• Anonym (Anna)

Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?

Ville bara dubbelkolla med vad ni tycker.

Har två små gemensamma barn med min man, han har två vuxna barn sen tidigare. 

Nu har det kommit till min kännedom att han är bjuden på födelsedagsmiddag hos sitt ex och deras barn till fredag. De vill fira i sin gamla familj som det heter.

Vart alltid medbjuden av hans barn förr och vi hade en väldigt bra relation men den förändrades helt när mamman har uttalat sig till släkt och vänner att hon fortfarande har känslor för honom så har hans barn helt vänt mig ryggen och behandlar sina halvsyskon väldigt illa.

Så med det sagt. Han får göra exakt som han vill men jag har uttryckt ett missnöje över hans illojalitet mot mig och våra barn. Han har nu kontaktat sina barn och frågat (alltså skulle inte ens gå om jag så fick betalt 1 mille nu) om vi får komma och de har sagt att barnen får komma men att dom vill hålla det internt och intimt.

Hur skulle ni andra känna i samma sits?

• Svar på tråden Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?
  • Anonym (lojalitet)

För mig som man är detta en enkel fråga att svara på.
    Jag har en ny partner och vi går gemensamt eller inte alls.
    Barnets halvsyskon följer med och då är rimligen deras mamma välkommen.

Skulle mitt vuxna barn uttrycka att min fru inte fick komma skulle jag säga att det var tråkigt och avstå att gå dit. I stället skulle jag föreslå att vi träffas vid ett annat tillfälle, själva, så jag får gratta.

Som vuxna människor så behöver man kunna umgås med alla och det är både respektlöst och omoget att utesluta förälderns nya partner på det sättet. Det behöver ungen lära sig och förstå.

Undantaget givetvis om det finns nån svår oförrätt eller konflikt som spökar.

Trams och dumheter!

• Ess

Med den bakgrunden du beskriver, så borde han själv fatta att han inte ska gå. 
    Hade det gällt maken så hade jag bett honom dra om han ens funderat på att gå dit.

• Anonym (Kimchi)

Men jisses vilken röra! 

Hon är väl ett ex av en anledning? Varför kommer de vuxna barnen på nu att de ska leka kärnfamilj? De vuxna tjejerna verkar inte ha en helt sund relation till mamman som nu plötsligt har ångest separationen. Dessutom tror jag att mannen är smickrad som bara den. Konflikträdd dessutom. 

Han har ju en gång valt bort henne och valt dig och bildat en ny familj. Han ska banne mig ta hand om sin nya familj. Klart ja en sund relation till de tidigare barnen men de är ju för fasen vuxna. Exfrun ska han inte ha mätt med att göra mer än att hon är mor till hans första kull. Han ska vara klar med henne. 

Om du radar upp argumenten du fått i tråden ser inte fanskapet hur sjukt det är? Tala om
    föe honom att exkluderas du så förlorar han dig och barnen. Så inihelvete småsint att börja gaffla om arv i nuläget. 

Hur är er relation egentligen? Har den löpt på bra tills nu r exet fått fnatt? Han får faktiskt sätta ner foten och inte låta sig styras av trojkan från förr. 

• Tom Araya
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-09 13:23:26 följande:
    Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?

Ville bara dubbelkolla med vad ni tycker.

Har två små gemensamma barn med min man, han har två vuxna barn sen tidigare. 

Nu har det kommit till min kännedom att han är bjuden på födelsedagsmiddag hos sitt ex och deras barn till fredag. De vill fira i sin gamla familj som det heter.

Vart alltid medbjuden av hans barn förr och vi hade en väldigt bra relation men den förändrades helt när mamman har uttalat sig till släkt och vänner att hon fortfarande har känslor för honom så har hans barn helt vänt mig ryggen och behandlar sina halvsyskon väldigt illa.

Så med det sagt. Han får göra exakt som han vill men jag har uttryckt ett missnöje över hans illojalitet mot mig och våra barn. Han har nu kontaktat sina barn och frågat (alltså skulle inte ens gå om jag så fick betalt 1 mille nu) om vi får komma och de har sagt att barnen får komma men att dom vill hålla det internt och intimt.

Hur skulle ni andra känna i samma sits?

