• Anonym (Anna)

Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?

Ville bara dubbelkolla med vad ni tycker.

Har två små gemensamma barn med min man, han har två vuxna barn sen tidigare. 

Nu har det kommit till min kännedom att han är bjuden på födelsedagsmiddag hos sitt ex och deras barn till fredag. De vill fira i sin gamla familj som det heter.

Vart alltid medbjuden av hans barn förr och vi hade en väldigt bra relation men den förändrades helt när mamman har uttalat sig till släkt och vänner att hon fortfarande har känslor för honom så har hans barn helt vänt mig ryggen och behandlar sina halvsyskon väldigt illa.

Så med det sagt. Han får göra exakt som han vill men jag har uttryckt ett missnöje över hans illojalitet mot mig och våra barn. Han har nu kontaktat sina barn och frågat (alltså skulle inte ens gå om jag så fick betalt 1 mille nu) om vi får komma och de har sagt att barnen får komma men att dom vill hålla det internt och intimt.

Hur skulle ni andra känna i samma sits?

• Svar på tråden Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?
  • Tom Araya
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-09 21:04:19 följande:
    Absolut, men kunde sagts från början. Lite typiskt att alltid teasa och testa gränser. Så less att han inte kan fatta det från början, trött på att vara den enda logiska människan i den här filmen. Han sa iallafall högt att han är så nöjd med detta upplägg så att han slapp ruggugglan. Rugguggla? Då skulle han sagt nej direkt.
    Men du måste ju ändå förstå att det för honom alltid medför svårigheter med det som annars vore självklart, så fort det gäller hans barn. Det gäller ju att avväga så att man inte förstör relationerna.
  • Fliselisan
    Anonym (123) skrev 2022-08-09 19:44:29 följande:

Att de vuxna barnen tar sin mammas parti är inte konstigt. Att de ser sin yngre småbarn till halvsyskon som "onödiga" när det kommer till framtida arv är inte heller konstigt.
    Inte heller är det konstigt att vilja fira sitt barns födelsedag, även när åldern är 30 år. Och för trettioåringen är hennes vuxna syskon, mamman och pappan hennes familj.
    Hon vill fira med familjen och ser inte pappans nya som sin familj, med all rätt. Småhalvsyskonen känner hon troligen inget direkt för heller.

Varför ska trettioåringen tvingas fira med folk hon inte vill fira med? För att pappans nya ska bli nöjd?

Det förvånar mig att så många håller med ts.

I ts mans ställe hade jag gått. Hade min partner lämnat mig för det så har jag det bättre som singel. Inte mer än så.

Jag har själv en halvsyster som min pappa fick med sin fru (alltså inte med min mamma) då jag var lite äldre. Vi har alltid haft bra kontakt och så även idag när jag passera 40. Jag är oerhört tacksam att hon finns och kan inte ens tänka att hon på något sätt skulle störa i någon arvsfråga. Har heller verkligen aldrig tänkt att jag har mer rätt till vår pappa än vad hon har. 

Och du undrar varför 30 åringen ska behöva fira med folk hon inte vill fira med? Hela situationen är ju onormal, jättekonstigt av den så kallade trettioåringen att vilja utesluta sina halvsyskon. 

• Anonym (Anna)
    Tom Araya skrev 2022-08-09 21:14:26 följande:
    Men du måste ju ändå förstå att det för honom alltid medför svårigheter med det som annars vore självklart, så fort det gäller hans barn. Det gäller ju att avväga så att man inte förstör relationerna.
    Jag fattar det. Men den här ambivalensen har ju gjort så att han faktiskt har skadat vår familj. Han kommer inte stå ut med det om jag ska vara ärlig men hans konflikträdsla och ständiga behov av att parera manipulationer från ex och vuxna barn gör honom till en ensam människa i slutändan.
  • Anonym (Linn)

Jag tycker att det är konstigt att de nu ska ut och äta, med bara pappan och småsyskonen. Igen exkluderas du.
    Känns som att hans äldre barn är väldigt omogna och inte riktigt har egna, stabila liv.

Varför sa inte pappan då att du skulle med och äta, alternativt förekom dom och sa att vuxna barnen är välkomna hem till er för firande? 
    Säger de nej borde han ta ett ordentligt samtal med dom och fråga varför. Att han på riktigt vill gå till botten med detta. 
    Har du varit elak, försökt att utestänga dom etc  - då förstår jag att de vill fira ensamma med pappan.
    Men om du varit snäll och respektfull så borde han inte tillåta att du stängs ute. 

