• Pörny

BIM sept -22

Startar en septembertråd redan nu. 

försöker få till ett tredje barn. 3:e försöket nu. 

BIM lista
    Pörny 5/9 

• Svar på tråden BIM sept -22
  • Sjuttonmånader

Hjälp igen.. 

Då var det dax att skriva av sig lite igen.

Förra månaden hade jag en konstig blödning, alltså som en vanlig mens men den kom på dag 18 i cykeln (annars regelbunden cykel på typ exakt 26 dgr). Det var andra månaden jag testade med äl tester och fick inte utslag på de dagar jag testade (12 och 14). Månaden innan fick jag cb-smiley på dag 13 och mens efter dag 26.

Nu är jag på cykeldag 19 och har äl-testat var/varannan dag sedan dag 8 (efter den där "konstiga" mensen) utan resultat
    Nu har jag även skaffat natural cycles men går nog inte att analysera tempen än även om jag såklart gör det ändå xD 

Har tempat i snart en vecka (i munnen) så jag har ingen aning om hur min temp brukar ligga där. Men fram tills igår har den legat på 36,3 ganska stadigt, började gå lite uppåt igår (36,5) och idag gick den ner till 36,15.. Har säkert ingen som helst betydelse, men igår fick jag även massa flytningar, verkligen som kletiga äl-flytningar! Detta har jag inte haft alls på flera månader men håller i sig idag. MEN inget positivt äl-test idag heller. Livmodertappen låg dessutom jättelångt ner igår, typ så man kände den direkt när man stoppade in fingrarna men idag verkar den ha dragit sig upp igen.

Jag har även haft molvärk till och från i nästan två veckor. Och jag minns att jag trodde att jag kanske hade äl precis efter att den där konstiga mensen tog slut pga hugg, dragande o stickningar nere i magen. Det är snart två veckor sedan. Men för övrigt inga direkta gravsymptom så jag tror inte det är det.. 

Men vad är det som spökar? Försöker kroppen ägglossa utan resultat? Eller är det på gång?
    Som sagt.. inget positivt äl-resultat idag (eller på resten av månaden) och tempen har jag ju ingen koll på än. Men annorlunda flytningar sedan igår..

Jävlar vad långt det blev, hoppas nån orkar läsa xD Hjärta

• Jojjans
    Sjuttonmånader skrev 2022-09-05 08:55:22 följande:

Hjälp igen.. 

Förra månaden hade jag en konstig blödning, alltså som en vanlig mens men den kom på dag 18 i cykeln (annars regelbunden cykel på typ exakt 26 dgr). Det var andra månaden jag testade med äl tester och fick inte utslag på de dagar jag testade (12 och 14). Månaden innan fick jag cb-smiley på dag 13 och mens efter dag 26.

Nu är jag på cykeldag 19 och har äl-testat var/varannan dag sedan dag 8 (efter den där "konstiga" mensen) utan resultat. 
    Nu har jag även skaffat natural cycles men går nog inte att analysera tempen än även om jag såklart gör det ändå xD 

Har tempat i snart en vecka (i munnen) så jag har ingen aning om hur min temp brukar ligga där. Men fram tills igår har den legat på 36,3 ganska stadigt, började gå lite uppåt igår (36,5) och idag gick den ner till 36,15.. Har säkert ingen som helst betydelse, men igår fick jag även massa flytningar, verkligen som kletiga äl-flytningar! Detta har jag inte haft alls på flera månader men håller i sig idag. MEN inget positivt äl-test idag heller. Livmodertappen låg dessutom jättelångt ner igår, typ så man kände den direkt när man stoppade in fingrarna men idag verkar den ha dragit sig upp igen.

Jag har även haft molvärk till och från i nästan två veckor. Och jag minns att jag trodde att jag kanske hade äl precis efter att den där konstiga mensen tog slut pga hugg, dragande o stickningar nere i magen. Det är snart två veckor sedan. Men för övrigt inga direkta gravsymptom så jag tror inte det är det.. 

