• Anonym (Ledsen)

Han kallar mig fitta

Min man och jag har varit ett par i snart 10 år. När vi har det bra har vi det väldigt bra men när vi bråkar så svär han alltid till mig. Vi bråkar kanske en gång i månaden annars lite småtjafs. Jag har tagit upp det gång på gång att jag inte tolererar hans språk men han hamnar ändå alltid där. Jag är gravid nu och vi har ett till barn på snart två år. Oftast när vi bråkar så kallar han mig idiot, att jag ska hålla käften osv. 

Igår när vi bråkade ville han gå varav jag tar i hans arm att vara kvar. Då råkar jag riva honom på armen och jag säger direkt att det inre var meningen. Varav han tappar det och skriker att han hatar mig och att jag är en jävla fitta. Flera gånger. Jag säger till honom att det inte var meningen men på något sätt rättfärdigar han beteendet med att jag rivit honom. Han förstår inte hur mycket det skadar mig inuti att han säger sånt. Jag grät mig till sömns i ett annat rum. Och jag har sagt flera gånger att jag inte vill att våra döttrar ska växa upp med att det skulle kunna höra såna här bråk. För mig är det otänkbart att lämna nu som gravid och med en tvååring. Han är en bra man annars förutom när han bråkar. Han är en bra pappa. Idag har han sagt förlåt och att han älskar mig men jag är så jävla ledsen.

Jag har nu lämnat hemmet för bråket igår och jag vet inte vad jag ska göra. Ska man verkligen splittra sin familj för svordomar?

• Svar på tråden Han kallar mig fitta
  • Lucius Vorenus

Ja, man kan avsluta en relation pga svordomar. Om man sårar sin partner som ni gör en gång i månaden så vilar inte relationen på ömsesidig respekt. Jag antar att mannen inte kallar sin chef för fitta? 

• Anonym (Låt han gå iväg)

Om han är arg och vill/behöver gå undan så bör du inte med våld hålla honom kvar. Han behöver få möjlighet att gå undan så länge någon av er har ansvar för ert barn.

Ni behöver båda ändra ert beteende när ni bråkar. Om ni inte kan göra det själva så rekommenderar jag varmt familjerådgivning. 

• Anonym (Åttan)

Vill du att dina döttrar ska växa upp och gifta sig med en likadan man. Som är nedlåtande, får dom att gråta sig till söms och kallar dom fitta?

Det är förmodligen det som kommer ske om du stannar hos en man som inte respekterar dig. Som tidigare skrev så är inte relationen ömsesidig om man beter sig på ett sådant sätt.

• Anonym (I)

Ja du ska lämna. För dina barn ska inte växa upp så och tro mig när jag säger det - det första slaget kommer att komma. 

• EpicF

Jag försvarar inte hans beteende, men om han vill gå iväg för att lugna ner sig så ska du INTE hålla honom kvar med våld och ja, det är våld att ta tag i någons arm. Det är det dummaste du kan göra.

Varför lät du honom inte bara gå? 

• RenLuft
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-08-02 10:25:13 följande:
    Han kallar mig fitta

Min man och jag har varit ett par i snart 10 år. När vi har det bra har vi det väldigt bra men när vi bråkar så svär han alltid till mig. Vi bråkar kanske en gång i månaden annars lite småtjafs. Jag har tagit upp det gång på gång att jag inte tolererar hans språk men han hamnar ändå alltid där. Jag är gravid nu och vi har ett till barn på snart två år. Oftast när vi bråkar så kallar han mig idiot, att jag ska hålla käften osv. 

Igår när vi bråkade ville han gå varav jag tar i hans arm att vara kvar. Då råkar jag riva honom på armen och jag säger direkt att det inre var meningen. Varav han tappar det och skriker att han hatar mig och att jag är en jävla fitta. Flera gånger. Jag säger till honom att det inte var meningen men på något sätt rättfärdigar han beteendet med att jag rivit honom. Han förstår inte hur mycket det skadar mig inuti att han säger sånt. Jag grät mig till sömns i ett annat rum. Och jag har sagt flera gånger att jag inte vill att våra döttrar ska växa upp med att det skulle kunna höra såna här bråk. För mig är det otänkbart att lämna nu som gravid och med en tvååring. Han är en bra man annars förutom när han bråkar. Han är en bra pappa. Idag har han sagt förlåt och att han älskar mig men jag är så jävla ledsen.

Jag har nu lämnat hemmet för bråket igår och jag vet inte vad jag ska göra. Ska man verkligen splittra sin familj för svordomar?

Hej!

Svordomar kan vara bagatell för vissa och för andra kan det vara en jättestor grej. Det är inget som folk runt omkring kan säga att det är ''liten'' grej, just för att det uppenbart inte är liten grej för dig.

Något att tänka på är att inte ha ert bråk närheten av eran barn. Det är något som kan ge en enorm stor skräck för barn och tonåring. Även inför vuxna, kan drabbas av det, men vuxna människor brukar oftast kunna hantera sådant.

Dessutom finns det en lag numera, som gör att man begår brott om man bråkar inför barnen. Vart gränsen går med bråk inför barn, får man kanske läsa djupare om i lagboken. Men så ni vet, att man dels kan traumatisera barnen och dels så är det lagbrott numera.

Självklart behöver man inte ta hastiga beslut om att splittras om ni innerst inne älskar varandra och det gör ni nog. Därför kanske det kan vara bra med grupp/parterapi?

• Anonym (Juliet)

Om han kallar dig för jävla fitta kan ju du börja kalla honom för ditt ex? Bara en idé?

