• EpicF

Hjärntumör

Ja, sjävklart ska du berätta allt. Du var där som tolk i första hand, inte nära anhörig. 

Sedan är det ibland väldigt dumt att en nära anhörig är tolk eftersom man inte kan veta hur mycket patienten faktiskt får information om. 

• EpicF
    Anonym (Amanda) skrev 2022-07-25 09:57:16 följande:

varför kan hon inte svenska? bor hon inte här? Då tycker jag nu ska åka till ert hemland och söka vård där, det är inte schysst att ta upp köerna till de som faktiskt bor här.

Finns många som bor här permanent men som aldrig lärt sig svenska korrekt. 
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-07-25 13:43:20 följande:
    Men - har hon ett annat alternativ än att operera sig? Nej. 

Och Vad händer om  hon inte gör det? Då dör hon.

Skulle hon kunna göra något viktigt nu som hon kanske inte kan göra sen, ifall hon får men? Inte på två dagar.

Så, vilken nytta skulle det göra?
    För att hon har rätt till att få ALL information. 

Att undanhålla en dement person är inte samma sak som att underhålla en fullt mentalt frisk person. 
  • EpicF
    Lönnsirap skrev 2022-07-25 15:00:12 följande:

Jag blir arg av att läsa att vården åter igen använder anhöriga som tolk i situationer där den enskilde faktiskt behöver ha en tolk. 

Jag tänker att man måste vara ärlig och samtidigt väldigt inkännande när man pratar om vilken sjukdom en person har och att det blir jätteknasigt bär ni i efterhand ska återberätta vad som sagts.

Bättre att nästa gång låta ett barn som kan medicinska termer på hemspråket vara med, samt att be om skriftlig information, som kan översättas senare 

Vi använder ALDRIG anhöriga som tolk just pga att man inte vet vad som verkligen kommer fram till patienten. 
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-07-26 21:01:16 följande:
    Egentligen inte,  nuförtiden. Relativt höga risker kanske,  jämfört med andra operationer,  men det har blivit mycket säkrare. Jag har träffat på säkert ett tiotal personer, som opererats för hjärntumörer . Ingen av dessa har ett handikapp efter operation.  En dog, där fanns inget mer att göra efter två operationer.

Grejen är ju också att man inte brukar göra operationer där resultatet blir ett svårt handikapp.. Då opererar man snarare lite försiktigare och måste då kanske lämna del av tumören kvar, och den kan man då krympa med mediciner eller strålbehandling.  Man gör inte så som TS beskriver. Jag tror hen har missförstått.
    Man kan aldrig veta på förhand om det uppstår komplikationer efter en hjärnperation som innefattar ett handikapp. Så ja, man gör operationer även om det kan leda till svåra handikapp. 

Dina tiotals personer du känner som gjort hjärnoperationer säger nada.  

Jo, i många fall så gör man så som ts har beskrivit just för att det inte finns något annat sätt. Därför är det vitktigt att patienten, ts mamma i fallet, får ALL information om eventuella komplikationer. 
  • EpicF
    Anonym (Thyu) skrev 2022-07-26 21:23:18 följande:
    hon sa att eftersom det inte gick att göra hinnsvepning så skulle hon trycka på den hårda livmodertappen, jag frågade om det gjorde ont, hon sa nejdå. Vilket inte visade sig stämma. Hon ljög, eftersom om man lägger hela sin tyngd på att pressa sig igenom en kroppsdel, så är det bara logiskt att det faktiskt gör ont. Vad är det du inte förstår? 
    Ljög gjorde hon inte. Men hon skulle nog ha sagt att det kan göra ont. 
  • EpicF
    Anonym (Thyu) skrev 2022-07-26 21:57:05 följande:
    Hon ljög och sa att det inte skulle göra ont. Det skulle gjort ont för vilken person som helst. 
    Jag har själv varit med om samma två gånger och tyckte inte det gjorde speciellt ont. Så nej, det behöver inte göra ont. Hon ljög inte men hon kunde sagt att det kan göra ont, vilket det kan så hade du varit förberedd. 
  • EpicF
    Anonym (Thyu) skrev 2022-07-26 22:18:14 följande:
    så hon lade hela sin tyngd på att trycka sig igenom också? Jag tror inte vi hade samma situation 
    Ja. Nej, självklart hade vi inte samma barnmorska, vad jag vet. Men samma moment. 

Har även några i min närhet som gjort samma varav ena fick ont och andra inte. 

Min poäng är fortfarande att barnmorskan inte ljög, eftersom det inte behöver göra ont. Men hon kunde talat om att det kan göra ont. Kan hända hon haft patienter som inte fått ont och därför aldrig upplevt att någon har fått ont. 
  • EpicF
    Anonym (Thyu) skrev 2022-07-26 22:55:28 följande:
    Du verkar inte förstå att sättet hon gjorde det på kunde omöjligen vara smärtfritt. Därav min poäng att hon ljög.
    Sättet hon gjorde på, precis som du har beskrivit har jag själv (plus några jag känner) upplevt och smärtan var För mig obetydligt. Det innebär dock inte att man inte kan få ont, utan enbart att det är individuellt. Smärta är individuellt och vi har olika hög smärttröskel. 

Så nej, hon ljög inte men uttryckte sig klantigt. 
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-07-27 11:42:14 följande:
    Barnmorskan ljög då. Du skrev ju först om läkaren och sa att han ljög. Och det höll jag inte med om.
    Hon ljög inte men hon skulle sagt att det kunde göra ont, vilket det kan. 
Svar på tråden Hjärntumör