Anonym (a) skrev 2022-07-26 19:25:38 följande:
Nu är det så att det är vanligt att det finns höga risker med hjärnkirurgi. TS har fått informationen att mamman kommer att få någon sorts handikapp efter operationen, och att det kan bli så att hon blir förlamad eller inte kan tala.
Vanlig info som man jämt säger inför op är att det kan bli blödningar eller infektioner. Det gäller alltid, men händer sällan. Det låter inte som om det i detta fall handlar om en "det kommer nog inte alls att hända"-information, utan här är riskerna höga på riktigt.
Jag kan ha fel i det, men det kan du också. Du kan inte utgå från att "allt går nog bra så mamman behöver inte veta något". Du omyndigförklarar henne på detta vis. Läkarna ville att hon skulle ha informationen, för det är 1000 gånger mer traumatiskt att vakna upp och inte kunna tala om man inte hade någon aning om att det kunde hända, än att veta om att risken finns.
Egentligen inte, nuförtiden. Relativt höga risker kanske, jämfört med andra operationer, men det har blivit mycket säkrare. Jag har träffat på säkert ett tiotal personer, som opererats för hjärntumörer . Ingen av dessa har ett handikapp efter operation. En dog, där fanns inget mer att göra efter två operationer.
Grejen är ju också att man inte brukar göra operationer där resultatet blir ett svårt handikapp.. Då opererar man snarare lite försiktigare och måste då kanske lämna del av tumören kvar, och den kan man då krympa med mediciner eller strålbehandling. Man gör inte så som TS beskriver. Jag tror hen har missförstått.