Inlägg från: Anonym (Andranamn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Andranamn)

Hur valde ni andranamn till barnen?

Anonym (Ida) skrev 2022-08-06 21:13:39 följande:

Tycker att mellannamn är helt onödigt, det är bara något som står i passet men inget man använder. Har många vänner vars barn har både två och tre mellannamn och jag tycker att det låter både krystat och fult med massa namn som inte passar ihop, typ "Tindra Monica Eivor Eriksson" eller "Leo Joakim Sören Lundblad". 

Min sambo ville dock att våra barn skulle ha mellannamn så vi kompromissade och valde ett fint mellannamn som passar ihop med förnamnet, inte namn på gamla släktingar. 

Du använder ordet "mellannamn" fel. Ett mellannamn är ett andra efternamn (det är borttaget nu, men de som redan har mellannamn och vill ha kvar dem får ha det); ett andranamn är ett förnamn. 

Och sedan angående det du säger, att det ser krystat ut med förnamn från olika epoker. Det tror jag inte att många människor tycker, för alla förstår ju att det antagligen handlar om t.ex. mor- eller farföräldrarnas namn. Så har det typ alltid varit. Mellannamnen är också ett sätt att hålla gamla släktnamn levande i en släkt, så att de inte glöms bort. Även om t.ex. Eivor eller Sören (som du nämner) känns för omoderna som tilltalsnamn nu, så kan man föra vidare dem in i sin släkts framtid, genom att ge dem som andranamn. Så kan de kanske bli tilltalsnamn igen för de barn som föds om 30 år, eller om 60 år!
  • Anonym (Andranamn)
    Anonym (från släkten) skrev 2022-08-07 08:39:19 följande:

Barn 1:
    Samma mellannamn som jag. Jag är döpt efter min gammelmormor. Ett av namnen finns på bägge sidor av släkten

Barn 2: 
    Ett namn från mannens släkt och min ett efter min gammelfarmor.

Anonym (123) skrev 2022-08-07 14:04:13 följande:

Vi hade valt ett mellannamn redan innan tilltalsnamn (bortgången familjemedlem) så sen valde vi resten av namnen genom att dom klingade bra ihop med det och efternamnet.

Alla flyter ihop bra. Inte bara korta eller långa namn, utan en blandning. Inte heller något som rimmar bra på könsdelar osv. Vi tänkte också på att initialerna inte blev något dumt Skrattande

Kan ni sluta använda orden fel? Ett mellannamn är ett efternamn. Ett andranamn är ett förnamn. 
Svar på tråden Hur valde ni andranamn till barnen?