Han kallar mig fitta
Min man och jag har varit ett par i snart 10 år. När vi har det bra har vi det väldigt bra men när vi bråkar så svär han alltid till mig. Vi bråkar kanske en gång i månaden annars lite småtjafs. Jag har tagit upp det gång på gång att jag inte tolererar hans språk men han hamnar ändå alltid där. Jag är gravid nu och vi har ett till barn på snart två år. Oftast när vi bråkar så kallar han mig idiot, att jag ska hålla käften osv.
Igår när vi bråkade ville han gå varav jag tar i hans arm att vara kvar. Då råkar jag riva honom på armen och jag säger direkt att det inre var meningen. Varav han tappar det och skriker att han hatar mig och att jag är en jävla fitta. Flera gånger. Jag säger till honom att det inte var meningen men på något sätt rättfärdigar han beteendet med att jag rivit honom. Han förstår inte hur mycket det skadar mig inuti att han säger sånt. Jag grät mig till sömns i ett annat rum. Och jag har sagt flera gånger att jag inte vill att våra döttrar ska växa upp med att det skulle kunna höra såna här bråk. För mig är det otänkbart att lämna nu som gravid och med en tvååring. Han är en bra man annars förutom när han bråkar. Han är en bra pappa. Idag har han sagt förlåt och att han älskar mig men jag är så jävla ledsen.
Jag har nu lämnat hemmet för bråket igår och jag vet inte vad jag ska göra. Ska man verkligen splittra sin familj för svordomar?
Hej!
Svordomar kan vara bagatell för vissa och för andra kan det vara en jättestor grej. Det är inget som folk runt omkring kan säga att det är ''liten'' grej, just för att det uppenbart inte är liten grej för dig.
Något att tänka på är att inte ha ert bråk närheten av eran barn. Det är något som kan ge en enorm stor skräck för barn och tonåring. Även inför vuxna, kan drabbas av det, men vuxna människor brukar oftast kunna hantera sådant.
Dessutom finns det en lag numera, som gör att man begår brott om man bråkar inför barnen. Vart gränsen går med bråk inför barn, får man kanske läsa djupare om i lagboken. Men så ni vet, att man dels kan traumatisera barnen och dels så är det lagbrott numera.
Självklart behöver man inte ta hastiga beslut om att splittras om ni innerst inne älskar varandra och det gör ni nog. Därför kanske det kan vara bra med grupp/parterapi?