• Anonym (Anna)

Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?

Ville bara dubbelkolla med vad ni tycker.

Har två små gemensamma barn med min man, han har två vuxna barn sen tidigare. 

Nu har det kommit till min kännedom att han är bjuden på födelsedagsmiddag hos sitt ex och deras barn till fredag. De vill fira i sin gamla familj som det heter.

Vart alltid medbjuden av hans barn förr och vi hade en väldigt bra relation men den förändrades helt när mamman har uttalat sig till släkt och vänner att hon fortfarande har känslor för honom så har hans barn helt vänt mig ryggen och behandlar sina halvsyskon väldigt illa.

Så med det sagt. Han får göra exakt som han vill men jag har uttryckt ett missnöje över hans illojalitet mot mig och våra barn. Han har nu kontaktat sina barn och frågat (alltså skulle inte ens gå om jag så fick betalt 1 mille nu) om vi får komma och de har sagt att barnen får komma men att dom vill hålla det internt och intimt.

Hur skulle ni andra känna i samma sits?

• Svar på tråden Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?
  • Anonym (Anna)
    Xenia skrev 2022-08-09 14:43:10 följande:
    Då får du se till att han får en ännu värre konflikt med dig om han går på middagen. Den som är allas vän är ingens vän.

Alltså han kan möjligen träffa sina vuxna barn ensam men absolut inte med övriga familjen och allra minst sitt ex. Just för att hon vill ha honom tillbaka.

Så du får tvinga honom att välja. Antingen är han lojal mot dig och sina yngre barn eller mot sina äldre barn och deras mor och hela den familjen.

Jag tycker valet borde vara lätt. Han har en gång för alla valt bort sitt ex.

Extra dåligt att de vänder sig mot de små barnen för att de äldre barnens arv minskar. Så girigt!
    Jag tror inte att han vågar göra det för han vet nu att jag har fått nog. Men det spelar heller inte så stor roll just nu, att ens överväga det. Jag har tappat så mycket respekt för honom för det här, nu är måttet rågat känner jag.

Jag tycker att det är skamligt hur de har betett sig, problemet för deras del med att vara så himla giriga och dryga är att då blir man inte så populär hos någon. 

Jag skyddar lite mina barn också genom att inte färgas så mycket av människor med dålig energi. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (hela) skrev 2022-08-09 14:50:51 följande:
    Klokt beslut, låter inte som nån vidare man du har där. 

Sen skulle jag nog ta med en nypa salt vad han säger och hur han försöker rikta kritiken. Han är nyckeln i det här dramat och troligen försöker han skyla över att han är mer på exet än vad han vill att du ska veta om. Så skyller han på sina stora barn och drar in dem i det hela. Han låter inte alls särskilt rolig, tyvärr valde du honom att skaffa dina barn med.
    Absolut, jag vet massor. Han har betalat halva hennes hyra för att hon ville inte att dottern skulle behöva betala hos henne fast hon var 25, han har gjort många skumma saker. Har också sagt att eftersom jag inte vill leva i en polyamorös relation med han och den där kärringen så får han klara sig med bara henne. Jag är så trött på det här,
  • Mrs Moneybags

Det löjligt bara att en trettioåring firar sin födelsedag hemma hos mamma som ett litet barn. Varför bjuder hon inte in själv till sin 30-årsdag som en vanlig vuxen?
    Och jag har full förståelse för att du vill lämna om han går dit och spelar med i den här charadern. 

• Anonym (Anna)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-09 15:10:21 följande:

Det löjligt bara att en trettioåring firar sin födelsedag hemma hos mamma som ett litet barn. Varför bjuder hon inte in själv till sin 30-årsdag som en vanlig vuxen?
    Och jag har full förståelse för att du vill lämna om han går dit och spelar med i den här charadern. 

Hade varit en annan sak om hon haft en stor fest hemma men för mig blev det så genomskinligt att sitta och ha en födelsedagsmiddag på tumanhand bara pappa mamma och barn. Nu har hon säkert en separat fest för vänner på lördagen kan tänkas men ändå.

Han skulle bara sagt nej, inte sitta och curla med mig och barnen som verkligen INTE är välkomna.
  • Anonym (Xylofon)
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-09 14:58:42 följande:
    Absolut, jag vet massor. Han har betalat halva hennes hyra för att hon ville inte att dottern skulle behöva betala hos henne fast hon var 25, han har gjort många skumma saker. Har också sagt att eftersom jag inte vill leva i en polyamorös relation med han och den där kärringen så får han klara sig med bara henne. Jag är så trött på det här,
    Då hoppas jag att du står på dig och att du står för det sms du skickade till honom. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Xylofon) skrev 2022-08-09 15:17:45 följande:
    Då hoppas jag att du står på dig och att du står för det sms du skickade till honom. 
    100 % gör jag det!
  • Anonym (hela)
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-09 14:58:42 följande:
    Så det är hon som är kärringen fast det är han som beter sig illa mot dig? Vad får du ut av relationen egentligen, låter mest som att han är en belastning för dig och att ni inte har det särskilt bra tillsammans. Snart är det nog du som är exet och han har en ny kull på gång med en ny intet ont anandes kvinna. Då är det väl du som kommer att vara kärringen. 
  • Anonym (Alexandra)

Har en liknande situation med min svärmor, som ofta kan säga att de vill ses "bara familjen" vilket tydligen inte inkluderar mig. Det är som att vissa människor inte kan förstå att familjer förändras och byggs ut.

De kommer aldrig få ha sin lilla "kärnfamilj" igen iom era små barn och att föräldrarna inte är ett par längre. Kunde absolut förstå om döttrarna var 14-15 men det är ju rent absurt att de håller på sådär i 30-årsåldern. 

Jag skulle vara tydlig med mannen om att ni inte kan acceptera mobbning och att du blir utfryst. Han kommer inte kunna göra alla nöjda och glada, speciellt när flera inblandade beter sig helt orimligt. Hans prio bör ju ligga på dig och era små barn. Han bör ju såklart även finnas där för hans äldre barn, men då på era villkor där du också är välkommen i gemenskapen. 

• Fliselisan

Men usch vad taskigt. Så era gemensamma barn är välkomna trots att de vill hålla det litet och intimt men inte du alltså? Och hon har fortfarande känslor för honom vilket gjort att deras barn vänt sig emot dig?

Jag tycker din man ska ta parti för dig och tacka nej. Ni kan bjuda över barnen själva på en middag för att fira dem. 

• Anonym (123)

Att de vuxna barnen tar sin mammas parti är inte konstigt. Att de ser sin yngre småbarn till halvsyskon som "onödiga" när det kommer till framtida arv är inte heller konstigt.
    Inte heller är det konstigt att vilja fira sitt barns födelsedag, även när åldern är 30 år. Och för trettioåringen är hennes vuxna syskon, mamman och pappan hennes familj.
    Hon vill fira med familjen och ser inte pappans nya som sin familj, med all rätt. Småhalvsyskonen känner hon troligen inget direkt för heller.

Varför ska trettioåringen tvingas fira med folk hon inte vill fira med? För att pappans nya ska bli nöjd?

Det förvånar mig att så många håller med ts.

I ts mans ställe hade jag gått. Hade min partner lämnat mig för det så har jag det bättre som singel. Inte mer än så.

Svar på tråden Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?