Varför vara kvar i en våldsam relation med en man som inte respekterar dig och som du inte ens kan kommunicera med? Dina barn kommer ju fara illa om de måste växa upp i en sån situation. Det fungerar inte att säga att det är ju bra när allt är bra. Alla relationer är bra om man bara bortser från allt det dåliga och giftiga.

• Anonym (Fri att lämna)

Alltså, man är blind för sig själv och även den andre ur vissa perspektiv.

Jag tänker att man inte tänkt igenom situationen om man lämnar för en svordom, men att det du beskriver faktiskt är mer än så.

Ni bråkar varje månad och då kallar han sig respektlösa saker. Du säger att han är underbar, men ändå har i inte lärt er bråka på ett sätt som känns någorlunda okej. Du urholkar vad som är okej genom att stå ut med svordomar och det ni håller på med kommer urholka relationen om ni inte lär er bråka mer konstruktivt. Det är inte de fula orden i sig som är problematiskt, utan att det faktiskt är ganska ofta.

• Jimmy75

Att han återkommande kallar dig så grova saker som "idiot" och "fitta" är inte okej. Naturligtvis inte att ta tag i någon i det läget heller, men går liksom inte att jämföra och det kan DEFINITIVT aldrig motivera att han kallar dig såna saker ändå. Two wrongs don´t make a right.
    Nu kanske du har skrivit det någonstans och jag missat det (inte läst tråden) men han behöver ju få veta att det är oacceptabelt vid ett tillfälle då ni har det bra och inte är i affekt. Han behöver förstå att det är något han måste ändra på, och faktiskt ganska radikalt visa en förändring. Nu säger jag ingenting om dig för jag vet ju inget om hur du agerar före, under och efter. Det finns antagligen saker du också behöver vara beredd att ändra på, MEN, som sagt. Det finns inget i ditt beteende som ursäktar hans. Att man kan bli fruktansvärt arg är en sak, men affekt eller ej är man fortfarande ansvarig för sitt egna beteende. Jag hade exempelvis aldrig accepterat en partner som återkommande kallade mig idiot. Det hade krävt ändring eller separation. Barn ska absolut inte växa upp och behöva höra att föräldrarna säger så till eller om varandra.

• Guldlock

Gå!
    Om man älskar någon kallar man inte den personen fitta oavsett om man är seg eller inte.
    Hade han tyckt det var ok om du kallade honom horbock eller ngt annat?
    Kan han inte visa respekt för dig genom att välja andra ord, Gå.
    Tänk på dina barn. Ta inte skit

• Anonym (Owe)

Ni har det ju inte alls bara. Att bråka varje månad är jätteofta. 
    Han ska inte kalla dig för könsord, du ska inte hålla kvar honom mot hans vilja. 

Du har ingen logik: Varför kan du inte lämna som gravid, till skillnad från om du har födda barn? 
    Jättebra att du åkt därifrån ett tag. 
    Du splittrar inte familjen för några svordomar, ni behöver dela på er för mycket större problem än så! 

Han kan säga förlåt men när man säger förlåt så betyder det också att man ska bättra sig. Han verkar inte fatta det? 

Tycker du ska, om du vill försöka fortsätta tillsammans, kräva av honom att ni ska gå i parterapi. De flesta brukar först inte vilja det men säg att om han inte vill det är det = att ge upp på en gång. Då kan ni lika gärna separera direkt. Då visar han inte att han vill jobba på er relation och på de problem som uppenbarligen finns. 

• Anonym (Stina)

Du vill inte att dina barn ska växa upp i det här. Men de gör ju det. De växer upp i just det här. Och även om man tror att barnen inte märker något så märker de till slut allt och med tiden kommer de ha hört varenda grej. 

Jag tycker att det där med att kalla sin fru fitta är ett mycket grovt övertramp. När man använder den typen av skällsord så säger de något om hur han ser på kvinnor och hur han ser på dig. Man säger inte rasistiska ord om man inte är rasist. Man säger inte homofoba ord om man inte är homofob. Och man säger inte sexistiska ord om man inte är sexist. 

Jag tror att du kanske ska fundera på hur du själv känner i det här. Just nu vill du ha förklaringar och lösningar på hans beteende. Men hur mår du själv i detta? Tror du han är lika förtvivlad och desperat som du? Jag frågar för att min erfarenhet är att när bråk mellan par blir på det här sättet så finns det en som är starkare och en som är svagare. Jag tror inte han är den svagare. Jag tror att du håller fast honom i en enorm frustration för att du inte når fram och för att han går ifrån dig som ett straff när han inte är nöjd med något. Det är inte rätt att hålla fast någon nej. Gör inte det igen, men främst för att inte eskalera bråken och trigga värre reaktioner. 

Ta en ordentlig funderare på hur du vill att ert familjeliv ska vara. Bestäm dig sedan för om du vill ge ert förhållande en chans. Om du vill det, föreslå parterapi och berätta ALLT i terapin. Ta inte på dig all skuld eller håll tyst om saker för att det är pinsamt. Se om ni närmar er varandra i detta och hittar en gemensam grund att stå på. Om ni inte gör det - och du kommer känna av detta rätt omgående tror jag, sådant märks - så ta hjälp av terapin för att hitta styrkan att separera. 

Du ska inte kallas fitta av din man och era barn ska inte behöva leva såhär. 

• Anonym (KC)

Och du låter ditt barn växa upp i den miljön..?

Svar på tråden Han kallar mig fitta