• Anonym (456)

Men jösses, varför ta det så personligt?
    Låt dottern ha sin födelsedagsmiddag med de som hon ser som sina närmsta. Tänk dig själv in i situationen att din pappa börjar om med ny familj när man är vuxen. Ibland kanske man vill ha eget firande utan att behöva bli påtvingad bonusar och plastföräldrar. Bara för han delar livet med sig nu behöver du inte vara en del av alla hans aktiviteter.

Att hans ex fortfarande har känslor kan ju varken dottern eller pappan hjälpa Och har ni ett bra förhållande så borde du kunna lita på din mans omdöme att kunna hantera situationen.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Linn) skrev 2022-08-09 21:20:08 följande:

Jag tycker att det är konstigt att de nu ska ut och äta, med bara pappan och småsyskonen. Igen exkluderas du.
    Känns som att hans äldre barn är väldigt omogna och inte riktigt har egna, stabila liv.

Varför sa inte pappan då att du skulle med och äta, alternativt förekom dom och sa att vuxna barnen är välkomna hem till er för firande? 
    Säger de nej borde han ta ett ordentligt samtal med dom och fråga varför. Att han på riktigt vill gå till botten med detta. 
    Har du varit elak, försökt att utestänga dom etc  - då förstår jag att de vill fira ensamma med pappan.
    Men om du varit snäll och respektfull så borde han inte tillåta att du stängs ute. 

Jag har aldrig varit elak, var däremot för snäll och undergiven alla under alla år. Skulle varit mer mig själv och mer autentisk men lätt att vara efterklok, hade små bebisar när tjejerna var unga vuxna så var nytt på den tiden.

Det jag tror att hans yngre dotter pratar om där jag var som allra elakast var när hon fick parkeringsböter med min bil och gömde räkningarna fram tills det gick till kronofogden i mitt namn. Då blev jag otroligt ledsen och upprörd när det uppdagades, absolut men det är hon som gjorde fel, inte jag. Höll på att sätta mig i skiten. 

Det är lite så det var när jag var ute i kylan. Blev illa behandlad men det var jag som var den elaka styvmorsan.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (456) skrev 2022-08-09 21:23:56 följande:

Men jösses, varför ta det så personligt?
    Låt dottern ha sin födelsedagsmiddag med de som hon ser som sina närmsta. Tänk dig själv in i situationen att din pappa börjar om med ny familj när man är vuxen. Ibland kanske man vill ha eget firande utan att behöva bli påtvingad bonusar och plastföräldrar. Bara för han delar livet med sig nu behöver du inte vara en del av alla hans aktiviteter.

Att hans ex fortfarande har känslor kan ju varken dottern eller pappan hjälpa Och har ni ett bra förhållande så borde du kunna lita på din mans omdöme att kunna hantera situationen.

Har knappast tvingat mig på där om man säger så. Deras känslor och behov är inget jag lägger en värdering vid. Det är min man jag blir besviken på. Nu är det ordnat för deras del, enda sura och besvikna här är väl exet som ville stå i centrum och jag som har blivit knivad i ryggen av min man.
  • Fliselisan
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-09 21:28:49 följande:
    Jag har aldrig varit elak, var däremot för snäll och undergiven alla under alla år. Skulle varit mer mig själv och mer autentisk men lätt att vara efterklok, hade små bebisar när tjejerna var unga vuxna så var nytt på den tiden.

Det jag tror att hans yngre dotter pratar om där jag var som allra elakast var när hon fick parkeringsböter med min bil och gömde räkningarna fram tills det gick till kronofogden i mitt namn. Då blev jag otroligt ledsen och upprörd när det uppdagades, absolut men det är hon som gjorde fel, inte jag. Höll på att sätta mig i skiten. 

Det är lite så det var när jag var ute i kylan. Blev illa behandlad men det var jag som var den elaka styvmorsan.
    Tråkigt att det fortsätter när barnen är stora (vuxna). Och att din man inte håller sig om ryggen ordentligt. Om min dotter vore vuxen (bonusdotter för maken) och bjöd släkt men inte min man så skulle inte jag gå dit heller. 
  • Anonym (Anna)
    Fliselisan skrev 2022-08-09 21:36:59 följande:
    Tråkigt att det fortsätter när barnen är stora (vuxna). Och att din man inte håller sig om ryggen ordentligt. Om min dotter vore vuxen (bonusdotter för maken) och bjöd släkt men inte min man så skulle inte jag gå dit heller. 
    Absolut inte. Tjejerna bjuder inte ens släkten utan det är bara pappa och mamma. Farfar och farmor, mormor och inte äldre halvsyskonet eller de yngre inräknade är inte inräknade. Det skulle vara som sagt "ursprungsfamiljen".
  • Anonym (J)

Betalade hon till slut??

Anonym (Anna) skrev 2022-08-09 21:28:49 följande:

Svar på tråden Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?