Hur valde ni andranamn till barnen?
Hu valde ni andranamn till era barn? Särskilt om ni hade flera namn ni valde mellan.
Hu valde ni andranamn till era barn? Särskilt om ni hade flera namn ni valde mellan.
Som man bör; släktnamn
Äldsta dottern: fick våra mammors tilltalsnamn som förstanamn, annat tilltalsnamn. Det heter/hette samma sak. Namnet råkar också vara mitt förstanamn, men ej tilltalsnamn.
Äldsta sonen: fick hans farfars tilltalsnamn som förstanamn, annat tilltalsnamn.
Andra sonen: fick ett andranamn som passade tilltalsnamn som vi bara gillade.
Andra dottern: fick två namn vi gillade, tog förevigt att bestämma vilket som skulle vara tilltalsnamn.
Valde enbart namn vi gillade med ett undantag. En dotter fick min mormors namn pga hennes betydelse i mitt liv. Det har kunnat bli hur som helst men det funkade. Visade sig sen att min svärmor hette samma i mellannamn. Hon blev ju glad men det var en ren slump.
Mina barn har fått ett "eget" tilltalsnamn, ett andra förnamn efter personer i familjen som betyder mycket för mig, och ett tredje förnamn efter mig. Ett av barnen fick dessutom ett extra namn, för att jag gillade det och velade vilket som skulle bli tilltalsnamn.
Tycker att mellannamn är helt onödigt, det är bara något som står i passet men inget man använder. Har många vänner vars barn har både två och tre mellannamn och jag tycker att det låter både krystat och fult med massa namn som inte passar ihop, typ "Tindra Monica Eivor Eriksson" eller "Leo Joakim Sören Lundblad".
Min sambo ville dock att våra barn skulle ha mellannamn så vi kompromissade och valde ett fint mellannamn som passar ihop med förnamnet, inte namn på gamla släktingar.
Valde enbart namn vi gillade med ett undantag. En dotter fick min mormors namn pga hennes betydelse i mitt liv. Det har kunnat bli hur som helst men det funkade. Visade sig sen att min svärmor hette samma i mellannamn. Hon blev ju glad men det var en ren slump.
Tycker att mellannamn är helt onödigt, det är bara något som står i passet men inget man använder. Har många vänner vars barn har både två och tre mellannamn och jag tycker att det låter både krystat och fult med massa namn som inte passar ihop, typ "Tindra Monica Eivor Eriksson" eller "Leo Joakim Sören Lundblad".
Min sambo ville dock att våra barn skulle ha mellannamn så vi kompromissade och valde ett fint mellannamn som passar ihop med förnamnet, inte namn på gamla släktingar.
Dottern fick ett släktnamn som går att spåra rakt bakåt i generationer ner till 1700-talet namn som andra namn och jag lobbar redan för att nästa generation ska heta det även om det förhoppningsvis är 10-20 år innan hon skaffar barn
För sonen fick pappan välja om han hade något släktnamn han ville ha då det fanns flera. Han fick ett som ingick i släkten på pappans sida, dock inget av de som "rullat" i generationer.
Vi har dalarötter och gårdsnamn som namntradition. När det gäller gårdsnamn så måste de stå först för att bli godkända av skatteverket. För den nyfikne så brukar det dyka upp diskussioner ibland om just gårdsnamn, det är ganska intressant så googla är ett tips!
Som släktforskare måste jag säga att det här med att "ärva" namn är en guldgruva när man letar släkt.
Barn 1:
Samma mellannamn som jag. Jag är döpt efter min gammelmormor. Ett av namnen finns på bägge sidor av släkten
Barn 2:
Ett namn från mannens släkt och min ett efter min gammelfarmor.
Dottern fick samma andranamn som mig (även min mamma och mormor har det som andranamn samt att min morfarsmo hade det som tilltalsnamn)
Andra barnet fick makens morfars namn som andranamn.
Tredje barnet fick Samma andranamn som sin morfar eftersom de andra två fick andranamn på samma bokstav.
Nu kommer fjärde barnet snart och vi har svårt att hitta ett andranamn på rätt bokstav i släkten så vi funderar på hur vi ska göra.
Vi hade valt ett mellannamn redan innan tilltalsnamn (bortgången familjemedlem) så sen valde vi resten av namnen genom att dom klingade bra ihop med det och efternamnet.
Alla flyter ihop bra. Inte bara korta eller långa namn, utan en blandning. Inte heller något som rimmar bra på könsdelar osv. Vi tänkte också på att initialerna inte blev något dumt
Barn 1:
Samma mellannamn som jag. Jag är döpt efter min gammelmormor. Ett av namnen finns på bägge sidor av släkten
Barn 2:
Ett namn från mannens släkt och min ett efter min gammelfarmor.
Vi hade valt ett mellannamn redan innan tilltalsnamn (bortgången familjemedlem) så sen valde vi resten av namnen genom att dom klingade bra ihop med det och efternamnet.
Alla flyter ihop bra. Inte bara korta eller långa namn, utan en blandning. Inte heller något som rimmar bra på könsdelar osv. Vi tänkte också på att initialerna inte blev något dumt