19 följande:
    Men då är det ju tydligt. Du får använda den privat?..
    Ja det är det jag menar, chefen är bara två år äldre än jag, han har två barn, han har ingen privat mobil, hans barn måste använda hans arbetsmobil om dom vill ringa.

När han svara på frågan om jag kunde avsluta mitt privata abonnemang förklara han att han hade inget privat abonnemang, du väljer själv.

Det måste ändå menas att även mitt barn får använda mobilen?

Nu har jag bara kvar privata abonnemang för just min dotter. som jag berätta har inte haft med mig dubbla mobiler sista 1 o ett halvt år.
  • Anonym (Emelie)
    mammatill6 skrev 2022-08-10 23:37:20 följande:
    Du vill nog inte förstå. Är väl enorm skillnad på att låna ut telefonen om dottern ska ringa ett samtal till att ge dottern mobilen? Hans barn kanske har egna mobiler fast han själv inte har det? chefen Har ingen privat mobil så han har företagets som sin medans du ska ha kvar den du har och ge företagets till dottern? Ingen skillnad????
    Jag tror inte det, vi hade förut att man kunde köpa ut leasing bilarna bland anställda, det var mycket förmånligt, och ja jag jobbar åt ett statligt bolag.

Det var fina 4-hjulsdrivan passat kombi o Skoda, dom såldes via dold budgivning med ett lägsta pris, (det som var kvar efter leasingavtalet) var lägsta bud som kunde accepteras.
    Men många som inte hade råd att köpa ut en bil börja klaga om orättvisor, vissa kunde köpa o göra vinst, företaget sluta då sälja till oss, nu får leasingbolaget tillbaka alla bilar.

Liknade policy verkar det vara med mobiler, ingen bryr sig om vad någon gör med sin mobil, så länge man håller sig inom dom lagliga o kostnadsmässiga ramarna.
    Nu behöver man inte nämna att man ger den till dottern, kanske det startar liknande missämja som med leasingbilarna? och då kommer det nya riktlinjer, men just nu verkar det inte finnas några, vilken mobil jag svarar i bry sig ingen, så länge jag svarar.

Lite därför jag undra om någon annan gett sin arbetsmobil till sitt barn o nöjer sig själv med en billigare? egen köpt)
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Stöldärstöld) skrev 2022-08-11 00:43:01 följande:

Mobilen är rent juridiskt inte din, så du kan inte ge bort den. Jag jobbar också för ett statligt bolag och några anställda som gjorde liknande saker polisanmäldes för stöld och blev avskedade.

Privat användning gäller för övrigt endast för dig, inte din dotter. Försök inte slingra dig. Även om din chef har dålig koll på reglerna, så är du skyldig att känna till dem och även vilken lagstiftning du lyder under. "Statligt anställd gav bolagets telefoner/datorer/bilar till familjemedlemmar " är en tidningsrubrik du inte vill vara orsak till.

Fast hon får inte mobilen, mobilen ska tillbaka när den ska bytas ut eller om jag slutar.
    Hon får låna mobilen hela tiden, sedan när man får byta igen, kan hon få den nya igen, då har det kommit nya vassare modeller.

Tänkte för några år sedan var inte en mobil så dyr, men nu när jag tittade på vad jag skulle välja fick jag en chock 19000 kr, det är stinkande dyrt.
    Nu har jag en sådan tjänst där jag kan välja denna mobil, men alla får inte det inom företaget, dom får bara upp till en viss nivå.

Nu är min chef en av dom högsta cheferna, han är Vice President han är även säkerhetschefen för företaget, kommer det en anmälan så är det till han den går, det blir till mannen som berätta åt mig, att använda den privat, avsluta mitt privata abonnemang var helt upp till mig.

Jag är inte ett dugg orolig, tror inte han är det minsta brydd eller ens vet vilken mobil jag väljer.
    Tar man platschefen, han fick order från av VD att köpa in ett kylskåp på hans kontor, vad fan har du ingen sprit här, veckan efter köptes kylskåpet in o fylldes upp, tar man Board of Directors så sitter det en mycket känd politiker en partiledare från en av dom största partierna, vilket år o parti kan jag inte nämna, då vet alla vart jag jobbar.
  • Anonym (Emelie)
    EpicF skrev 2022-08-11 01:33:11 följande:
    Eftersom du hämtar ut/lånar en mobil från företaget så är det deras då det är de som äger den. Så nej, självklart ska du inte ge en till din dotter. Ge dim gamla privata telefon till din dotter istället. 
    Sökte igenom vad jag har för modell, det är en iphone 11,(privata) den köptes 2019, det menas att vi har 4 års intervall. företags mobil jag har är en 10:a
    Men tycker den duger till allt jag behöver den till, känns som den kommer gå ett tag till.

Jag vet att det är företagets mobil, men vem som använder den verkar inte spela någon roll då jag har företagets sim kortet i min privata.

Ska våga chansa o ge den nya mobilen till dottern, det kommer snart regler o något som spärrar från både arbetsgivare o SKV när mobiler börja bli så dyra o får användas privat utan förmånsbeskattning.
  • Anonym (Emelie)
    sextiotalist skrev 2022-08-11 06:30:49 följande:

Nej 
    Min arbetstelefon konfigureras dessutom av arbetsgivaren, så den har kontakt med teams, Outlook och intranätet. Kopplas upp automatiskt på företagets wifi.
    Vi byter vartannat år och den skickas tillbaka.

