• Anonym (Dess)

Hjärntumör

Min mamma ha hjärntumör,  var hos läkaren eftersom min mamma inte kan svenska så fick jag översätta eftersom doktorn sa så allvarligà saker så kunde jag inte översätta allting för min mamma skulle så inte hon skulle känna sig nere det var att hon kunde bli förlamad i halva kroppen efter operationen eller talförmågan osv hon ska opereras om två dager! jag vet att hon vet att någon sorts handikapp kommer hon få men tror inte hon vet att det kan bli så allvarlig. Min fråga är om jag jag ska berätta allt som doktorn sa eller jag ska bara låta det vara som det är 

• Svar på tråden Hjärntumör
  • EpicF
    Anonym (Thyu) skrev 2022-07-26 22:18:14 följande:
    så hon lade hela sin tyngd på att trycka sig igenom också? Jag tror inte vi hade samma situation 
    Ja. Nej, självklart hade vi inte samma barnmorska, vad jag vet. Men samma moment. 

Har även några i min närhet som gjort samma varav ena fick ont och andra inte. 

Min poäng är fortfarande att barnmorskan inte ljög, eftersom det inte behöver göra ont. Men hon kunde talat om att det kan göra ont. Kan hända hon haft patienter som inte fått ont och därför aldrig upplevt att någon har fått ont. 
  • Anonym (Thyu)
    EpicF skrev 2022-07-26 22:35:10 följande:
    Ja. Nej, självklart hade vi inte samma barnmorska, vad jag vet. Men samma moment. 

Har även några i min närhet som gjort samma varav ena fick ont och andra inte. 

Min poäng är fortfarande att barnmorskan inte ljög, eftersom det inte behöver göra ont. Men hon kunde talat om att det kan göra ont. Kan hända hon haft patienter som inte fått ont och därför aldrig upplevt att någon har fått ont. 
    Du verkar inte förstå att sättet hon gjorde det på kunde omöjligen vara smärtfritt. Därav min poäng att hon ljög.
  • EpicF
    Anonym (Thyu) skrev 2022-07-26 22:55:28 följande:
    Du verkar inte förstå att sättet hon gjorde det på kunde omöjligen vara smärtfritt. Därav min poäng att hon ljög.
    Sättet hon gjorde på, precis som du har beskrivit har jag själv (plus några jag känner) upplevt och smärtan var För mig obetydligt. Det innebär dock inte att man inte kan få ont, utan enbart att det är individuellt. Smärta är individuellt och vi har olika hög smärttröskel. 

Så nej, hon ljög inte men uttryckte sig klantigt. 
  • Anonym (Hennes beslut)
    Anonym (Dess) skrev 2022-07-24 21:14:48 följande:
    Hjärntumör

Min mamma ha hjärntumör,  var hos läkaren eftersom min mamma inte kan svenska så fick jag översätta eftersom doktorn sa så allvarligà saker så kunde jag inte översätta allting för min mamma skulle så inte hon skulle känna sig nere det var att hon kunde bli förlamad i halva kroppen efter operationen eller talförmågan osv hon ska opereras om två dager! jag vet att hon vet att någon sorts handikapp kommer hon få men tror inte hon vet att det kan bli så allvarlig. Min fråga är om jag jag ska berätta allt som doktorn sa eller jag ska bara låta det vara som det är 

Jag har inte läst igenom hela tråden och vet inte om din mamma är opererad än. Om operationen inte skett och om du inte vågar säga sanningen rakt ut till din mamma, så bör operationen stoppas tills en riktigt tolk har informerat henne. Det är HON som kommer leva med ev. handikapp och det är HON som måste bestämma om hon är villig till detta.
  • AndreaBD
    Anonym (Thyu) skrev 2022-07-26 21:23:18 följande:
    hon sa att eftersom det inte gick att göra hinnsvepning så skulle hon trycka på den hårda livmodertappen, jag frågade om det gjorde ont, hon sa nejdå. Vilket inte visade sig stämma. Hon ljög, eftersom om man lägger hela sin tyngd på att pressa sig igenom en kroppsdel, så är det bara logiskt att det faktiskt gör ont. Vad är det du inte förstår? 
    Barnmorskan ljög då. Du skrev ju först om läkaren och sa att han ljög. Och det höll jag inte med om.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-07-27 11:42:14 följande:
    Barnmorskan ljög då. Du skrev ju först om läkaren och sa att han ljög. Och det höll jag inte med om.
    Hon ljög inte men hon skulle sagt att det kunde göra ont, vilket det kan. 
  • AndreaBD

Jag tycker fortfarande att något där inte kan stämma. Man gör väl inte operationer där patienten så gott som säkert kommer att få ett svårt handikapp som enda alternativ! Då erbjuder man väl andra alternativ? Att så radikalt ta bort så mycket hjärnvävnad så att det är sannolikt att man har ett handikapp sedan - det är inte det man brukar göra. 

Därför tror jag att TS kan ha missförstått det lite. Men TS, dina bröder är läkare - fråga dem närmare hur stor risken är!

• Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 11:58:55 följande:

Jag tycker fortfarande att något där inte kan stämma. Man gör väl inte operationer där patienten så gott som säkert kommer att få ett svårt handikapp som enda alternativ! Då erbjuder man väl andra alternativ? Att så radikalt ta bort så mycket hjärnvävnad så att det är sannolikt att man har ett handikapp sedan - det är inte det man brukar göra. 

Därför tror jag att TS kan ha missförstått det lite. Men TS, dina bröder är läkare - fråga dem närmare hur stor risken är!

Jo, det händer att man gör sådana operationer. Alternativet kan vara att låta bli, med snar död som följd. Detta kan vara en livräddare operation som riskerar att ge svåra men.
  • AndreaBD
    Anonym (a) skrev 2022-07-27 13:48:53 följande:
    Jo, det händer att man gör sådana operationer. Alternativet kan vara att låta bli, med snar död som följd. Detta kan vara en livräddare operation som riskerar att ge svåra men.
    Hur vet du det? Det finns många andra sätt än att operera. Det finns mediciner och strålning, m.m. Man brukar inte operera så radikalt numera, det är vanligare att man då lämnar något av tumören kvar och försöker krympa den. 

Om det är någon som verkligen har konkret kunskap om det så är jag intresserad att höra det, men det här övertyger mig inte. 
  • Anonym (a)
    AndreaBD skrev 2022-07-27 16:31:12 följande:
    Hur vet du det? Det finns många andra sätt än att operera. Det finns mediciner och strålning, m.m. Man brukar inte operera så radikalt numera, det är vanligare att man då lämnar något av tumören kvar och försöker krympa den. 

Om det är någon som verkligen har konkret kunskap om det så är jag intresserad att höra det, men det här övertyger mig inte. 
    Är du läkare? Jag är det.
Svar på tråden Hjärntumör