• Anonym (Mia)

17 åring semester o hemma

Har själv en 17åring och tycker det här är jättesvårt. För man vill ju att de ska hänga med familjen och känna sig inkluderade samtidigt börjar de bli vuxna och borde kunna såväl tänka själva som hjälpa till. Jag tänker att du borde fundera på vilka strider du vill ta och vilka du kan släppa. Ge order är det som funkar bäst här. Tex säga till vid frukosten att nu är det er tur att diska eller om 1h ska sängkläderna vara bortplockade. Ett vinnande koncept för mig är att samtidigt säga vad jag ska göra, ex nu tömmer ni diskmaskinen så jag kan ställa in. Eller nu åker jag och handlar så lagar ni mat.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Olivia) skrev 2022-08-05 13:40:49 följande:

Hemma är vår son noga med sitt rum. Han har hand om sina kläder o han ska ta bort efter mat när hab ätit mm.
    Problemet som är störst är att pappan o jag inte ha alls samma regler.
    Jag blir den tjuriga o tråkiga. Det konstiga är att tjejens föräldrar är bra. Förutom att de lägger allt ansvar på oss känns det som. De slipper numera r allt ansvar om när de ska vara hemma mm. 
    Jag ligger vaken o sedan har vi vår lilla. De kommer hem 01 å då duschas det o de ska äta. Vi bor litet o jag är så trött på att det är så varje helg.
    De bor längre bort från stan men bara en mil o pratade med dem innan vi åkte o de hade haft en lugn  skön sommar. Jotack! 

Om min 17åring följer med en annan familj på semester eller är mycket med dem så är det deras regler som gäller. Jag förväntar mig att mitt barn sköter sig och brukar påminna om att säga tack och hjälpa till. Om familjen vill prata ihop sig innan vilk regler som ska gälla så tar jag förgivet att de säger till mig. Likadant om de känner sig trötta på tonåringarna så hoppas jag att de skickar hem min tonåring alternativt båda tonåringarna till mig. 
Svar på tråden 17 åring semester o hemma