• Anonym (Olivia)

17 åring semester o hemma

Hej
    Har en 17 åring o han har en tjej. De bor hos oss jämt o har gjort ca 6 mån. Hon är supergo men min man o jag har olika regler o jag behöver råd 

Min man är den som inte har regler. Nu har vi haft med den på semestern o vi har 2st barn till varav en sladdis. Jag vet inte om jag ställer för höga krav men vi bjuder tjejen på allt resa mat resturang golf mm o jag är fl så ekonomin är ansträngd. Jag gör gärna det men tycker att de ska ta bort deras sängkläder från husvagnen, kanske duka av nån gång eller ta disken i ibland. 
    Bad om det några gånger men slutar med skrik o jag käbber at5 jag i stort sett lagar mat städar o passar upp även dem. Medan de duschar vilar badar. Mannen tycket jag överdriver o jag vill ha råd. Jag kan ta kritik, vill bara ha bra råd 

• Svar på tråden 17 åring semester o hemma
  • Anonym (Kvinna 39)

Sluta städa efter dem och informera om att de inte kommer att bli medbjudna på fler resor eftersom de inte kan uppföra sig. Jag skulle dessutom ställa mig tveksam till att låta tjejen bo kvar hos er alls efter en sådan här sak. Är de lika illa hemma?

• Anonym (Kiki)

Skit i disken och sängkläderna du med.
    Bada, duscha, vila. Gör som dem. Så kan mannen städa efter dem, då lär han börja ställa krav.

• Anonym (S)

Sluta passa upp på dom. Låt mannen göra det. Då fattar han kanske.

• Anonym

Om det inte fungerar att prata med dom så återstår ju tyvärr bara att skrida till handling. 
    Strunta i dom och låt de få sköta detta själv, låt det braka ihop
    Sedan ta lärdom av detta och ta inte med en ungdom till på semestern. Finner du själv något nöje i sällskapet så ska de i så fall både betala och vara med och sköta markservice, vilket ska vara bestämt innan man reser. Annars slutar det bara med att man känner sig utnyttjad och överkörd.
    Säg till din man att nu har du lagat mat och städat, nu är det hans tur. Var inte arg eller irriterad. Alternativet är att ni åker hem
    Imorgon går du en promenad med de andra barnen. Har han inte lagat lunch så ta med de yngre barnen till närmsta kiosk och köp en korv.
    Du har försökt att få ändring genom att prata med dom. Det gick inte. Sluta ställ upp mer på att bli utnyttjad och utarbetad.

• Anonym (Teddy)

Vem var det som skrek på dig?

• Anonym (båtmamma)

Sluta passa upp familjen.
    Om ni har en extra unge i hushållet på heltid tycker jag faktiskt ni kan kräva matpengar av föräldrarna.
    Självklart ska er 17åring ha ansvarsområden i hemmet och i husvagnen.
    Är man med som kompis eller flickvän gäller samma regler.
    Vad normala ungdomar gör när de bor i husvagn, diskar, handlar, motionerar och tvingas sysselsätta yngre syskon.
    På vår båt är det hjälpa till med mat, disk, laga segel och hålla ordning på sina saker som gäller.

• Anonym (A)
    Anonym (båtmamma) skrev 2022-08-04 21:06:18 följande:
    Sluta passa upp familjen.
    Om ni har en extra unge i hushållet på heltid tycker jag faktiskt ni kan kräva matpengar av föräldrarna.
    Självklart ska er 17åring ha ansvarsområden i hemmet och i husvagnen.
    Är man med som kompis eller flickvän gäller samma regler.
    Vad normala ungdomar gör när de bor i husvagn, diskar, handlar, motionerar och tvingas sysselsätta yngre syskon.
    På vår båt är det hjälpa till med mat, disk, laga segel och hålla ordning på sina saker som gäller.
    Håller med
  • Anonym (Mia)

Har själv en 17åring och tycker det här är jättesvårt. För man vill ju att de ska hänga med familjen och känna sig inkluderade samtidigt börjar de bli vuxna och borde kunna såväl tänka själva som hjälpa till. Jag tänker att du borde fundera på vilka strider du vill ta och vilka du kan släppa. Ge order är det som funkar bäst här. Tex säga till vid frukosten att nu är det er tur att diska eller om 1h ska sängkläderna vara bortplockade. Ett vinnande koncept för mig är att samtidigt säga vad jag ska göra, ex nu tömmer ni diskmaskinen så jag kan ställa in. Eller nu åker jag och handlar så lagar ni mat.

• Anonym (Siri)

Sluta passa upp på dem! En 17-åring bör förstå själv att man hjälper till, dukar, städar undan, byter sängkläder etc. Flickvän eller inte. Det borde ju alla dina barn över typ 10 göra efter förmåga oavsett.

• Anonym (Olivia)

Känner som ovan skriver. Vill att de ska med o vill att vi sla ha en bra relation. Helst hade jag velat ha med honom själv men jaf försår att hann vill vara med flickvännen.
    Började dåligt redan första dagen när jag bara bad honom ta vår badväska. Mannen satte upp förtält o jag tog med alla till stranden. Hade fullt upp med att bära lillan o vagn eftersom hon blev missnöjd o ville bli buren. Liten sak men slutade med att jag bar lillan körde vagnen o hade en väska på ryggen medan dw tog sina badbläder o var tvugna att duscha direkt. Han blev vansinnig över fråga. Sen fortsatte det o jag blir ju givetvis den dumma 
    Vi skulle vara glada att de ens följde med. 
    Jag tycker inte jag begär mycket o jag vet att även jag tjurade som tonåring men när jag såg att mamma o pappa var trötta el behövde mig så hjälpte jag dem

Svar på tråden 17 åring semester o hemma