Hjärntumör
Ja, sjävklart ska du berätta allt. Du var där som tolk i första hand, inte nära anhörig.
Sedan är det ibland väldigt dumt att en nära anhörig är tolk eftersom man inte kan veta hur mycket patienten faktiskt får information om.
Ja, sjävklart ska du berätta allt. Du var där som tolk i första hand, inte nära anhörig.
Sedan är det ibland väldigt dumt att en nära anhörig är tolk eftersom man inte kan veta hur mycket patienten faktiskt får information om.
varför kan hon inte svenska? bor hon inte här? Då tycker jag nu ska åka till ert hemland och söka vård där, det är inte schysst att ta upp köerna till de som faktiskt bor här.
Jag blir arg av att läsa att vården åter igen använder anhöriga som tolk i situationer där den enskilde faktiskt behöver ha en tolk.
Jag tänker att man måste vara ärlig och samtidigt väldigt inkännande när man pratar om vilken sjukdom en person har och att det blir jätteknasigt bär ni i efterhand ska återberätta vad som sagts.
Bättre att nästa gång låta ett barn som kan medicinska termer på hemspråket vara med, samt att be om skriftlig information, som kan översättas senare