Men vad är det som spökar? Försöker kroppen ägglossa utan resultat? Eller är det på gång?
    Som sagt.. inget positivt äl-resultat idag (eller på resten av månaden) och tempen har jag ju ingen koll på än. Men annorlunda flytningar sedan igår..

jag Vet inte om jag vågar mig på någon gissning om vad som händer med din kropp. Men jag vet att jag själv brukar ha äl-flytningar i ca 5 dagar innan äl, så fortsätt testa med äl-test så kanske den är på gång! Har du redan tempar i en vecka så kommer du också kunna se ett tydligt tempskifte när den passerat. Men jag skulle rekommendera att lägga in temperaturerna i tex fertility friend också. Tycker den appen är mycket mer informativ och flexibel och öppnar upp för fler egna tolkningar - vilket känns helt riskfritt om man inte ska använda tempningen som preventivmetod. 

• Längtarefternästa
    Sjuttonmånader skrev 2022-09-05 08:55:22 följande:

Hjälp igen.. 

Nu är jag på cykeldag 19 och har äl-testat var/varannan dag sedan dag 8 (efter den där "konstiga" mensen) utan resultat. 

Jag brukar ha äl-flytningar från 4 dagar innan äl och som sen övergår i vita och krämiga flytningar på äl-dagen. När jag äl-testar behöver jag ta flera tester om dagen för annars kan jag missa stegringen. Vanligtvis brukar jag ha nästintill blanka äl-tester under dagen för att sedan få ett positivt äl-test på kvällen. (Den här månaden var dock helt annorlunda, då äl inte bara var drygt 1 dygn sen utan jag kunde även se stegring från drygt två dygn innan testet blev positivt.) Då du skriver att du ganska nyligen börjat testa med äl-stickor kan det ju vara att du är som jag och att du måste testa oftare. Har du möjlighet så kan det vara bra att ta fler tester om dagen under en längre period, bara för att se om du ser något mönster. (Samt att se till att inte dricka något från ca 2 timmar innan du testar.) Har du tempat vid samma tid och efter lika många timmars sömn? Att tempen går ner kan ju vara ett tecken men jag ser tydliga skillnader när jag tempar mer än +/- 30 min från när jag brukar tempa och ännu större skillnader om jag sovit lite fler eller lite färre timmar än jag brukar. Sen går min temp alltid ner när vädret slår om, så jag har börjat sova med täcke nu för att inte få felaktigt låg temp. Brukar du notera några andra symptom (ex. ont i magen, uppblåst mage, ömma bröst) nära äl?
  • ametisten91
    Längtarefternästa skrev 2022-09-04 20:32:42 följande:
    Nej, jag gick några år på läkarprogrammet och har auskulterat lite, dock mest inom operation. Men sen bytte jag utbildning och blev civilingenjör istället. Men jag jobbar med medicinsk teknik så jag försöker hålla mig lite uppdaterad. Och jag minns såklart en del från min utbildning. Dock händer det alltid så mycket inom medicin (jag minns att vi inom vissa ämnen nästan läste fler vetenskapliga artiklar än renodlad kurslitteratur i form av böcker, just för att det är så viktigt att hänga med på allt nya framsteg och upptäckter som görs) så det jag minns kan ju vara föråldrat. 

Något jag definitivt lärde mig var att alla vetenskapliga studier görs på en viss populationsnivå och det finns alltid variation på individnivå, så bara för att det ännu inte finns några vetenskapliga studier som konstaterat att man kan känna implantationen så betyder det ju inte att det är omöjligt. Oavsett häftigt att få symptom så tidigt. Med mitt första barn kände jag absolut inget förrän slutet på vecka 6. Du får berätta om "hugget" dyker upp i början på veckan. 

Jag kan inte tänka mig hur tufft det måste ha känts - och fortfarande känns. Det låter dock som att du är väldigt stark och jag är imponerad av din inställning. Jag tror absolut att hoppet i sig kan göra underverk. Så fantastiskt att du känner att du kan dela med dig av det du gått igenom (även om du absolut inte behöver dela något mer). Jag har inte gått igenom något missfall men jag hade en oerhört traumatisk förlossning, och jag vet hur svårt jag har haft det att prata om den.

Hur gammalt är ert barn? Vår dotter blir 1 år nu i september. 
    Jag tycker dina inlägg är väldigt intressanta, och lärorika Glad
  • ametisten91

Har tagit tidiga gravtest nu tre morgnar i rad. Alla negativa. BIM på torsdag... Har inte känt något symptom sen den timmes med molvärk jag hade i fredagskväll. Det lilla lilla hoppet jag haft börjar sina Tungan ute

• Sjuttonmånader
    Jojjans skrev 2022-09-05 09:19:39 följande:

jag Vet inte om jag vågar mig på någon gissning om vad som händer med din kropp. Men jag vet att jag själv brukar ha äl-flytningar i ca 5 dagar innan äl, så fortsätt testa med äl-test så kanske den är på gång! Har du redan tempar i en vecka så kommer du också kunna se ett tydligt tempskifte när den passerat. Men jag skulle rekommendera att lägga in temperaturerna i tex fertility friend också. Tycker den appen är mycket mer informativ och flexibel och öppnar upp för fler egna tolkningar - vilket känns helt riskfritt om man inte ska använda tempningen som preventivmetod. 