Prova överför data mellan mobilerna, du se att intranätet fungerar även den på din andra mobil, dom blir otroligt lika varandra på bara någon minut.
  • Anonym (Emelie)
    Friger skrev 2022-08-11 09:37:12 följande:

Jag är arbetsgivare. Bryr mig ärligt talat inte så mycket om vad de anställda gör med sina telefoner så länge som jag inte behöver betala nya så ofta och de svarar i telefon.

Vet att någon låter ungarna använda arbets-datorn för spel och film. Helt okej för min del.

Men jag har förståelse för att större bolag har striktare regler. Ju fler människor som finns på firman. Ju större chans att någon missbrukar det hela. Då måste du införa regler. Tyvärr är det ju så med regler att du inte kan ha regler enbart för den personen som missköter det hela. Reglerna måste gälla alla.

Kan ju enkelt plocka ut telefoner och surfplattor via min firma till mina egna ungar. Blir lite billigare modeller. Typ 5.000kr per enhet och i det intervallet.

Ja det är detta jag menar, vem som använder mobilen spelar ingen roll, hos oss finns det ingen som sitter o bevaka vilken mobil man har.

Jag är helt säker reglerna kommer att ändras i framtiden, eller få ett pris tak på max 10k eller något sådant från regeringen o skatteverket , men just nu finns det inga regler eller förmånsbeskattning, gratis använda privat handlar bara om några hundringar per månad, det är att prislapparna på mobiler är det dubbla nu mot för bara några år sedan. därför passar jag på att ge mobilen till dottern, jag tror inte direktiv kommer komma från arbetsgivare, dom lyfter moms o avskrivning, köpet blir ett direkt avdrag, man köper för så gott oskattade pengar inom företag.
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (S) skrev 2022-08-11 09:27:32 följande:

Du jobbar statligt, men kallar chefen för vice president? Kylskåp med sprit?

Förstår nu att du driver med oss.

Detta är inget skämt, dom kan ta en dyr whiskey pinne på arbetstid, nu tror jag det inte händer så ofta, mer vid tillställningar o event.
    Men att det händer en massa konstiga saker bland topp cheferna råder det ingen tvekan om, samtliga tjänar 1,3-1,5 milj per år.
    Vid event eller bara besök av VD hyrs dyra saker in, nu i våras drog dom till företagets gamla forsknings anläggning, det går ingen väg dit, den är ombyggd till fritidshus, antingen helikopter sommar, eller värsta skotrarna hyrs in, dvs inte dom vanliga man kan hyra utan ex ski-doo 850 E-Tec o Yamaha turbo, dom hyrs direkt av handlarna, sedan kan min chef sitta o berätta hur sthlm folket inte kan köra skoter, kommer det en snödrevs vall satt samtliga fast som i en sofjäders mönster.
    Får man 1,5 miljarder av staten i bidrag per år, vem kan inte driva ett sådant företag, dom behöver inte bry sig om budget.
  • Anonym (Emelie)
    sextiotalist skrev 2022-08-11 10:32:01 följande:
    Det låter som det är dags för att vara en visselblåsare, detta är under all kritik och misstänker att de bryter väldigt mycket mot det regelverk de ska följa
    Fast samtidig sitter det en gammal partiledare i styrelsen då pratar vi om dom parti som hållit i taktpinnen för Sverige.
    Det blir inte enkelt att blåsa, alla topp chefer håller varandra om ryggen, det är en sluten krets. det skulle bara straffa mig själv. men det ger mig möjligheter att ta ut mobilen ge den till mitt barn.
  • Anonym (Emelie)
    sextiotalist skrev 2022-08-11 10:34:28 följande:
    Och budget, såklart de ska ta hänsyn till sin budget. Så det är nog dags att det blir en revision på detta statliga bolag (som verkar ligga långt norrut, med tanker på skoterbeskrivningen).
    Jag arbetar mycket mot ett annat statligt bolag, vi konsulter får inte ens bjuda på en vanlig bricklunch.
    Jag jobbar som förvaltare, tar hand om alla kostnader inom infrastrukturen, men jag får inte ta besluten om stora kostnader.

Fick in ett företag för några månader sen, blev bra vän med han, han fråga helt plötsligt: hur fungerar det hos er? hur menar du fråga jag?
    Din chef har frågat mig om offert i snart 1 år, han har frågat i omgångar, nu lessnade jag och skicka en offert på det dubbla i pris för att snäsa av han, och då beställer han jobbet, det händer ingen annanstans.

Vad säger man om budget då? behöver en chef bry sig om kostnader? då handlar det om miljon belopp extra, företagaren dubbla offerten o fick uppdraget, jag får inte förhandla i dessa prisklasser.
  • Anonym (Emelie)
    sextiotalist skrev 2022-08-11 11:19:58 följande:
    Lagen om offentlig upphandling gäller för alla statliga bolag
    En revision skulle behövas där du arbetar.
    Tror inte det är så lätt när det handlar om bidrag man jobbar med, chefen har frågat flera företag, när bidragen kommer in blir det panik att få saker utfört, tror detta är exakt vad som hänt, han som fick uppdraget kunde starta nästan direkt, jag märker själv av att beställa arbeten, har försökt hjälpa mindre företag att få komma in, men oftast saknar dom folk för att hinna i tid, blir bara större företag som kan ta dom flesta arbeten.
    Jag har hjälpt mindre företag o räkna, ger ritningar, samt hela konstruktion, räknat ut vinsten om dom tar arbetet, men många vågar inte, även fast jag garanterar att dom kommer inte gå backa, ni kommer ha en bra vinst. många klarar ändå inte av det eller vågar ens prova. Dom flesta storföretag vet om detta och skickar medvetet in höga offerter.
Svar på tråden Ge barnet sin arbetsmobil.