• Anonym (Obekväm)

När ska folk börja fatta hur viktigt sexet är?

Tråd efter tråd dyker upp där den ena vill ha mer sex än den andra, ena parten kanske till och med visat sig är asexuell eller har sexet av någon anledning försvunnit helt. Jag blir så förbluffad när jag ser hur många försöker sälja in sin relation som ?perfekt, förutom sexet?. Alltså kom igen! För det första finns det få perfekta relationer, för det andra är sex en enligt mig väldigt stor del i en relation och matchar man inte där finns det inte mycket att bygga på. Då är man kompisar som bor ihop. Nu kommer jag få mothugg hår, det vet jag, men förklara då antalet trådar med denna problematik som förr eller senare gnager isönder de flesta relationer som slutar i antingen otrohet eller skilsmässa. 

Jag tänker, det finns gott om människor med låg sexlust och gott och hög så det borde räcka och bli över åt alla. Att hitta en match. Är det en naiv inställning vi har i början av relationer som gör att vi kulturellt inte förstår hur viktigt det är att sexet matchar? Både vad man har för preferens och i vilken utsträckning. Kanske är det så att det är svårt att utläsa detta i början på en relation då de flesta har högre lust till partnern då? 

Eller är den obekväma sanningen kanske att den där frun(eller i vissa fall mannen) som ?aldrig vill ligga? faktiskt vill det men bara inte med partnern?

• Svar på tråden När ska folk börja fatta hur viktigt sexet är?
  • Anonym (Igen..)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-08-03 19:02:26 följande:
    Eget sex låter som att man har sex på egen hand.
    Jag förstår att du tolkade det så eftersom det är din verklighet. Det du gör kallas onani. 
    Andra har en annan verklighet. Trots din verklighet av att inte ha sex ger du råd till de som har det. 
    Till kvinnor dessutom. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Igen..) skrev 2022-08-03 19:11:46 följande:
    Jag förstår att du tolkade det så eftersom det är din verklighet. Det du gör kallas onani. 
    Andra har en annan verklighet. Trots din verklighet av att inte ha sex ger du råd till de som har det. 
    Till kvinnor dessutom. 
    Onani... det har jag hört talas om.

Jag vet inte om jag har gett sexråd till kvinnor här.
  • Fiona M
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-08-03 19:06:44 följande:
    Det jag skrev tidigare.
    Eftersom kvinnor inte känner så, så ljuger dom alltså när dom säger att dom känner så.
    Du skrev de flesta.
    Det är dina fördomar som talar, och din vilja att vinkla allt, allt till kvinnors nackdel.

• Fiona M
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-08-03 19:06:44 följande:
    Det jag skrev tidigare.
    Eftersom kvinnor inte känner så, så ljuger dom alltså när dom säger att dom känner så.
    Vad i den här tråden var det som triggade dig att hoppa in och vara otrevlig om kvinnor?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Fiona M skrev 2022-08-03 19:15:06 följande:
    Du skrev de flesta.
    Det är dina fördomar som talar, och din vilja att vinkla allt, allt till kvinnors nackdel.
    Det är vad jag hört irl, kvinnor jag pratat med, och läst här.
    Kanske nån mer som också sett det i trådar som handlar om manlig och kvinnlig sexualitet.
    Har jag rätt?
    Eller fel?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Fiona M skrev 2022-08-03 19:15:42 följande:
    Vad i den här tråden var det som triggade dig att hoppa in och vara otrevlig om kvinnor?
    En impuls. Tråden handlar om sex och hur viktigt sex är för många människor. Och så påminns jag om vad kvinnor sagt till mig, och män som jag känner, plus allt man läser på såna här forum.

Hur menar du att jag är otrevlig?
  • Fiona M
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-08-03 19:18:41 följande:
    En impuls. Tråden handlar om sex och hur viktigt sex är för många människor. Och så påminns jag om vad kvinnor sagt till mig, och män som jag känner, plus allt man läser på såna här forum.

Hur menar du att jag är otrevlig?
    Du tycker det är trevligt att hoppa in och påstå saker om kvinnor och hur det hycklas i attityd?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Fiona M skrev 2022-08-03 19:22:44 följande:
    Du tycker det är trevligt att hoppa in och påstå saker om kvinnor och hur det hycklas i attityd?
    Tycker inte att det är otrevligt i alla fall. Jag bara konstaterar hur det ser ut.
    Att kvinnor inte kan medge det, och hellre säger att mannen är otrevlig, det förvånar mig inte alls.
  • Anonym (Lisa)

Kaffedraken, var det inte du som ville vara snäll och tyckte andra borde vara det?
    Jag har faktiskt svårt att tolka dina inlägg som annat än försök att "sätta dit" kvinnor.
    Du får gärna förklara om jag missat nån del i ditt resonemang.

• Anonym (Tvillingmorsa)

Sex är inte lika viktigt för alla. Problemet är ju när man inte är kompatibla, eller sas växer ifrån varandra. När den ena vill och den andra inte. Är båda nöjda är det inget problem, oavsett om man har mycket eller lite sex.

De flesta jag känner verkar ändå inte vilja leva i sexlösa förhållanden, men det är vanligt att frekvensen minskar med åren, eller under småbarnsåren. Det är också vanligt att lusten går upp och ner. Problem blir det oftast om den ena sällan eller aldrig vill, alternativt om den andra vill ha mycket sex. Det är förmodligen lättare att leva med det, stanna för annat i relationen, hitta kompromisser osv, om man är lite mer i mitten. 

Trots allt är ett långvarigt förhållande mycket mer än bara sex. Gemenskap, hus, barn, någon att dela vardagen med osv. Det betyder inte att samlivet är oviktigt. Om man slutar vara intima med varandra är det också vanligt att annat i relationen faller samman förr eller senare. Att man helt enkelt glider ifrån varandra även på andra plan. Det är inte alltid så. Det finns par som lever länge utan sex och trivs med det. Men ofta inte.

Ålder spelar säkert också in. Är man äldre och har delat ett helt liv, är sannolikheten mindre att lämna relationen och söka nya jaktmarker, än om man är yngre eller medelålders och har många aktiva år kvar. 

Svar på tråden När ska folk börja fatta hur viktigt sexet är?