Tack för svar och tack för tips!
    Jag har inte haft såna flytningar på väldigt länge så därför jag tycker det är så konstigt, och att jag har molvärk :/ men det är väl på gång snart då hoppas jag!
  • Sjuttonmånader
    Längtarefternästa skrev 2022-09-05 09:46:24 följande:
    Jag brukar ha äl-flytningar från 4 dagar innan äl och som sen övergår i vita och krämiga flytningar på äl-dagen. När jag äl-testar behöver jag ta flera tester om dagen för annars kan jag missa stegringen. Vanligtvis brukar jag ha nästintill blanka äl-tester under dagen för att sedan få ett positivt äl-test på kvällen. (Den här månaden var dock helt annorlunda, då äl inte bara var drygt 1 dygn sen utan jag kunde även se stegring från drygt två dygn innan testet blev positivt.) Då du skriver att du ganska nyligen börjat testa med äl-stickor kan det ju vara att du är som jag och att du måste testa oftare. Har du möjlighet så kan det vara bra att ta fler tester om dagen under en längre period, bara för att se om du ser något mönster. (Samt att se till att inte dricka något från ca 2 timmar innan du testar.) Har du tempat vid samma tid och efter lika många timmars sömn? Att tempen går ner kan ju vara ett tecken men jag ser tydliga skillnader när jag tempar mer än +/- 30 min från när jag brukar tempa och ännu större skillnader om jag sovit lite fler eller lite färre timmar än jag brukar. Sen går min temp alltid ner när vädret slår om, så jag har börjat sova med täcke nu för att inte få felaktigt låg temp. Brukar du notera några andra symptom (ex. ont i magen, uppblåst mage, ömma bröst) nära äl?
    Åh okej, cb ska ju kunna se 1-2 dygn innan? 
    Jag kanske får testa att köpa hem lite billigare stickor och börja testa oftare, tack för tipset! 

Jag försöker tempa samma tid men eftersom jag har barn som vaknar vid lite olika tider (ibland även på natten) så är det faktiskt svårt, så det kan nog absolut vara någon halvtimme hit eller dit och att jag gått upp vid 3 och sedan tempat vid 6. Det är nog svårare än jag trodde med tempandet :-P

Nej jag brukar inte ha några andra symptom, det enda jag tror mig känna är det där huggandet och dragandet då jag tidigare har trott att jag har äl, men jag vet inte om det berott på det. Den känslan hade jag som sagt för typ 2 veckor sedan men det var nog kanske nåt annat då.. 

Vill bara inbilla mig att det är ägget som fäster nu och det är därför tempen gått ner, och att flytningarna blir slemmiga pga det xD men med högsta sannolikhet så är det ju inte det utan snarare äl på gång. 

orKarINteVÄnTaLänGRe!! Ett år har gått och det täääääär ju på en! Förbannade plus att inte dyka upp nån jävla gång :'(
  • Sjuttonmånader

Jag vet ju för sjutton inte ens vilket datum jag ska vänta mig mens denna månad! Allt är ju uppochner sedan den där konstiga plötsligt tidiga mensen! 

• Längtarefternästa
    ametisten91 skrev 2022-09-05 09:57:49 följande:
    Jag tycker dina inlägg är väldigt intressanta, och lärorika Glad
    Tack, vad fint sagt. :) 
  • sindreZzz
    ametisten91 skrev 2022-09-05 10:00:20 följande:

Har tagit tidiga gravtest nu tre morgnar i rad. Alla negativa. BIM på torsdag... Har inte känt något symptom sen den timmes med molvärk jag hade i fredagskväll. Det lilla lilla hoppet jag haft börjar sina Tungan ute

Är det inte lite för tidigt att testa? Är det clearblue du använder? jag köpte testalagrets testa tidigt men har inte börjat testa än, har också bim på tors eller kanske fre.
Svar på tråden BIM sept -22