Hade jag varit pappan hade jag inte gått utan istället ordnat med eget firande av barnen hos er.
  • Anonym (A)
    Ess skrev 2022-08-09 20:14:12 följande:
    Med den bakgrunden du beskriver, så borde han själv fatta att han inte ska gå. 
    Hade det gällt maken så hade jag bett honom dra om han ens funderat på att gå dit.
    Håller med
  • Anonym (Anna)

Han tackade nej till middagen, skapade en panik hos döttrarna så nu ska dom ut och äta middag med pappa och våra barn imorgon utan mamma. Jag är inte inkluderad. 

Hade låtit mer normalt från början men lär väl gnällas om det nu. Är oavsett vad rätt klar med allt det här nu känner jag.

• Tom Araya
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-09 20:56:35 följande:

Han tackade nej till middagen, skapade en panik hos döttrarna så nu ska dom ut och äta middag med pappa och våra barn imorgon utan mamma. Jag är inte inkluderad. 

Hade låtit mer normalt från början men lär väl gnällas om det nu. Är oavsett vad rätt klar med allt det här nu känner jag.

Det var en bättre lösning.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (123) skrev 2022-08-09 19:44:29 följande:

Att de vuxna barnen tar sin mammas parti är inte konstigt. Att de ser sin yngre småbarn till halvsyskon som "onödiga" när det kommer till framtida arv är inte heller konstigt.
    Inte heller är det konstigt att vilja fira sitt barns födelsedag, även när åldern är 30 år. Och för trettioåringen är hennes vuxna syskon, mamman och pappan hennes familj.
    Hon vill fira med familjen och ser inte pappans nya som sin familj, med all rätt. Småhalvsyskonen känner hon troligen inget direkt för heller.

Varför ska trettioåringen tvingas fira med folk hon inte vill fira med? För att pappans nya ska bli nöjd?

Det förvånar mig att så många håller med ts.

I ts mans ställe hade jag gått. Hade min partner lämnat mig för det så har jag det bättre som singel. Inte mer än så.

Måste vara jobbigt för dig nu att han inte tänker gå. Förändrar inte så mycket för min egen del ändå, är less.

Däremot så tycker jag att om man ser sina syskon eller andra människor som "onödiga" så lider man av en bristande empatisk förmåga. Har du barn? Var inte det onödigt att skaffa dom, vad fyller dom för funktion? Alltså allvarligt, hur tänker du människa? Psycho! Nu riktar jag det mot dig, inte hans döttrar. 
  • Anonym (Anna)
    Tom Araya skrev 2022-08-09 20:59:56 följande:
    Det var en bättre lösning.
    Absolut, men kunde sagts från början. Lite typiskt att alltid teasa och testa gränser. Så less att han inte kan fatta det från början, trött på att vara den enda logiska människan i den här filmen. Han sa iallafall högt att han är så nöjd med detta upplägg så att han slapp ruggugglan. Rugguggla? Då skulle han sagt nej direkt.
  • Tom Araya
    Anonym (123) skrev 2022-08-09 19:44:29 följande:

Att de vuxna barnen tar sin mammas parti är inte konstigt. Att de ser sin yngre småbarn till halvsyskon som "onödiga" när det kommer till framtida arv är inte heller konstigt.
    Inte heller är det konstigt att vilja fira sitt barns födelsedag, även när åldern är 30 år. Och för trettioåringen är hennes vuxna syskon, mamman och pappan hennes familj.
    Hon vill fira med familjen och ser inte pappans nya som sin familj, med all rätt. Småhalvsyskonen känner hon troligen inget direkt för heller.

Varför ska trettioåringen tvingas fira med folk hon inte vill fira med? För att pappans nya ska bli nöjd?

Det förvånar mig att så många håller med ts.

I ts mans ställe hade jag gått. Hade min partner lämnat mig för det så har jag det bättre som singel. Inte mer än så.

Det finns ingenting som säger att mamma, pappa och syskon är mer familj för en vuxen med eget hem (och potentiellt egen familj) än vad halvsyskon eller föräldrarnas nya respektive är.

Det du beskriver är en klart osund relation.

Ska inte heller barnen eller mamman få ha med sin respektive eller bjuda in sina syskon, halvsyskon, mostrar, fastrar, kusiner e.t.c. vid firande av högtider?
Svar på tråden Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?